Àpats estrella que perduren any rere any
Els catalans ens mantenim fidels a taula durant l’època nadalenca, però pendents dels preus d’un cistell que, com sempre, s’enfila per aquestes dates
Per Nadal, la ciutadania té ganes de tornar a reunir-se al voltant d'una bona taula amb amics i familiars. Així ho fa palès, per exemple, l’estudi de consum nadalenc a Espanya presentat per Deloitte fa uns dies i que revela com la despesa destinada a alimentació i begudes representa un 26% del pressupost que les llars espanyoles invertiran aquest any en les festes. La xifra absoluta per llar se situarà en 165 euros. Tot sembla indicar que el Nadal aguantarà els envits de la inflació gràcies a l’ampli període de temps per fer les compres, el factor emocional i les campanyes dels comerciants, que fan que la despesa es pugui mantenir. Una d’aquestes campanyes és la que duen a terme els 41 mercats municipals de Barcelona, aplegats a la Federació de Gremis de Detallistes de Productes Alimentaris i Associacions de Concessionaris de Mercats de Catalunya (FEGRAM), en els quals, des de fa setmanes, els dijous cada paradista posa en oferta almenys dos articles per tal de dinamitzar les compres. “Ens solidaritzem amb el moment actual i el consumidor per intentar que la gent pugui fer les seves compres a preus més raonables, adquirint producte de qualitat amb temps suficient i podent-lo congelar i deixar a punt per quan arribin els dies de festa”, explica Eduard Escofet, president de la FEGRAM.
La prudència es nota arreu
“La gent està comprant amb prudència i contenció, molt pendents de la pujada de preus”, apunta Escofet, que malgrat tot mostra optimisme: “Entre tots ho farem tot; el client va comprant amb cura i els comerciants intentem que, dins de la conjuntura actual, gaudeixin de preus com més raonables millor”. Quant a la pugna entre els supermercats i els mercats municipals per adquirir aquests productes, Escofet ho té clar: “Els súpers s’enduen la palma en tot allò que són productes envasats (neteja, ampolles...), però no pas amb els frescos, dels quals als mercats en som experts”. “La gent gran –continua– ens tria com a primera opció, i la més jove, que ens ha descobert arran de la pandèmia, continua acudint a nosaltres”. I és que, per festes tothom vol quedar bé a taula i comptar amb un bon producte, “i això els hi garantim els mercats municipals i comerços de proximitat, que, a més del bon tracte, som experts en els articles frescos que venem i assessorem els nostres clients, cosa que la gent valora molt”.
Aquells que vulguin innovar a taula amb propostes sostenibles i ecològiques poden optar pels productes que posa al seu abast Biocop, pionera en menjar ecològic. La firma compta amb uns nous pans de motlle sense crosta, fets amb diferents cereals i amb el mínim d’ingredients perquè siguin el màxim de naturals i saludables, els quals són ideals com a base de canapès per a aquestes festes. Al seu catàleg, Biocop també té altres productes perfectes per als aperitius d’aquests dies, com ara els minicrackers, vegans i sense llevats, elaborats amb blat d’espelta, de sèsam i, els últims a incorporar-se, de blat amb romaní; les conserves de Bio Organica Itàlia i els patés vegetals.
The Elements, fabricant i distribuïdor de begudes i aliments ecològics, també posa a la nostra disposició productes com la tahina, amb la qual es pot elaborar un hummus de remolatxa per llepar-se'n els dits, o farina de cigrons, amb la qual es poden preparar uns llagostins arrebossats que no deixaran a ningú indiferent. Què esperes per tastar alguna d’aquestes propostes?
Mantenim les tradicions
El president de la FEGRAM afirma també que els catalans som força tradicionals a l’hora d’elaborar els menús nadalencs. “Qui més qui menys, els dies assenyalats tots cuinem caldo i carn d’olla, canelons, cabrit, pollastre, gall d’indi, peix i marisc”, apunta Escofet, que fa èmfasi en el fet que “mantenir la cultura és sa i és bo, perquè en definitiva ens identifica com a país”.
Pel que fa a l'augment de preu d'aquestes dues setmanes que falten per Nadal, el també president del Mercat del Ninot barceloní apunta que, com a qualsevol mercat, sempre hi ha una oferta i una demanda, i a mesura que s’acosten les dates assenyalades i la demanda s’enfila, els preus també ho fan, perquè l’oferta no deixa de ser més o menys la mateixa de sempre, la qual cosa sobretot es notarà en productes com el peix i el marisc, “i més encara si és fresc”. Per això, conclou, “qui té temps per planificar-se amb antelació, està aprofitant per anticipar les seves compres”.
No podem negar que ens acostem a una de les èpoques més dolces de l’any. Torrons, polvorons, neules, figuretes de massapà, catànies, panettones i tortells de Reis, entre d'altres, contribueixen a la fita. Les sobretaules van plenes d’aquestes temptacions, entre les quals destaquen novetats com les que presenta Virginias, que ha convertit en torró el tradicional Panettone de Nadal. El nou torró, de notes fruitals i cítriques, compta amb una fina capa de xocolata Virginias d’alta qualitat i una de pa de pessic, i un interior suau a base de fruita confitada. Es tracta d’una novetat sense gluten que s’incorpora a la gamma més exclusiva de la marca, Sublime, que aquest any també incorpora un nou gust, el de pastís de llimona persa.