MOBILE WORLD CONGRESS

Les ‘start-ups’ del Mobile

El saló paral·lel 4YFN, nascut a Barcelona, aconsegueix casar emprenedors amb grans inversors

Georgina Ferri, Júlia Manresa
25/02/2016
3 min

BarcelonaAquesta setmana no és només la Fira Gran Via a l’Hospitalet de Llobregat la que està plena d’empresaris i executius. Fins ahir, el recinte firal de Montjuïc també va estar ple, però en aquest cas d’emprenedors. El congrés d’emprenedoria Four Years From Now (4YFN) és un congrés paral·lel nascut a Barcelona al voltant del Mobile World Congress i aquest any, en la seva tercera edició, ja ha deixat de ser vist com el fill petit de l’immens congrés mundial de la mobilitat i s’ha consolidat com una plataforma de negoci on també les grans multinacionals troben oportunitats. Aquest any ha tingut 12.500 visitants, un 50% més.

"¿Per què cada autonomia ha de tenir un Silicon Valley si ja n’hi ha un a Barcelona?”

La fusió entre els dos esdeveniments es demostra amb el fet que un de cada dos visitants del saló dels emprenedors prové del MWC, i és que les grans empreses han deixat de veure les start-ups com una amenaça i comencen a teixir col·laboracions amb l’ecosistema d’emprenedors. Un exemple són els bancs. El president de BBVA Data&Analytics, Marco Bressan, veu el 4YFN com “una oportunitat enorme i molt divertida”, i afirma que si “els bancs volen sobreviure han d’estar molt atents a tot el que està passant en el món fintech [la tecnologia aplicada al món de les finances]”. Altres grans multinacionals com IBM, Intel o Telefónica també han passat pel congrés de l’emprenedoria presentant algunes aliances estratègiques i nous projectes centrats en el comerç digital, la realitat virtual o la intel·ligència artificial.

Més interès dels inversors

Al 4YFN les corbates del Mobile es transformen en dessuadores, i els leds i la música a tot drap en estands minúsculs de cartró, plens de portàtils Apple. “Aquí hi ha molta il·lusió i una energia fantàstica. Tothom té ganes de col·laborar, de compartir, de cocrear, no hi ha recels”, diu Gabriel Pena-Ballesté, un emprenedor català que ha creat una start-up de llibres, El Placer de la Lectura. Connecten lectors amb escriptors o editorials, perquè saben que només un 1% dels llibres que es publiquen tenen l’opció de donar-se a conèixer a través dels canals tradicionals. Aquest és el seu primer any al saló 4YFN, que va dissenyar i impulsar Aleix Valls, que a finals de l’any passat va ser nomenat director general de la Mobile World Capital. El nom d’aquest saló significa en anglès “quatre anys a partir d’ara”, que és el temps que donen els inversors a les start-ups per obtenir retorn de la seva inversió.

Aquest any s’han duplicat els inversors respecte a l’any passat. “Hem passat de tenir 250 inversors a més de 500”, explica Esteban Redolfi, director executiu del 4YFN, que també diu que ha canviat el perfil: primer eren business angels (inversors que destinen pocs diners a una empresa que tot just comença) i ara els visitants ja són fons de capital risc. El saló no dóna dades del volum total de negoci que es genera al 4YFN, perquè tot es mou en l’àmbit de les relacions personals entre emprenedors i inversors. “Aquí normalment es fa la primera trobada i en dies posteriors es tanca l’acord”, assegura Redolfi. Aquest cop, però, ha sigut diferent i algunes empreses ja han aconseguit grans inversions formalitzades en el mateix recinte de Montjuïc. “L’empresa Agroptima, especialitzada en software i aplicacions de gestió agrícola fàcil, ha aconseguit 250.000 euros d’un inversor”, explica cofoi Esteban Redolfi.

“L’únic que semblava tenir clar que a l’ecosistema català li falten diners estrangers és Aleix Valls i amb el 4YFN la va encertar”, diu Rafa Terradas, impulsor de la incubadora Napptilus Tech Lab.

Però el mèrit no és tot del 4YFN. El teixit emprenedor català “ja té nom propi”, afirma Redolfi. Les empreses tecnològiques catalanes ja no només miren Silicon Valley amb admiració, també n’hi ha que hi han consolidat el seu negoci, com Chartboost, una empresa creada pels emprenedors barcelonins Maria Alegre i Pepe Agell que es dedica als jocs de mòbil. Nascuda a San Francisco, ja ha crescut prou per adquirir la nord-americana Roostr.

Dos exemples més són Wallapop o Kantox. Philippe Gelis, conseller delegat de la companyia d’intercanvi de divises Kantox, amb oficines a Catalunya i a Londres, va explicar ahir al 4YFN que els inicis van ser “difícils” però que ara és al revés, i el seu sector “està de moda”. En el cas de Wallapop, l’empresa de compravenda de productes de segona mà, està centrada a créixer als Estats Units i ja es dedica a invertir en altres projectes. També hi ha hagut adquisicions, com la de Wuaki.tv, absorbida pel gegant japonès Rakuten. El cercle el tanca Scytl, l’empresa dedicada a vot electrònic que ja s’ha convertit en multinacional i pot dedicar-se a llançar noves start-ups.

stats