Màsters, trampolí per al mercat laboral

La segona època daurada de la comunicació esportiva

La possibilitat de combinar passió i feina sedueix cada vegada més alumnes

5 min
1164525189

BarcelonaEl periodisme esportiu és una de les sortides laborals més desitjades en el món de la comunicació, però no sempre és fàcil accedir a l'exercici professional, ja que reclama una formació molt especialitzada que permeti entendre el sector i adaptar-se a canvis constants. La possibilitat de combinar passió i feina sedueix cada vegada més alumnes i Catalunya suma aquesta temporada dos nous màsters a opcions ja consolidades des de fa més d’una dècada.

El Màster en Comunicació Esportiva de Blanquerna–Universitat Ramon Llull, que consta de 60 crèdits, començarà aquest mes d’octubre la seva 13a edició. “Vam engegar el màster perquè pensàvem que als alumnes que havien fet la carrera els faltava un ventall de coneixements pràctics que sovint la universitat més clàssica ignorava. Vam intentar donar resposta al que ens hauria agradat estudiar a nosaltres o a les eines que ens hauria agradat tenir. La voluntat era fer una proposta amb un objectiu professionalitzador, no acadèmic”, assegura a l’ARA Marcos García, un dels coordinadors del Màster en Comunicació Esportiva.

“Una de les nostres fortaleses és l’enfocament. Tenim la mirada en el que passa fora de la facultat”, diu Garcia. “El nostre enfocament és pràctic. Si tu busques prendre apunts i fer un examen, aquest no és el teu màster. El que ens interessa és la part pràctica, que els alumnes facin tasques reals de la mà de professionals reconeguts del sector i que aprofitin per fer contactes. Intentem potenciar molt les relacions perquè és bàsic conèixer gent que t’obri portes”, afegeix Jordi Colomé, un altre dels coordinadors del màster de la Blanquerna.

“Les facultats acostumen a menystenir els esports i, en canvi, és un perfil molt demandat. Hi ha empreses que tenen clar quin perfil d’alumne busquen i prefereixen contactar amb nosaltres a posar un anunci a LinkedIn. El boca-orella ens ha funcionat sempre molt bé i els alumnes valoren molt la fase de pràctiques als mitjans de comunicació”, reconeix Colomé.

“Nosaltres intentem tensionar-los al màxim en cada perfil professional. Escoltem quins són els seus interessos i intentem posar-los a prova perquè descobreixin nous perfils professionals en els quals els alumnes potser no hi havien ni pensat. Molts de nosaltres hem acabat treballant en posicions que ningú ens havia explicat a la universitat perquè el sector evoluciona molt ràpidament. La nostra missió és la de sacsejar els alumnes”, opina García.

“Les classes són molt participatives i la part majoritària és la pràctica, perquè això ens ajuda a descobrir perfils interessants. Els alumnes han de passar per davant del micro, agafar una càmera o fer una crònica amb la pressió d’un horari de tancament molt reduït”, afegeix Colomé.

El màster sedueix tant periodistes joves com malalts dels esports. “Hi ha gent que no vol dimitir de la seva vocació i es llança a la piscina per provar coses noves”, analitza García. La seva oferta formativa no accepta totes les sol·licituds que rep. “Ens agrada reunir-nos amb els aspirants i veure el seu perfil per saber si aquest màster és per a ells o no”, reconeix.

La inserció laboral que aconsegueix el Màster en Comunicació Esportiva, que compta amb molts dels professionals de referència del periodisme esportiu, és molt gran. “El que parla del màster no som nosaltres, sinó els seus alumnes i la trajectòria posterior que han tingut. Nosaltres els donem l’oportunitat de passar per les mans de la gent que talla el bacallà, els posem al circuit. Els professors són tan propers com exigents”, explica García. “Ens agrada dir que no tenim professors sinó que tenim professionals del sector que fan de professors. És un aprenentatge molt participatiu que reprodueix el que es trobaran a la vida real. El sector està en permanent moviment i genera moltes oportunitats. Nosaltres els donem l’oportunitat de fer dos torns de pràctiques adaptats al perfil de cada alumne”, assegura Colomé.

