L’AMBici ja pedala: així funciona la nova bicicleta compartida de l’àrea metropolitana
El servei, que ja està en marxa a 6 municipis del Baix Llobregat, s'ampliarà ben aviat a 9 localitats metropolitanes més, amb 236 estacions i 2.600 bicicletes elèctriques
Des del 30 de gener, pels carrers d'alguns municipis de l'àrea metropolitana ja s'hi veuen circular les bicicletes vermelles i blau marí de l'AMBici, el nou servei de bicicleta compartida impulsat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Concretament, l'ens metropolità ha activat 500 bicicletes i 55 estacions, repartides entre Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern. Aviat, però, el servei creixerà: en els propers mesos ja estarà disponible a 15 municipis metropolitans, amb un total de 236 estacions i 2.600 bicicletes elèctriques. Tot plegat amb un objectiu clar: posar a l'abast de la ciutadania un mitjà de transport sostenible, saludable i econòmic que li permeti fer desplaçaments de curta distància pedalant, seguint un model similar al del Bicing, a Barcelona.
"Des de l'AMB, seguim fent realitat alternatives de mobilitat saludable i sostenible a la metròpolis de Barcelona", assegura Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. Durant les primeres setmanes en funcionament, el servei ha tingut una bona rebuda. "Ens imaginàvem que l'acceptació per part de la ciutadania seria gradual, però el nombre d'abonats està creixent a bon ritme des del primer dia", detalla Carles Conill, director del servei de Mobilitat Sostenible de l'AMB, si bé assegura que encara és d'hora per parlar de xifres d'ús del servei. "A més, les valoracions que en fan els usuaris són positives, fet que esperem que alimenti el boca orella", afegeix Marc Iglesias, cap de servei de gestió de la Mobilitat Sostenible de l'AMB.
Durant els mesos vinents, el servei s'anirà desplegant a altres ciutats metropolitanes, fins a sumar-ne 15, també de l'entorn del Besòs. Concretament, s'hi sumaran l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Molins de Rei, Viladecans, Gavà i Castelldefels. El projecte està cofinançat amb 7 milions d'euros provinents dels fons europeus Next Generation -a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana- i s'emmarca dins l'estratègia metropolitana descrita al Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 i al Pla d'actuació metropolità 2019-2023.
L'última milla, pedalant
"L'AMBici no està pensat perquè la ciutadania l'utilitzi per fer desplaçaments de llarga distància, sinó que volem que el complementi amb l'ús de transports públics com l'autobús, el tren o el metro", assenyala Joan Maria Bigas, director de l'Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. L'objectiu, doncs, és que les bicicletes metropolitanes es converteixi en un transport d'última milla. Per això, la ubicació de les estacions s'ha fet tenint en compte les connexions amb aquests altres mitjans de transport públics. "La nostra bicicleta elèctrica comparteix categoria amb el bus de barri, la bicicleta particular o la mobilitat a peu, és a dir, aquells sistemes de mobilitat que utilitzem per anar de casa fins a l'estació del metro", exemplifica Bigas.
De la mateixa manera que les estacions de l'AMBici estan ubicades estratègicament per afavorir la connexió amb els altres transports públics, també se n'han situat 7 per enllaçar amb estacions del servei de Bicing de l'Ajuntament de Barcelona. "Per ara, el 90% dels trajectes que s'estan fent amb AMBici són per desplaçar-se dins d'un mateix municipi, però, en aquesta primera fase, activarem estacions de transferència per als usuaris que també utilitzen el Bicing", afegeix. Es tracta d'estacions de l'AMBici que estan situades al costat d'una estació del servei de Barcelona. A més, per facilitar l'ús de totes dues bicicletes, l'AMB i el Bicing ja han activat un abonament metropolità que permet utilitzar ambdós serveis.
