Així seran les infraestructures del futur: més sostenibles i digitalitzades

El 2050 gairebé tots els automòbils, furgonetes i vehicles pesants que circularan per les carreteres europees seran de zero emissions. És la fita que s’ha marcat la Comissió Europea per assolir la neutralitat climàtica

El Grup Abertis treballa per adaptar les infraestructures a la nova mobilitat
15/09/2022
3 min

D’aquí tan sols vuit anys, el 2030, per les carreteres europees hi circularan 30 milions de vehicles elèctrics. El 2050, pràcticament tots els que s’hi desplaçaran ja seran de zero emissions. Així ho apunta l’estratègia de mobilitat sostenible i intel·ligent que la Comissió Europea ha presentat aquest mes de setembre i que ha de servir per accelerar el trajecte dels països membre cap a la neutralitat climàtica. “El repte més seriós al qual s’enfronta el sector del transport és ser més sostenible i reduir amb escreix la seva emissió de gasos d’efecte hivernacle –apunta el document–. El 2030, la mobilitat automatitzada es desplegarà a gran escala”, exemplifica. 

Tots aquests canvis comportaran, també, modificacions en les infraestructures viàries. “L’ús dels combustibles renovables ha d’anar acompanyat de la creació d’una xarxa global de recàrrega i repostatge, i cal continuar donant suport a les operacions segures, intel·ligents i sostenibles per carretera”, afegeix l’informe. A Espanya, així com en altres països d’arreu del món, el Grup Abertis fa anys que treballa per adaptar les infraestructures viàries a la nova mobilitat. “Estem compromesos amb els ODS i el Pacte Verd Europeu –avança la companyia–. Hem de construir una mobilitat justa, verda, ben estructurada i connectada per impulsar una societat inclusiva i moderna”, concreta. 

Per complir amb aquest objectiu, les infraestructures espanyoles necessiten continuar tecnificant-se, modernitzant-se, estenent-se, digitalitzant-se i adaptant-se per donar resposta al gran repte que planteja la mobilitat del futur. “Així i tot, les infraestructures d’Espanya ja són unes de les millors d’Europa i, des d’Abertis, ens posem al servei de l’Administració per adequar junts la xarxa al repte de la descarbonització”, afegeix el grup.

La mobilitat, amb energia verda

“Els proveïdors i operadors de combustible han de tenir clar que els combustibles de transport han de passar a ser neutres en emissions de carboni –avisa la Comissió Europea–. Per això, cal desplegar a gran escala i ràpidament alternatives renovables i sostenibles”, afegeix el seu informe. Així, el cotxe elèctric cada cop serà més present a les nostres carreteres. En aquest sentit, Abertis ja treballa per facilitar la circulació d’aquest tipus d’automòbils i l’ús de combustibles verds, però també per comprar i generar energia renovable per alimentar les infraestructures. 

“A França, estem instal·lant punts de recàrrega a les nostres autopistes cada 80 quilòmetres, amb capacitat per carregar el 80% de la bateria d’un vehicle en tan sols mitja hora”, apunta la companyia. A més, Abertis està estudiant la possibilitat de desenvolupar un corredor elèctric que permeti carregar sense fils els cotxes elèctrics. “Les mateixes autopistes serien les encarregades de donar-los l’energia”, apunta el grup. Més enllà d’això, en països com el Brasil i Puerto Rico, han instal·lat plaques fotovoltaiques al sostre dels peatges i en els edificis de les àrees de descans, que generen electricitat que es consumeix de forma local.

Autopistes digitalitzades i més segures

Actualment, a tot el món hi circulen mil milions de vehicles. El 2050, però, es podria arribar a la xifra dels quatre mil milions. Això suposaria uns nivells de trànsit, embussos i contaminació inacceptables per a la societat. Davant d’aquest panorama, la digitalització de les infraestructures pot ser la clau per adaptar-se millor als canvis de mobilitat. “Informació en temps real, vehicles connectats i autònoms, increment de les transaccions electròniques, interoperabilitat entre serveis i dispositius, viatges més còmodes i sense barreres, millor manteniment de les infraestructures, més seguretat...”, enumera el Grup Abertis.

Aprofitar les noves tecnologies com el big data o l’Internet de les Coses és imprescindible per millorar la gestió de les infraestructures. És per això que Abertis està invertint en innovació per donar resposta a les necessitats de la mobilitat de creixement ràpid. “Estem impulsant projectes orientats als nous reptes de la mobilitat, com ara la preparació de les autopistes per als vehicles elèctrics, connectats o autònoms –confessen–. Aquestes vies d’alta qualitat, que seran una realitat a la pròxima dècada, oferiran informació en temps real del trànsit, anticipant-se a les incidències i reduint la sinistralitat”, apunten. Precisament, la seguretat és un dels conceptes cabdals a l’hora de parlar de les infraestructures viàries del futur. 

stats