La dissecció del vehicle connectat

Les marques mostren al MWC que el cotxe podrà funcionar sense claus, sense retrovisors i, fins i tot, algun dia, sense conductor

Elena Freixa
23/02/2016
4 min

L'Hospitalet de LlobregatEl cotxe es presenta al Mobile World Congress com un gadget més, a gran escala, de l'univers que gira al voltant dels 'smartphones'. La connectivitat del vehicle i els avenços en mobilitat urbana són els eixos del missatge que les marques de cotxes (Seat, Ford o Jaguar) han dut a un congrés on tradicionalment no se'ls esperava. Però això ja és història. Els fabricants de vehicles, sols o en aliança amb companyies tecnològiques, mostren que el cotxe del futur serà, de cap a peus, un 'smartcar':

Adéu al drama de perdre les claus. Amb el mòbil n'hi haurà prou per obrir i tancar el vehicle i fins i tot per engegar-lo. És la solució que mostra Seat al MWC en aliança amb SAP i Samsung, amb qui ha desenvolupat una clau digital. El sistema permet crear claus temporals per deixar el cotxe a un amic o pensant en el 'carsharing', cada cop més estès, i així, l'usuari pot disposar del cotxe durant el període establert pel seu propietari sense que s'hagin de trobar físicament per donar-li les claus.

La dissecció del vehicle connectat

Trobar aparcament pot no ser una tortura. La connectivitat del cotxe amb el seu entorn comença, per exemple estalviant al conductor voltes inacabables per trobar aparcament. El Go Park que Ford ha presentat al MWC és un exemple d'assistent predictiu per aparcar que la marca nord-americana assajarà a Londres. Caldrà que l'usuari instal·li un dispositiu al vehicle que donarà informació i es creuarà amb dades sobre el trànsit de la ciutat i la disponibilitat d'espais d'aparcament per guiar el conductor fins on és més probable que trobi una plaça.

La dissecció del vehicle connectat

El Go Park és l'evolució del Go Drive, l'aplicació del 'carsharing' de Ford que ja funciona a 25 municipis de l'àrea de Londres. L'usuari paga el servei per minuts d'ús del vehicle, un primer pas de Ford per apropar-se als seus futurs clients, sobretot joves, que no semblen tan interessats a tenir un vehicle en propietat, sinó just per a quan els calgui fer un desplaçament. El fabricant ha promès a Barcelona que pensa triplicar la inversió en nova tecnologia cap al cotxe autònom els propers anys.

Seat també assaja un sistema d'assistent d'aparcament que guia el conductor dins un recinte cap a la plaça que ha quedat lliure. Gràcies al projecte amb SAP i Samsung, la marca també presenta un sistema de reconeixement de l'empremta digital que permetrà pagar l'aparcament des de dins el cotxe i que s'alci la barrera per sortir.

El retrovisor, en perill d'extinció. Els miralls del cotxe es transformaran en càmeres. El sistema de visió 360º té ADN català de la mà de Ficosa. L'empresa és fabricant líder de retrovisors per a moltes marques, però ja assaja què passarà quan acabin substituïts per càmeres que eliminaran, de passada, els punts morts mentre conduïm. El retrovisor interior funcionarà com una pantalla que mostrarà el perímetre del cotxe, avisarà si algú ens avança o ens donarà imatges dels ocupants del darrere del vehicle. Fins i tot podrà mostrar diverses d'aquestes imatges simultàniament.

La dissecció del vehicle connectat

Ficosa, de la mà de Panasonic, que té avui el 49% del fabricant català, també presenta el nou mòdul de comunicació del cotxe, el punt que servirà perquè el cotxe rebi i enviï dades que el connectin amb l'exterior. Aquesta antena intel·ligent quedarà amagada dins una aleta –d'aspecte similar a la d'un petit tauró– que sobresortirà del sostre del vehicle. Es tracta del primer projecte conjunt de Panasonic i Ficosa, que posa la primera pedra de l'antena que requerirà qualsevol cotxe autònom en un futur, segons el fabricant. Tot el software de comunicació està desenvolupat per Ficosa i es fabricarà, en un horitzó 2020, a Viladecavalls.

El nou entreteniment informatiu o 'infotainment'. És l'etiqueta amb què es defineix tot el que està a l'abast del conductor gràcies a la integració progressiva de mòbil i cotxe: informació i entreteniment dins el cotxe. Cada fabricant presenta la seva aposta, com Ford, que portarà a Europa aquest estiu la tercera generació del seu sistema SYNC, vàlid tant per a Android com per al sistema Apple Car.

Ford també ha presentat el Ford Pass, una aplicació que ofereix des de 'carsharing' fins a guies 'online' personalitzades per al conductor i tot un seguit d'avantatges i serveis que la marca es proposa ampliar amb aliances amb altres empreses. De moment, ja té com a socis a McDonalds, 7-Eleven i BP, que permetran al conductor pagar a través de l'app els béns i serveis que compri.

Samsung, un dels grans aliats de les marques d'automòbil en aquest camí cap a la connectivitat, ha portat a aquest MWC una solució per accelerar la connectivitat de vehicles ja en circulació. Es tracta del Samsung Connect Auto, un dispositiu que connecta el vehicle a internet i ofereix tot un ventall de serveis al conductor. L'empresa ja ha signat aliances amb operadores com Orange i AT&T.

La dissecció del vehicle connectat
stats