L’AMBici és un dels pocs exemples a Europa de servei públic de bici compartida nascuda per operar, específicament, en un àmbit metropolità
Més enllà d'això, l'AMBici es complementa amb dues iniciatives més impulsades per l'ens metropolità: la xarxa de carrils bici metropolitana -que relliga diversos municipis amb vies ciclables- i l'aposta pels Bicibox, una xarxa pública d’aparcaments gratuïts i segurs per a bicicletes i patinets. "La posada en marxa de l'AMBici servirà per incrementar l'ús de la bicicleta a la metròpolis, però també per completar la xarxa Bicivia", diu Bigas.
Un projecte pioner
"L'AMBici és un dels pocs exemples a Europa de servei públic de bicicleta compartida nascuda per operar, específicament, en un àmbit metropolità", explica Bigas. Si bé grans ciutats com Barcelona ja compten amb un servei públic de bicicleta compartida, no és tan habitual que diversos municipis es posin d'acord per impulsar-ne un. "El servei s'ha tirat endavant amb l'estreta coordinació dels ajuntaments, que ens han proporcionat dades com els patrons de mobilitat, clau per decidir les ubicacions de les estacions", exemplifica Marc Iglesias, cap de servei de gestió de la Mobilitat Sostenible de l'AMB. El projecte ha comptat sempre amb un consens entre les administracions locals i la metropolitana. "Tots els municipis de l'àrea metropolitana comparteixen problemes de mobilitat similars amb la ciutat de Barcelona -apunta Bigas-. L'AMBici posa en igualtat de condicions els ciutadans metropolitans amb els habitants de la capital", continua.
Però, més enllà de ser un projecte pioner per l'àmbit geogràfic que abasta, també ho és pel tipus de bicicletes que ha implantat. "Compten amb els estàndards de qualitat més elevats que hi ha actualment al mercat", detalla Iglesias. Es tracta de les bicicletes e-SMARTbike 2.0. Són totalment elèctriques i permeten maniobrar de manera àgil i segura en entorns urbans. "En aquests primers dies de servei, una de les valoracions més positives que rebem és per l'experiència d'ús de la bicicleta", afegeix el cap de servei. Com que el motor central està situat en la zona més baixa del vehicle, fa que el centre de gravetat també estigui més a prop de terra, un fet que aporta més sensació de seguretat i estabilitat a qui el condueix. Les bicicletes també estan equipades amb sistemes de geoposició i antibandàlics.
Horaris d'ús, tarifes i aplicació mòbil
Horari d'ús. El servei d'AMBici està actiu 19 h cada dia: de les 5 del matí fins a les 12 de la nit, durant tots els dies de l'any.
Tarifes. N'hi ha diverses. Aquest 2023, l'AMB ofereix una tarifa promocional anual de 25 euros, que permet 30 minuts d'ús gratuït per cada trajecte. Si se superen, el cost serà de 50 cèntims cada franja extra de 30 minuts. A partir de 2024, l'abonament tindrà un cost de 40 euros, amb un preu de 15 cèntims els primers 30 minuts i de 50 cèntims per cada mitja hora addicional. Des d'aquest mes de març, s'ha activat l'abonament metropolità, que permet utilitzar l'AMBici i el Bicing per 65 euros l'any en tarifa plana o per 53 euros en tarifa per ús.
Aplicació mòbil. Si bé existeix una targeta física que pot sol·licitar-se per 6 euros, l'AMB recomana accedir al servei fent servir l'aplicació AMBici, disponible per a iOs i Android. Els usuaris que ja tinguin un compte creat a tmb.cat, podran utilitzar-lo per iniciar sessió, o bé poden crear-se un nou usuari.
Un cop dins, l'usuari pot cercar damunt d'un mapa les estacions més properes i la disponibilitat de bicicletes i aparcaments que hi ha en cadascuna.L'aplicació també permet desbloquejar la bicicleta escanejant el codi QR que duu al màstil. Un cop finalitzat un trajecte, l'app permet comprovar que s'ha retornat correctament la bicicleta.