Mobilitat

La bici metropolitana agafa embranzida: arriba a 15 municipis i ja suma 2,8 milions de viatges

La culminació del desplegament sobre el territori coincideix amb les bones xifres que acumula el servei des de principis de 2023, quan es va posar en marxa

La bicicleta pública metropolitana ja pedala en 15 municipis metropolitans. Un any i escaig després de posar-se en funcionament, el color vermell ataronjat i blau marí de l'AMBici ha arribat a tot el territori metropolità on s'havia previst desplegar. Amb 200 estacions i prop de 2.300 bicicletes 100% elèctriques, el servei és titularitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i funciona a l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

Municipis metropolitans amb el servei d’AMBici actiu

La culminació del desplegament sobre el territori coincideix amb les bones xifres que acumula el servei des de principis de 2023, quan es va posar en marxa. L'AMBici suma més de 2,8 milions de viatges i ha arribat als 22.000 abonats. Cada dia feiner, s'hi fan gairebé 4.500 desplaçaments. Els dissabtes i festius, el servei registra entre 3.000 i 4.000 viatges diaris.

Però, sobretot, la bicicleta metropolitana s'ha convertit en un complement habitual d'aquests usuaris per enllaçar amb la xarxa de transport públic, com el metro, el tren o l'autobús: les estacions més utilitzades són les que estan ubicades a prop de nodes de transport.

De l'AMBici al transport públic

"Si s’observen les estacions amb més usos de cada municipi, es pot corroborar l’èxit d’integració de l’AMBici al sistema del transport públic metropolità, ja que les ubicades a prop d’estacions de RENFE, TRAM, FGC o METRO són les més concorregudes", revela Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. "Això consolida l’AMBici com una opció còmoda i sostenible per facilitar a la ciutadania de la metròpolis de Barcelona la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic", valora. D'aquesta manera, el servei es confirma com un aliat a l'hora de fomentar els desplaçaments d'última milla, els que es realitzen, per exemple, per anar del domicili fins a la connexió de transport més propera, o viceversa.

A banda de connectar amb el transport públic, molts usuaris també combinen l'AMBici amb el Bicing, el servei públic de bicicleta compartida de l'Ajuntament de Barcelona. Des de l’1 de març del 2023, la ciutadania pot adquirir l’abonament metropolità, que facilita l’ús conjunt del servei AMBici i del Bicing i que estableix unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar tots dos sistemes.

Així funciona el nou servei de bicicleta compartida de l’AMB

This browser does not support the video element.

Connexió amb el Bicing

Però, com es realitza el canvi de bicicleta de l'AMBici a la de Bicing? Des de la posada en marxa de l’AMBici, l’AMB i TMB també han activat sis estacions de transferència, que faciliten la connexió entre els dos sistemes. Entre totes sumen 29.902 desplaçaments. La que registra més usos és la de Zona Universitària - Diagonal, al carrer John Maynard Keynes, 25. Va ser la primera a activar-se i ja acumula 13.685 desplaçaments. Diagonal II en suma 1.070 més i Campus Diagonal-Besos acumula 7.030 desplaçaments aquest 2024.

Les altres quatre estacions de transferència són a Sant Adrià de Besòs (Campus UPC i La Pau), Santa Coloma de Gramenet (Baró de Viver) i a l'Hospitalet de Llobregat (Riera Blanca). Pròximament, s'activaran dues estacions de transferència més, a l'Hospitalet de Llobregat: a la Ciutat de la Justícia i a Collblanc.

L’AMBici ha estat possible gràcies als més de 7,7 milions d’euros provinents dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea a través dels fons Next Generation.

Quant costa abonar-se un any a l'AMBici? Les tres tarifes, al detall

L'AMBici té diverses tarifes que s'adapten a les necessitats de cada usuari: 

1.

Abonament AMBici

40 euros l'any

  • Els primers 30 minuts de cada lloguer de la bicicleta AMBici tenen un cost de 15 cèntims.
  • A partir dels 30 minuts, 50 cèntims per cada 30 minuts addicionals, fins a un màxim de 2 hores.
  • Després de 2 hores, 5 euros per hora o fracció d'hora.
  • Accés gratuït al servei des de l'aplicació.
  • Cost de la targeta física opcional: 6 euros. 
2.

Abonament AMBici + Bicing tarifa plana

 65 euros l'any

  • Els primers 30 minuts de cada lloguer d'AMBici tenen un cost de 15 cèntims; del Bicing, gratuït  si és mecànica o 0,35 € si és elèctrica. 
  • A partir dels 30 minuts, el cost de la bicicleta de l'AMBici és de 50 cèntims per cada 30 minuts addicionals, fins a un màxim de 2 hores; del Bicing, 0,70 si és mecànica o 0,90 € si és elèctrica. 
  • Després de 2 hores, 5 euros per hora o fracció d'hora, sigui d'AMBici o Bicing.
  • Accés gratuït al servei des de l'aplicació AMBici.
  • Cost de la targeta física opcional d'AMBici: 6 euros. 
3.

Abonament AMBici + Bicing tarifa per ús

53 euros l'any

  • Els primers 30 minuts de cada lloguer d'AMBici tenen un cost de 15 cèntims; del Bicing, 0,35 cèntims si és mecànica o 0,55 € si és elèctrica. 
  • A partir dels 30 minuts, el cost de la bicicleta de l'AMBici és de 50 cèntims per cada 30 minuts addicionals, fins a un màxim de 2 hores; del Bicing, 0,70 si és mecànica o 0,90 € si és elèctrica. 
  • Després de 2 hores, 5 euros per hora o fracció d'hora, sigui d'AMBici o Bicing.
  • Accés gratuït al servei des de l'aplicació AMBici.
  • Cost de la targeta física opcional d'AMBici: 6 euros.
Les claus essencials per als nous usuaris de l'AMBici