Un urbanisme més social, verd i cohesionador: així avança l'àrea metropolitana de Barcelona cap al 2050

L'AMB aprova inicialment el Pla director urbanístic metropolità, el full de ruta que ha de marcar la planificació del territori durant les properes dècades, amb l'objectiu de fer-lo més policèntric, renaturalitzat i sostenible

El PDU metropolità proposa la creació d'una xarxa d'eixos verds que connectin espais naturals com Collserola amb els nuclis urbans.
29/03/2023
5 min

Grans avingudes i eixos verds; nous parcs i equipaments; més habitatge assequible i una mobilitat activa i sostenible. Aquests són alguns dels ingredients que han de permetre que l'àrea metropolitana de Barcelona arribi al 2050 transformada en un territori més equilibrat, competitiu, renaturalitzat, cohesionat i amable amb la ciutadania. Si més no, aquesta és l'ambició del nou Pla director urbanístic metropolità (PDUM), l'instrument urbanístic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que s'encarregarà d'ordenar, planificar i estructurar la metròpolis de Barcelona durant les properes dècades. El document, que aquest mes de març ha passat per l'aprovació inicial, serà el primer pas per deixar enrere el Pla General Metropolità de 1976 i dotar el territori amb un full de ruta actualitzat que tingui una visió estratègica encarada a projectar una metròpolis reconstruïda, renaturalitzada i més social. "Volem un territori metropolità on la gent pugui viure amb qualitat i comoditat, que trenqui amb la tendència centre-perifèria i que estigui preparat per fer front a les conseqüències del canvi climàtic", avança Jordi Sánchez, vicepresident de polítiques urbanístiques de l'AMB. 

"Per aconseguir una mobilitat més sostenible, cal caminar cap a ciutats de proximitat on es pugui fer tot a prop de casa", Xavier Mariño, director de l'àrea de polítiques urbanístiques de l'AMB

El PDUM compta amb un ampli consens tècnic, polític, territorial i social, però també amb anys de feina i treball conjunt a les espatlles. El 2010, l'AMB va adquirir competències en planejament urbanístic i, cinc anys més tard, va iniciar els treballs de redacció del PDUM. El març de 2019, se'n va aprovar l'Avanç i, després d'estudiar 2.000 suggeriments i aportacions, s'ha arribat a l'aprovació inicial. "Hem treballat la proposta colze a colze amb els equips tècnics de tots els ajuntaments metropolitans, fet que ha dotat el pla d'una visió de conjunt", celebra Sánchez. 

Previsió de dotació d’habitatge
Percentatge de sostre destinat a habitatge de protecció pública (HPP) sobre el total de sostre residencial
G a v à

PERCENTATGE SOBRE

EL planejament vigent:

Menys del 5%

Entre el 5 i el 10%

Entre el 10 i el 15%

Més del 15%

Castellbisbal

Corbera

de Llobregat

Sant Andreu

de la Barca

La Palma

de Cervelló

Badia

del Vallès

Pallejà

El Papiol

Barberà

del Vallès

Cervelló

Molins

de Rei

Sant Cugat

del Vallès

Begues

Sant Vicenç

dels Horts

Cerdanyola

del Vallès

Ripollet

Torrelles

Sant Feliu

de Llobregat

Santa Coloma

de Cervelló

Sant Climent

de Llobregat

Montcada

i Reixac

Sant Just

Desvern

Sant Joan

Despí

Esplugues

de Llobregat

Sant Boi

de Llobregat

Santa Coloma

de Gramenet

Castelldefels

Cornellà

de Llobregat

Gavà

Barcelona

Tiana

Badalona

Viladecans

l’Hospitalet

de Llobregat

Montgat

Sant Adrià

de Besòs

El Prat

de Llobregat

Font: AMB PDUM / Gràfic: ARA

PERCENTATGE SOBRE

EL planejament vigent:

Menys del 5%

Entre el 5 i el 10%

Entre el 10 i el 15%

Més del 15%

Font: AMB PDUM / Gràfic: ARA

PERCENTATGE SOBRE

EL planejament vigent:

Menys del 5%

Entre el 5 i el 10%

Entre el 10 i el 15%

Més del 15%

Font: AMB PDUM / Gràfic: ARA

PERCENTATGE SOBRE

EL planejament vigent:

Menys del 5%

Entre el 5 i el 10%

Entre el 10 i el 15%

Més del 15%

Font: AMB PDUM / Gràfic: ARA

El resultat ha estat un document urbanístic amb un fort component estratègic que entrarà a la fase d'aprovació provisional. "Més que redactar-lo pensant en com podríem solucionar les necessitats actuals, l'hem creat preguntant-nos quins punts forts del territori podríem aprofitar per viure millor", detalla Xavier Mariño, director de l'àrea de polítiques urbanístiques de l'AMB. Alhora, per fer front a la previsió de l'augment de la població de l'àrea metropolitana -que serà d'un 7,7%, el 2050-, el pla aposta pel concepte del reciclatge urbà. "No proposem créixer en extensió, sinó transformant, reciclant i regenerant els teixits que ja existeixen amb l'objectiu de dotar-los de la màxima qualitat possible", puntualitza Mireia Peris, cap del Servei de redacció del Pla director de l'AMB. 