Una altra de les formacions amb més solera és el Màster en Periodisme Esportiu de la Pompeu Fabra. Els alumnes desenvolupen les seves habilitats per informar de forma rigorosa i objectiva sobre temes esportius en mitjans audiovisuals, digitals o premsa escrita. Al llarg del programa, que té una durada de deu mesos, es formen en el dia a dia d'un periodista esportiu actual. Des de la redacció de notes de premsa per a agències, fins a la locució d'esdeveniments esportius, la gestió de les xarxes socials o el fotoperiodisme, entre d'altres.

Un dels punts forts del Màster en Periodisme Esportiu és la seva formació en locució esportiva, ja que les retransmissions esportives són un sector en creixement constant. La formació prepara els alumnes no només per tenir coneixement de l'esport i la competició i la seva redacció, sinó també per saber utilitzar la seva veu amb el ritme i el to adequats, i tenir un llenguatge ric, original i especialitzat per comunicar l'aspecte esportiu i l'emocional del que estan retransmetent.

Dues novetats seductores

Una de les novetats d’aquesta temporada és el Màster de Formació Permanent de Comunicació i Periodisme Esportiu, una iniciativa conjunta de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Mundo Deportivo. "El pla d'estudis planteja una visió completa i integral i treballa diverses competències, de manera que podem aprofundir en la temàtica alhora que garantim la versatilitat per poder desenvolupar tasques de diversos rols professionals", avança Sílvia Martínez, directora d’aquest nou màster. La formació, que s'impartirà en la modalitat en línia, es podrà seguir al ritme que marqui cada alumne, sense horaris, de manera que es podrà compatibilitzar amb la feina i altres obligacions personals.

"Aquest màster ofereix un enfocament innovador que no només capacita els estudiants per exercir una varietat de rols i funcions en el periodisme esportiu, sinó que també els permet comprendre una realitat en la qual els interessos de l'audiència es diversifiquen, els hàbits de consum de contingut esportiu estan en contínua evolució i els desafiaments ètics són cada vegada més complexos, i els proporciona estratègies per adaptar-s'hi", explica Àngels Fitó, rectora de la UOC. “Barreja el coneixement acadèmic de la UOC i, per altra banda, el vessant pràctic de la mà de Mundo Deportivo sobre com es fa i s'executa el periodisme esportiu”, explica Santi Nolla, director de Mundo Deportivo.

La segona novetat de la temporada és el Màster de Formació Permanent en Periodisme Esportiu que la Universitat Abat Oliva i el diari Sport han llançat al mercat. El contingut d'aquesta formació presencial fusiona una visió de conjunt de les pautes informatives clàssiques de l'esport amb les noves narratives esportives que els estrímers, els aficionats i els periodistes duen a terme a través dels suports online. La riquesa del llenguatge periodístic, la dignificació del periodisme esportiu, les infinites possibilitats de l'entorn digital, la immediatesa de la notícia, l'oportunitat d'emprendre, les noves audiències, l'esport femení, els temes crítics de l'esport, el nou consum d'informació o la irrupció del màrqueting esportiu com a nova manera de comunicar són algunes de les millors opcions que ofereixen aquests estudis. I tot això amb les eines necessàries per dur-ho a terme a través de l'experiència i professionalitat del professorat, format per esportistes i periodistes.

"Aquest màster reforçarà la visió acadèmica i els serveis que oferim. Complim 50 anys com a entitat universitària i això ens permet veure amb claredat els camins que volem prendre. Un d'ells, el de l'àmbit de la comunicació. Iniciar un màster amb una empresa líder del sector és una garantia per a nosaltres", assegura el rector, Rafael Rodríguez-Ponga.

stats