A finals de 2020 la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) amb l’objectiu que el 2024 el 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, amb transport públic o bicicleta. Per aconseguir una mobilitat més sostenible, segura i saludable, concreta 60 línies d’actuació i més de 300 mesures, posant el vianant al centre –facilitant els desplaçaments en mobilitat sostenible i reduint els de modes menys eficients– i parant especial atenció al transport públic, la distribució urbana de mercaderies i la regulació de l’aparcament en superfície. Els reptes que es fixa el PMU, planificat en clau metropolitana, són garantir el dret a la mobilitat, vetllar per la salut i la seguretat de les persones, contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.
Accions destacades:
- Afegir 32 km de carrers per a vianants.
- Eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici a la vorera.
- Afegir 67 km de carril bus.
- Millorar l’eficiència de la xarxa de bus.
- Prioritzar i impulsar actuacions crítiques del pla de Rodalies.
- Incrementar la xarxa actual de carrils bici un 40%.
- Impulsar la implantació de microplataformes logístiques de distribució d’última milla.
- Implantar la velocitat de 30 km/h a tota la ciutat (excepte a les vies de connectivitat).
- Incrementar els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
- Desenvolupar i implementar l’estratègia d’aparcament de la ciutat.