El cotxe, cada cop menys sexi per als joves
Creix el percentatge de nois i noies d'entre 18 i 20 anys que decideixen no tenir pressa per treure's el carnet de conduir. Opten per moure's amb transports més econòmics i sostenibles
La Lucía té 19 anys, viu al barri de l'Eixample, a Barcelona, i estudia al campus que la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) té a Bellaterra, a 25 quilòmetres de la capital catalana. "Per anar-hi faig servir el tren", explica. No té carnet de conduir, però diu que tampoc li fa falta. "Per dins de Barcelona em moc amb les bicicletes del Bicing o el metro, i quan he d'anar més lluny miro si hi puc arribar en tren", continua. Quan no troba combinacions o no li encaixen els horaris, recorre a aplicacions per compartir cotxe, com Blablacar. L'Elisabet en té 22 i treballa a Barcelona. Es va treure el carnet quan en va fer 18, però no té cotxe propi. "He agafat el dels meus pares quatre cops a la vida, perquè no el necessito –reflexiona–. Suposo que em vaig treure el carnet perquè tocava", admet.
Cada cop hi ha més joves que decideixen aparcar el cotxe o, directament, no treure's el carnet de conduir. Si el 2007 a Espanya 335.000 nois i noies d'entre 18 i 20 anys van treure's el carnet, el 2020 la xifra s'havia reduït fins als 200.000, segons dades de la direcció general de Trànsit (DGT). A les autoescoles ho corroboren. "D'uns anys ençà l'edat mitjana dels alumnes ha anat variant –percep Joan Blasco, director i professor de l'Autoescola Joanic, al barri de Gràcia de Barcelona–. Abans se situava als 18 anys, però ara s'ha enfilat cap a la forquilla dels 20 als 22 anys", calcula. Durant les classes pràctiques alguns dels alumnes més joves li expliquen per què es volen treure el carnet. "N'hi ha que ho fan perquè tenen ganes de conduir un cotxe i altres que només volen aprovar per treure-s'ho de sobre", sintetitza. Però els que decideixen no treure-se'l, per què ho fan?
Canvi de mentalitat
"El cotxe ha deixat de ser la icona que marca l'entrada a l'edat adulta", argumenta Carme Miralles, catedràtica de geografia urbana de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Per a l'experta, el símbol de les noves generacions és la bicicleta i el valor de la propietat s'ha devaluat. "Donen més importància a l'ús que a la possessió", diu a l'hora d'explicar per què és una generació que té menys reticències a compartir o llogar vehicles de manera ocasional. Fa tan sols uns mesos, en una entrevista a l'ARA, el president de l'Automobile Barcelona també apuntava en la mateixa direcció. "Abans tenir carnet era sinònim de tenir llibertat, ara el que volen tenir als 18 anys, i molt abans, és el mòbil", admetia Enric Lacalle.
Pel que fa als motius que duen els joves a preferir alternatives al cotxe, la catedràtica n'apunta a un de clar: "Eminentment és perquè tenen més consciència ambiental". Joan Blasco n'afegeix un altre: el cost de tenir un vehicle propi. "Sovint ens comenten que prefereixen no gastar-se els diners en el carnet i destinar-los a altres necessitats", apunta. Per a Miralles aquestes situacions existeixen, però entreveu un canvi de mentalitat que va més enllà de l'economia. "Els cotxes sempre han sigut cars", recorda.
El cas de la UAB
Entre els 18 i els 20 anys, el principal motiu de mobilitat dels joves és per motius d'estudis. A la Universitat Autònoma de Barcelona fa anys que han posat la lupa en la manera com el seu alumnat arriba al campus de Bellaterra, per planificar millor les polítiques de mobilitat de la institució. Les seves estadístiques també mostren la tendència que apunta la DGT: si el 2009 el 72,5% de tota la comunitat universitària tenia carnet de conduir, el 2023 tan sols en té un 63,8%. On la caiguda és més accentuada és entre els estudiants de grau: d'un 69,9% a un 53,8%. A l'altre cantó de la balança hi ha el personal de la universitat, que s'ha mantingut estable al voltant del 90%. També ha caigut el nombre d'estudiants que tenen cotxe propi: del 46,7% el 2009 al 35,1%.
Aquestes dades també tenen una incidència en els patrons de mobilitat del campus: s'ha eixamplat el gruix de la comunitat que prefereix arribar-hi en transport públic en comptes de fer-ho en vehicle privat. El 2006 un 41,1% hi anava en cotxe i un 53,1% en tren o autobús. El 2019 només un 29% utilitzava el vehicle privat, enfront del 64,3% del transport públic. "La tendència és claríssima: l'alumnat cada cop fa servir menys el cotxe, especialment el que prové de ciutats com Barcelona", corrobora l'experta de la UAB.