El plus d’estudiar un màster o un postgrau a les universitats catalanes

Dotze testimonis expliquen el valor d’aquests estudis superiors i quin camí han seguit per millorar la seva vida laboral i professional

L'oferta d'estudis de màster o postgrau a Catalunya és àmplia i diversa
12 min
Jaume Sendra

“Vull ser periodista especialitzat en informació internacional”

Nom: Jaume Sendra

Edat: 24 anys

Població: Bigues i Riells, Vallès Oriental

Estudis: Graduat en Periodisme a la UAB, Postgrau en Cultura de Pau a la UAB

La màxima il·lusió d’en Jaume Sendra és aconseguir ser periodista especialista en relacions internacionals i anàlisi geopolítica. Graduat en periodisme a la UAB, s’ha diplomat en el postgrau de Cultura de Pau, estudis superiors impartits des de fa 23 anys a la mateixa universitat, en el qual es formen professionals en l’àmbit de la cultura i la construcció de la pau: “Sempre he cregut important complementar la carrera de periodisme internacional amb la cultura de pau, per obtenir una mirada més humana. Les dinàmiques que hem treballat es poden aplicar a tots nivells: a l’escola, als instituts, a les relacions interpersonals o als conflictes internacionals”, explica. El postgrau li ha servit per ampliar formació i fer contactes que vol aprofitar per començar a treballar en allò que més li agrada: “Vull especialitzar-me en l’Orient Mitjà i estic pendent d’iniciar alguna col·laboració amb alguna entitat que hi estigui vinculada”, explica. A l’espera de trobar feina, en Jaume recomana ampliar estudis a aquells que hagin estudiat periodisme: “El grau t’ofereix la base però no t’especialitza en cap àmbit concret. Cal anar una mica més enllà”, conclou.

Charlie González

“Treballar com a arquitecte a Barcelona em sembla màgic ”

Nom: Charlie González

Edat: 29 anys

País: Veneçuela

Estudis: Llicenciatura en Disseny Arquitectònic, Màster en Planificació d’Arquitectura Sostenible i Sistemes Urbans a la Universitat de Kyushu (Japó) i Master’s Degree in Architecture and Design Business Management a la UIC

Ha viscut a Veneçuela, Mèxic, el Regne Unit, el Japó i Alemanya, però on té ganes de crear un estudi d’arquitectura és a Barcelona. Charlie González va arribar a Catalunya el gener del 2020, un mes abans de l’inici de la pandèmia, per estudiar el Master’s Degree in Architecture and Design Business Management a la UIC, que li oferia competències en gestió i emprenedoria de negocis al sector del disseny i l’arquitectura: “L’arquitectura té una part important vinculada al món dels negocis, relativa a com crear la teva marca personal, el teu branding... Aquest màster m’oferia aquesta part que m’agradava i que no havia fet anteriorment”, explica. Després de les pràctiques en un despatx de Barcelona, ara treballa a Santa&Cole, una empresa vinculada al disseny de la il·luminació i el producte mobiliari: “Vull adquirir prou experiència i coneixements per crear el meu propi estudi a Barcelona. És una ciutat màgica en aquest sentit, m’hi sento en sintonia. El màster em va dotar dels coneixements necessaris per fer aquest pas quan sigui possible”, conclou.

Núria Adell

“Gràcies al màster he aconseguit una beca per estudiar a l’estranger”

Nom: Núria Adell

Edat: 25 anys

Població: Barcelona

Estudis: Economics and Management a la Universitat de St Andrews (Escòcia), Master in Big Data Management, Technologies and Analytics a la UPC School, M.S. in Computational Analysis and Public Policy a la Universitat de Chicago (EUA)

