Especials26/03/2022

Més de la meitat dels establiments dels mercats municipals formen part de la iniciativa Comerç Verd

Els mercats amb més presència de Comerç Verd o Racons de Comerç Verd són els de Sarrià, Bon Pastor, Les Corts, Sant Andreu, Sants i Horta

El programa Comerç Verd que l’Ajuntament de Barcelona i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM) han implementat a la xarxa de Mercats Municipals, avança a molt bon ritme. A mitjans de l’any 2021 es va iniciar la prova pilot a sis mercats de la ciutat i, a dia d’avui, ja està estesa a tots els equipaments alimentaris de la xarxa i compta amb 619 establiments adherits, dels 1.105 susceptibles, el 56%.

Cargando
No hay anuncios

De fet, els 38 mercats alimentaris de la ciutat compten amb establiments adherits a la iniciativa. Els mercats amb més percentatge de parades que formen part d’aquest programa són els de Sarrià, Bon Pastor, Les Corts, Sant Andreu, Sants i Horta. Per sectors, hi ha 291 establiments carnis, 158 peixateries, 120 fruiteries, 29 parades de llegums, 11 establiments especialitzats en herboristeria i dietètica, 6 de queviures i 4 d’especialitats.

Cargando
No hay anuncios

Comerç Verd és una de les principals iniciatives que es va impulsar en el marc del programa de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 i suposa un salt qualitatiu tant en el volum d’aliments locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja que es consumeixen a Barcelona com en el fet que la ciutadania tingui molt més fàcil l’accés a aquests productes.

L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) va llançar fa unes setmanes una nova campanya comunicativa per aconseguir que més establiments se sumin a la iniciativa Comerç Verd.

Cargando
No hay anuncios

Fomentar l’alimentació sostenible

Els establiments que es poden afegir a aquesta iniciativa són les que venen productes com les fruites i les verdures, el peix i el marisc, l’aviram i el conill, els ous, la vedella el xai i el cabrit, la cansaladeria, i la xarcuteria i els formatges. Per ser un Comerç Verd o comptar amb un Racó de Comerç Verd caldrà que tingui un número de referències o del percentatge de productes locals i ecològics disponibles al seu establiment, segons els criteris establerts:

Cargando
No hay anuncios

Producte local: Origen Catalunya. Així s’eviten aliments quilomètrics que proven d’altres països més llunyans i es redueix la petjada de carboni associada al seu transport. A més, de manera indirecta, això permet garantir productes més frescos i respectar els aliments de temporada.

Producte ecològic: Amb certificat CCPAE. Així es posa en valor i facilita identificar aquells productes de l’agricultura i ramaderia ecològica que són més saludables per les persones i també pel planeta, sent conscients de la seva demanda creixent tant sigui per raons de salut com de corresponsabilitat amb la salut planetària.

Cargando
No hay anuncios

Producte directe de pagès o de llotja: producte de producció pròpia (en el cas de fruita i verdura) o comprat directament a un productor/a o a la llotja. Així es posa en valor aquells comerciants que coneixen de primera mà el seu propi producte (perquè tenen finca pròpia) i/o el productor/a amb qui tenen una relació de confiança.

Els establiments amb aquesta qualificació, tenen a les seves parades diferents materials per identificar-lo com a tal, tant al propi comerç com als productes que s’hi adiguin. 

Cargando
No hay anuncios

Per a cadascun d’aquests 3 criteris s’ha establert un nombre mínim de referències. Els comerciants que compleixin els requisits d’un o més d’aquests criteris poden adherir-se voluntàriament al projecte a través d’una declaració responsable.

A l’hora de consolidar els canals d’abastiment dels productes locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja tan important és que la ciutadania en tingui accés a prop del seu carrer o barri, com que els propis comerciants tinguin un accés fàcil als proveïdors d’aquestes tipologies de productes.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible preveia millorar i facilitar la relació entre els comerciants i canals directes i majoristes especialitzats com els ubicats al Biomarket de Mercabarna, el principal espai majorista d’Europa per producte ecològic, o el Centre d’Intercanvi Agroalimentari de Proximitat que incorpora una plataforma on poder contactar amb els productors i organitzar la logística de forma centralitzada.

Aquesta iniciativa s’ha definit i impulsat amb la col·laboració dels gremis alimentaris minoristes.