Un corredor a Collserola

Quatre eixos estratègics

Concretament, el pla s'articula al voltant de quatre eixos estratègics: la preservació dels ecosistemes metropolitans i la creació d'una infraestructura verda que en condicioni el desenvolupament urbà; la configuració d'una ciutat de proximitat que tingui més espais oberts; la transformació dels teixits urbans per guanyar resiliència i poder redistribuir millor els recursos, i l'acceleració de la transició ecològica, social i tecnològica per reduir els impactes ambientals, adaptar-se als efectes del canvi climàtic i aconseguir una economia més sostenible. "Volem posar en valor el potencial ambiental, territorial, urbanístic i patrimonial del territori metropolità per maximitzar les bones condicions per viure-hi", resumeix el director d'urbanisme. 

"No proposem créixer en extensió, sinó transformant, reciclant i regenerant els teixits que ja existeixen", Mireia Peris, cap del Servei de redacció del Pla director de l'AMB.

Entre les propostes del PDUM, hi destaca la projecció d'una extensa xarxa d'avingudes, carrers, parcs, eixos verds i equipaments que permetrien prioritzar les persones, cohesionar els barris i promoure la mobilitat a peu, en bicicleta i en transport públic. En detall, el pla esbossa una xarxa de 240 quilòmetres d'avingudes metropolitanes que connectarien diversos municipis i concentrarien el transport públic en superfície, així com la bicicleta i els desplaçaments a peu. "Un dels objectius és facilitar la mobilitat activa aprofitant, en alguns casos, vies històriques com Gran Via de Barcelona, que uniria Castelldefels i Montgat", explica Mireia Peris.

La metròpolis de 2050, en xifres

15

240 km

870 km

120.000

4,2 %

noves centralitats per reequilibrar el territori

d'avingudes metropolitanes

d'eixos verds

més de sòl no urbanitzable, com parcs i espais oberts

habitatges assequibles estables

15

240 km

870 km

noves centralitats per reequilibrar el territori

d'avingudes metropolitanes

d'eixos verds

120.000

4,2 %

habitatges assequibles estables

més de sòl no urbanitzable, com parcs i espais oberts

15

noves centralitats per reequilibrar el territori

240 km

d'avingudes metropolitanes

870 km

d'eixos verds

120.000

habitatges assequibles estables

4,2 %

més de sòl no urbanitzable, com parcs i espais oberts

15

noves centralitats per reequilibrar el territori

240 km

d'avingudes metropolitanes

870 km

d'eixos verds

120.000

habitatges assequibles estables

4,2 %

més de sòl no urbanitzable, com parcs i espais oberts

El pla també identifica 870 quilòmetres d'eixos verds -un 34 % dels quals ja executats- pensats per enllaçar els centres urbans amb la natura. "Aquestes vies naixeran als espais oberts i s'infiltraran al teixit urbà per acostar els beneficis dels ecosistemes naturals als indrets on viu i treballa la ciutadania", afegeix. Els espais oberts passaran a tenir un paper central en l'articulació de la metròpolis. De fet, el sòl no urbanitzable augmentarà un 4,2 %. 

Espais naturals del Delta de Llobregat
Els espais naturals del Delta del Llobregat formen part de la matriu biofísica que projecta i preserva el PDU metropolità

Mobilitat sostenible i noves centralitats

Amb aquesta nova xarxa d'avingudes metropolitanes, es vol que el PDUM també remi a favor de potenciar els desplaçaments sostenibles i actius al territori. De fet, el pla calcula que, el 2050, tan sols un 20% dels trajectes de les ciutats metropolitanes es faran en vehicle privat: el 50% seran a peu o en bicicleta i, el 30% restant, en transport públic. "Ara bé, per aconseguir-ho, la clau serà caminar cap a les ciutats de proximitat -adverteix Mariño-. La hibridació dels teixits ens permetrà treballar, comprar i fer vida social a prop de casa", puntualitza. Més enllà d'això, el PDUM xifra en un milió més els desplaçaments diaris que hauria de ser capaç d'absorbir la xarxa de transport públic col·lectiu. Per fer-ho possible, avisa que caldrà adaptar les infraestructures actuals i plantejar-nes de noves, però sempre seguint criteris d'eficiència i sostenibilitat. 