Doble grau en economia i ADE a la universitat escocesa de St Andrews, la Núria Adell ha cursat el màster en anàlisi i tractament de dades a la UPC School de Barcelona: “D’una banda, es treballa la gestió de dades, el que seria el big data; i de l’altra, l’analítica de dades, és a dir, elaborar models per poder extreure informació d’aquestes dades”. Gràcies al màster i després d’un any treballant a Barcelona, ha obtingut una beca per estudiar un segon màster a Chicago, vinculat a l’analítica de dades al sector públic: “M’agradaria treballar en la millora dels recursos públics a través de projectes d’àmbit social. Aquest màster que faré a Chicago no el fan a casa nostra”, explica. “Des de la UPC School m’han ajudat amb la carta de recomanació i els estic molt agraïda”. La Núria destaca la qualitat del màster i l’expertesa del professorat: “És molt pràctic i t’ofereix una mirada global de com funciona l’analítica i la gestió de les dades. Els docents col·laboren amb empreses i organitzacions, fet que enriqueix les classes i els exemples que posen”. Després d’acabar el màster als Estats Units es planteja tornar i treballar a Catalunya: “Estaria encantada de tornar i aplicar el que he après a casa nostra, perquè no!”.

Laura Llobet

“El postgrau en comunicació científica m’ha servit per canviar de rumb professional”

Nom: Laura Llobet

Edat: 29 anys

Població: Cruïlles, Baix Empordà

Estudis: Grau en Biologia Humana a la UPF, Master of Science Computational Systems Biology a la Universitat de Newcastle (Regne Unit), Postgrau en Comunicació i Divulgació Científica a Eduscopi i UVic - Universitat Central de Catalunya

Graduada en biologia humana per la UPF i màster en bioinformàtica per la Universitat de Newcastle, la Laura Llobet va iniciar la seva carrera professional com a científica a l'Institut de Recerca Josep Carreras (IJC): “Feia el que la lògica em convidava a fer: dedicar-me a la recerca i la investigació en un laboratori. Però al cap del temps vaig veure que allò no em convencia i vaig parar”, explica. Deu mesos sabàtics, viatges i voluntariat la van fer adonar que el que més li agradava era interactuar amb persones: “M’imaginava treballant amb gent, comunicant. Aleshores va ser quan vaig veure que el postgrau en comunicació científica encaixava perfectament amb les meves necessitats”. La Laura va poder combinar els estudis del postgrau a la UVIC amb una feina al Cosmocaixa com educadora científica: “Aquell estiu treballava al Cosmocaixa, estudiava el postgrau i feia les pràctiques remunerades a l’Institut de Neurociències de la UAB. Va ser tota una experiència, hi vaig aprendre molt”, comenta. Un cop acabat el postgrau, va iniciar un primer projecte amb l’Editorial Text - La Galera, elaborant els llibres de text de medi natural per a alumnes de primària. El setembre del 2020 va començar a treballar a Eduxarxa, una cooperativa de recursos educatius on s’encarrega de tot l’àmbit científic: “La utilitat principal d’un màster/postgrau és poder accedir al món laboral i donar-te a conèixer amb la gent del teu entorn. Per mi ha suposat el pont que m’ha permès canviar de rumb professional”.

Samuel Velázquez

“Mesos abans d’acabar el màster ja treballava al sector”

Nom: Samuel Velázquez

Edat: 32 anys

Població: Girona, resident a Rotterdam (Països Baixos)

