Contingut patrocinat
Especials24/05/2023

Cada dia moren 600 infants i adolescents per accident de trànsit: són evitables?

La Fundació Abertis i UNICEF tenen una aliança estratègica a través del programa Rights of Way per fer-hi front

La setena edició de la Setmana Mundial de la Seguretat Viària, una iniciativa impulsada per Nacions Unides, aposta per donar a conèixer els beneficis del transport sostenible i, en particular, la necessitat d’augmentar els desplaçaments caminant, en bicicleta i en transport públic. Un dels projectes que ha posat en valor és l’aliança estratègica que la Fundació Abertis i UNICEF tenen per millorar la seguretat viària entre infants i joves de països vulnerables a través del programa Rights of Way.

Segons Nacions Unides, cada any es perden 1,3 milions de vides a causa d’accidents de trànsit. Aquesta és la principal causa de mort de nens i adolescents d’entre 5 i 19 anys. Arreu del món, moren anualment per aquest motiu uns 220.000 infants i adolescents entre 0 i 19 anys. Això equival a més de 600 al dia, és a dir, un quasi cada dos minuts. Molts dels accidents en els quals hi ha implicats escolars es produeixen durant el camí d’anada o tornada de casa al col·legi per culpa de les deficiències en les infraestructures, per la mala il·luminació i per la falta de senyalització a prop dels centres educatius. Una calçada en mal estat o l’absència de voreres poden tenir greus conseqüències.

Cargando
No hay anuncios

Part dels tres milions d’euros que Abertis destina al projecte durant quatre anys serveixen per millorar l’entorn de les escoles i fer-lo més segur als alumnes que es desplacen a peu, en patinet o en bicicleta. La tasca conjunta posa l’accent en pal·liar el dèficit d’infraestructures, en sensibilitzar conductors o acompanyants, en promoure una mobilitat sostenible i segura entre els menors, i en millorar les legislacions estatals sobre seguretat viària, proposant esmenes i promovent la difusió i el compliment de les normes de trànsit.

Durant els primers quatre anys de Rights of Way, les inversions van beneficiar 267.000 menors de Jamaica, les Filipines i el Brasil. “La col·laboració amb UNICEF es basa en la prioritat que per a Abertis i la seva Fundació té la seguretat viària. La renovació d’aquest acord és fruit del bon resultat del treball desenvolupat conjuntament per protegir els menors d’edat en el trajecte a l’escola durant aquests darrers quatre anys. La nostra relació se centra ara en un enfocament cap a una mobilitat més sostenible, que permeti continuar millorant les infraestructures i potenciar la seguretat al desplaçament urbà infantil, i reduir així l’impacte dels accidents de trànsit”, explica Elena Salgado, presidenta de la Fundació Abertis.

Cargando
No hay anuncios

Aquest segon període de col·laboració inclou dos canvis significatius. El primer està relacionat amb els escenaris del programa. En aquesta segona etapa els esforços es traslladen a l’Índia o Mèxic i continuaran al Brasil. L’altre canvi afavorirà directament les noies d’entre 12 i 16 anys de municipis mexicans amb un alt índex de pobresa. Elles són el públic objectiu d’un nou programa que pretén orientar els seus interessos cap a carreres universitàries dels camps de la Ciència, la Tecnologia, l’Enginyeria i les Matemàtiques. En última instància l’objectiu del projecte és potenciar el talent femení en el sector de les infraestructures i la seguretat viària.

Les lesions per accidents de trànsit són la causa principal de mort de nens i adolescents d’entre 5 i 19 anys. Cada dos minuts mor un nen o un adolescent de fins a 19 anys per aquest motiu, és a dir, 200.000 a l’any. A més de l’impacte a la salut pública, es calcula que els accidents de trànsit suposen un cost del 3% del PIB, amb pèrdues econòmiques equivalents al 5% del PIB als països de renda baixa. Als països d’ingressos baixos i mitjans es produeix el 97% de les morts per accidents de trànsit entre nens i adolescents, segons l’Organització Mundial de la Salut.

Cargando
No hay anuncios

Gràcies a aquesta aliança, UNICEF assumeix un rol de lideratge en seguretat viària en l’àmbit mundial com a copresident de la Plataforma d’Educació per al Fons de Seguretat Viària de les Nacions Unides i expert del Grup de Treball per al sector privat de la Col·laboració de Seguretat Viària de les Nacions Unides, en el qual la Fundació Abertis també participa.