01

Gran Via Metropolitana (41 km)

02

Travessera Metropolitana (41 km)

03

Avinguda Litoral (30 km)

04

Avinguda Diagonal (17,5 km)

05

Avinguda Collserola (24 km)

06

Avinguda Carrilet (24,5 km)

07

Avinguda Reial (21 km)

08

Avinguda Vallès (20 km)

09

Avinguda Besós (12 km)

10

Avinguda Prelitorial (12 km)

<>

01. Gran Via Metropolitana (41 km)

02. Travessera Metropolitana (41 km)

03. Avinguda Litoral (30 km)

04. Avinguda Diagonal (17,5 km)

05. Avinguda Collserola (24 km)

06. Avinguda Carrilet (24,5 km)

07. Avinguda Reial (21 km)

08. Avinguda Vallès (20 km)

09. Avinguda Besós (12 km)

10. Avinguda Prelitorial (12 km)

01. Gran Via Metropolitana (41 km)

02. Travessera Metropolitana (41 km)

03. Avinguda Litoral (30 km)

04. Avinguda Diagonal (17,5 km)

05. Avinguda Collserola (24 km)

06. Avinguda Carrilet (24,5 km)

07. Avinguda Reial (21 km)

08. Avinguda Vallès (20 km)

09. Avinguda Besós (12 km)

10. Avinguda Prelitorial (12 km)

<>

01. Gran Via Metropolitana (41 km)

02. Travessera Metropolitana (41 km)

03. Avinguda Litoral (30 km)

04. Avinguda Diagonal (17,5 km)

05. Avinguda Collserola (24 km)

06. Avinguda Carrilet (24,5 km)

07. Avinguda Reial (21 km)

08. Avinguda Vallès (20 km)

09. Avinguda Besós (12 km)

10. Avinguda Prelitorial (12 km)

Més enllà de la mobilitat, el PDUM advoca per reequilibrar el territori potenciant nous pols d'atracció urbana. "Avui dia tenim, un model de desenvolupament urbà molt marcat per la centralitat de la ciutat de Barcelona", contextualitza Peris. El pla proposa crear 15 noves centralitats per distribuir els llocs d'activitat i de residència. Precisament, en matèria d'habitatge, el PDUM preveu la creació de més de 120.000 habitatges assequibles estables -62.000 en règim de lloguer social-, fins a arribar a dotar la metròpolis d'una reserva estable d'habitatge social del 10% del total del parc. 

Un cop superada l'aprovació inicial i quan s'hagi esgotat el període per fer-hi aportacions, el PDUM continuarà el seu recorregut: se sotmetrà a l'aprovació provisional al consell metropolità de l'AMB i, si prospera, encararà l'aprovació definitiva a través de la Generalitat de Catalunya. 

Un urbanisme més social, verd i cohesionador

Els 10 objectius del nou Pla director urbanístic metropolità

El Pla director urbanístic metropolità (PDUM) dibuixa un model de desenvolupament urbanístic centrat a donar resposta a les necessitats de la ciutadania de la metròpolis. El pla fixa l'horitzó el 2050 i vol aconseguir deu objectius:

Reforçar la solidaritat metropolitana.

Potenciar-ne la capitalitat.

Naturalitzar la metròpolis reforçant els

valors de la matriu biofísica.

Millorar l'eficiència del metabolisme urbà

caminant cap a l'autosuficiència energètica,

de l'aigua o dels materials.

Articular el territori a partir d'una

estructura policèntrica.

Fomentar una mobilitat sostenible i activa

repensant, també, les infraestructures

metropolitanes.

Afavorir la cohesió social a través

d'equipaments, espais públics, habitatge i

transport públic.

Rehabilitar i reciclar els teixits urbans.

Incrementar la complexitat i l'habitabilitat

urbana de la metròpolis.

Impulsar la competitivitat i la sostenibilitat

de l'economia metropolitana.

Reforçar la solidaritat metropolitana.

Potenciar-ne la capitalitat.

Naturalitzar la metròpolis reforçant els valors de la matriu biofísica.

Millorar l'eficiència del metabolisme urbà caminant cap a l'autosuficiència energètica, de l'aigua o dels materials.

Articular el territori a partir d'una

estructura policèntrica.

Fomentar una mobilitat sostenible i activa repensant, també, les infraestructures metropolitanes.

Afavorir la cohesió social a través d'equipaments, espais públics, habitatge i transport públic.

Rehabilitar i reciclar els teixits urbans.

Incrementar la complexitat i l'habitabilitat urbana de la metròpolis.

Impulsar la competitivitat i la sostenibilitat de l'economia metropolitana.

Reforçar la solidaritat

metropolitana.

Potenciar-ne la capitalitat.

Naturalitzar la metròpolis reforçant els valors de la matriu biofísica.

Millorar l'eficiència del metabolisme urbà caminant cap a l'autosuficiència energètica, de l'aigua o dels materials.

Articular el territori a

partir d'una estructura policèntrica.

Fomentar una mobilitat sostenible i activa repensant, també, les infraestructures metropolitanes.

Afavorir la cohesió social a través d'equipaments, espais públics, habitatge i transport públic.

Rehabilitar i reciclar els teixits urbans.

Incrementar la complexitat

i l'habitabilitat urbana de la metròpolis.

Impulsar la competitivitat

i la sostenibilitat de l'economia metropolitana.

Platges i les dunes protegides del delta del Llobregat
stats