Setmana Europea de la Mobilitat

Projectes innovadors

Una gran millora de l’oferta de transport públic implica adequar el servei a partir de la segona corona metropolitana

Imatge d'arxiu de l'Estació del Nord, a Barcelona. La millora del servei de busos interurbans és clau en l'oferta de transport públic
15/09/2022
3 min

En què hauria de millorar l’oferta de transport públic? Els experts coincideixen a dir que Barcelona compta amb un dels millors serveis de transport públic del món. Als llocs on hi ha una bona oferta, la ciutadania ja tendeix cap a la mobilitat sostenible. El problema és als municipis on no hi ha una bona xarxa de transport col·lectiu, a partir de la segona corona a l’àrea metropolitana o en zones rurals. “El repte és la zona periurbana. Hi ha dos grans dèficits: l'un són els trens de Rodalies, en què cal millorar les infraestructures i segurament falten noves línies; i l’altre és millorar el transport públic a les zones on s’opera amb autobús, fent-lo més flexible per oferir un millor servei a les zones més disperses i de baixa demanda i, així, acostar-se més a la gent”, explica Martí Jofre, soci i cofundador de la consultora Factual, que també ha format part de l’estudi sobre La mobilitat com a servei a Catalunya. Des de la consultora assessoren tant administracions públiques com empreses privades en l’estratègia d’innovació en mobilitat, l’adopció de noves tecnologies, nous serveis, avaluacions d’impacte de noves iniciatives que es posen en marxa i posada en marxa proves de concepte innovadores.

Barcelona no té problemes de trànsit dins la ciutat, sinó amb el milió de vehicles que cada dia hi entren i en surten. Si se sap que el transport públic no podrà arribar a tot arreu, llavors què es pot fer per millorar tant com sigui possible l’oferta, acostar el transport a la gent o canviar-ne el comportament? Aquests són alguns projectes que treballen en aquesta direcció.

L'aplicació Ne-mi forma part del projecte Clic Cat, d'oferta de transport de bus a demanda

Mobilitat rural

La mobilitat rural també està relacionada amb la MaaS. L’aplicació Ne-Mi, disponible per a iOS i Android, treballa per flexibilitzar línies d’autobús, gestionant-les a demanda i així poder arribar a més indrets. Als entorns amb baixa densitat, àrees remotes, hores vall o caps de setmana, en lloc de tenir una línia fixa regular, que solen estar buides moltes hores del dia, es posa a disposició dels usuaris quan la reservin a través de l’aplicació –també pot fer-se per telèfon–, que els opera de manera flexible, adaptant la ruta a la demanda dels usuaris. L’app ja funciona a les comarques de la Garrotxa, el Gironès i el Pla de l’Estany, i en municipis com Cervelló i Terrassa, i s’està expandint internacionalment amb serveis al Regne Unit i Lisboa.

Vehicles compartits

Es fomenten els trajectes de vehicle compartit en col·laboració amb empreses. A tothom que comparteixi el trajecte se li permet aparcar a les zones preferents de l’empresa, i per confirmar-ho hi ha una eina que valida si el vehicle arriba amb una modalitat de més de dues persones. Una mesura que es pot extrapolar a les zones blaves, aplicant descomptes a qui comparteixi el vehicle.

Avaluar la qualitat dels carrils bici

Per afavorir l’ús de la bici en la mobilitat diària és imprescindible que el ciclista se senti còmode i segur, i per això s’estan aplicant a escala internacional diverses metodologies per analitzar de manera constant les condicions de seguretat de les infraestructures ciclistes i on també circulen els patinets. En aquesta línia, s'instal·len equipaments electrònics en determinades bicis i patinets per avaluar la qualitat dels carrils bici. Així, a mesura que van circulant per la ciutat, examinen el grau de seguretat dels carrils a partir d’una sèrie de paràmetres, com l’amplitud, el disseny i irregularitats a la calçada. A partir de la informació que es recull es categoritzen per estrelles els diferents trams d’un carril des de la perspectiva de seguretat viària, i això facilita a l’administració la millora de la infraestructura, així com la promoció de la mobilitat activa entre la població.

Incentivar comportaments sostenibles

Es tracta d’assignar als usuaris incentius econòmics o d’una altra mena –punts que es poden canviar per premis o descomptes– als trajectes que tinguin impacte social positiu per fomentar un comportament sostenible. Ja existeix la plataforma Rideal que gestiona programes d’incentius en determinats trajectes. Per exemple, es poden subvencionar trajectes amb patinet compartit per acostar-se a l'estació de transport públic més pròxima a l'usuari i agafar-lo; incentivar els trajectes amb bici o patinet compartit, o que l’empresa promogui trajectes que es considerin sostenibles. Els incentius fomenten que la gent faci l’esforç de no agafar el cotxe i que als operadors que s’instal·lin en aquestes zones els resulti mínimament viable.

stats