La millor manera per aprendre a ser mestre

La UVic ofereix als estudiants de mestre l’oportunitat de fer una immersió a la realitat professional en el marc de la docència universitària, més enllà dels períodes de pràctiques establerts

Estudiants de mestre amb nens i nenes dins el programa Escola i universitat
3 min

Vocació i professió són els dos aspectes clau que han de confluir en les persones que volen dedicar-se a ensenyar. La vocació, per a qualsevol estudiant de mestre, hauria de venir incorporada de sèrie, però l’ofici s’adquireix acumulant experiència, a mesura que un es posa davant la classe, aprèn a actuar com a mestre i comprèn, en definitiva, què vol dir realment “ser mestre”. 

Per tal que aquest procés d’aprenentatge sigui tan real com sigui possible, la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) va iniciar, el 2018, una aposta estratègica oferint als estudiants dels graus en Educació Infantil, Primària, doble grau en Infantil i Primària, amb menció en Llengua Anglesa, i del doble grau en CAFE-Educació Primària, amb menció en Educació Física, diferents propostes formatives i innovadores, que permetin una immersió a la realitat professional, més enllà dels períodes de pràctiques establerts als diferents graus. 

Contacte amb l’escola des del primer dia

Gràcies al programa Mentoratge i identitat docent (MID), tots els estudiants de primer curs fan una estada d’un matí setmanal durant tot l’any en una de les setze escoles de la ciutat de Vic. Des que es va crear el programa, ara fa quatre anys, ja han pogut gaudir d’aquesta experiència pionera a Catalunya un total de 542 estudiants de mestre. Tots ells han tingut l’oportunitat de posar en pràctica els coneixements a mesura que els han anat aprenent i aproximar-se al funcionament de l’escola, fent-hi una immersió real, acompanyats d’una mestra-tutora durant tot el curs.

Imatge d'estudiants de mestre amb nens i nenes als laboratoris de la UVic

L’alumna de primer d’Educació Primària Cristina Guasch cada dimarts al matí en comptes d’anar a la universitat se’n va a l’Escorial de Vic, on ajuda la mestra a fer les activitats de cada dia. “És per a mi una experiència única i una gran sort poder començar a trepitjar aules amb nens i nenes des del primer any de carrera” afirma, tot assegurant que “això m’ha permès saber realment si el que estic estudiant és el que m’agrada fer”. Un cop a l’aula, observa com es comporten els infants i com actuen les mestres davant de les diferents circumstàncies, tot ajudant en allò que calgui com si fos una mestra més. Una de les coses que més li agrada és el tracte amb els alumnes i també els moments que comparteix amb la seva mentora, amb qui intercanvia opinions.  

L’escola a la Universitat i la Universitat a l’escola

Paral·lelament, la Facultat també porta a terme el projecte Escola i universitat, que converteix els espais universitaris en aules d’educació infantil i primària. En aquest programa, nens i nenes de les escoles de Vic, tant d’educació infantil com de primària, es desplacen un matí o una tarda a la setmana a la Universitat, durant mig semestre, per fer-hi activitats formatives que prèviament han dissenyat i treballat els estudiants de Mestre, posant el focus en la innovació educativa i la gestió de l’aula. Aquestes activitats estan relacionades amb la comprensió lectora, les matemàtiques, la investigació científica, la música, l’expressió dramàtica, l’anglès, l’educació física o les ciències socials, però també es treballen recursos literaris, artístics i digitals. 

Segons l’estudiant de tercer curs d’Educació Infantil Mireia Cardona “aquesta experiència m’ha permès viure la professió d’una manera més vivencial”, ja que “aprens a planificar, a saber reaccionar quan et trobes amb alumnes amb dificultats o a tenir plans B quan allò que has preparat no funciona”.

Cursos de preparació per a la prova d’aptitud personal 

Per tal de garantir que els futurs estudiants de Mestre puguin accedir al grau, la UVic organitza cada any diverses formacions per superar la prova d’aptitud personal (PAP), que són un requisit obligatori per accedir-hi.

En les formacions d’aquest any, hi han participat més de 200 persones a través de cursos presencials, cursos intensius online de gener a març i cursos destinats a estudiants del cicle formatiu de grau superior d’Educació Infantil. En aquestes formacions, impartides per professorat dels graus en Mestre de la UVic, l’alumnat pot repassar continguts necessaris per aprovar i practicar amb exàmens d’anys anteriors. 

Espais de simulació

Un altre dels requisits principals que garanteixen una bona formació per als futurs mestres és poder gaudir d’uns espais especialment pensats per a la docència. La UVic disposa dels laboratoris de formació i recerca en educació infantil, amb les aules Montessori i Teresa Buscart, que són els escenaris de simulació idonis preparats perquè els futurs docents puguin observar, experimentar i reflexionar sobre les bones pràctiques a l’escola.

stats