Estudis: Grau en Comunicació a la UOC, Màster en Màrqueting digital a la UOC

De Girona a Rotterdam, als Països Baixos, com a responsable de l’àrea digital de Winix a Europa, on gestiona la publicitat digital i coordina les estratègies a seguir als espais de venda i botigues online de minoristes com Mediamarkt o Leroy Merlin. Samuel Velázquez ha estat professional del sector turístic, amb una àmplia experiència en hotels i agències de viatges. Tot i treballant, es va treure el grau en Comunicació a la UOC, punt de partida del que posteriorment seria la seva especialització, el màrqueting digital: “Una estratègia de màrqueting ben feta pot fer que una empresa prosperi o no. Em cridaven l’atenció conceptes com el SEO o el SEM, l’estratègia de màrqueting des d’un punt de vista ampli”, explica. Acabat el grau, en Samuel es va matricular al Màster en Màrqueting Digital de la UOC, sector en el qual volia dedicar la seva futura activitat professional: “El màster em va aportar tot el que necessitava: especialització, una visió global del sector, eines per poder complementar els estudis i seguir aprenent de manera autodidacta. El millor va ser la qualitat del model educatiu i de les tasques que ens plantejaven”, recorda. Un any després de finalitzar els estudis superiors, ha trobat una feina ben qualificada amb projecció de futur: “Vaig acabar el màster en 18 mesos, però molt abans de finalitzar-lo ja estava treballant al sector. Ho recomanaria a tothom que tingui clar cap on vol encaminar la seva carrera. Un màster et permet obrir portes i especialitzar-te”.

Gerard Casacuberta

“Un màster sempre t’obre portes, mai te les tanca”

Nom: Gerard Casacuberta

Edat: 23 anys

Població: Sant Hilari Sacalm, la Selva

Estudis: Grau en Ciències Ambientals a la UdG, Màster en Ciència i Tecnologia dels Recursos Hídrics a la UdG

Saber de quina manera podem aconseguir una millor gestió de l’aigua, aquí i a la resta del món. Aquest és el punt de partida que va portar en Gerard Casacuberta a obtenir una beca per estudiar el màster en Ciència i Tecnologia dels Recursos Hídrics a la UdG, estudis que li han permès ampliar contactes i descobrir altres metodologies de treball en equip: “He adquirit noves mirades sobre la gestió de l’aigua, no només a partir de casos locals, sinó també d'altres territoris, com l’Amèrica del Sud o l’Àfrica. I ha estat clau la manera d’aprendre a buscar informació i saber-la comunicar, a partir de la metodologia d’anàlisi basada en problemes (ABP)”, explica. Gràcies al màster, en Gerard ha pogut començar a fer mostrejos per a l’Observatori Rivus i treballar durant 6 mesos a la Càtedra de l’Aigua. En breu preveu defensar el TFM (treball final de màster) i començar a buscar feina.

Encarna Pérez

“He passat de no tenir feina a ajudar altres persones a trobar-ne”

Nom: Encarna Pérez

Edat: 47 anys

Població: Barcelona

Estudis: Diplomatura en Relacions Laborals a la UB, Postgrau en Orientació i Inserció Laboral a la facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés (FESTS)-URL

Quan tenia 44 anys, l’Encarna Pérez es va quedar sense feina. A l’empresa on treballava la van acomiadar però tenia clar que no volia seguir al mateix sector: “Gràcies a un programa d’orientació laboral promogut pel SOC vaig conèixer una orientadora laboral que em va animar molt a decantar-me cap a l’àmbit social. Vaig buscar cursos per formar-me fins a trobar el postgrau de la URL”, explica. Actualment l’Encara treballa com a orientadora professional ajudant altres persones a trobar feina: “M’he quedat a treballar on vaig fer les pràctiques laborals que em va proporcionar el postgrau. Em satisfà ajudar els altres i penso que ha estat un encert fer aquest gir professional”. Destaca que el postgrau li ha aportat coneixement específic en el seu àmbit, reciclatge en noves tecnologies i eines informàtiques i networking amb professorat i companys: “El mercat laboral requereix persones qualificades i la formació és una peça clau. És molt important que ens reciclem per estar al dia de les possibles novetats que ens afecten”, conclou.

Elena Sorribes

“El màster em va servir per saber a què em volia dedicar”

Nom: Elena Sorribes

Edat: 35 anys

Població: Barcelona

Estudis: Llicenciatura en psicologia a la UB, Màster en Autolideratge i conducció de grups a la UB

Elena Sorribes és professora del màster en Autolideratge i conducció de grups a la UB, dirigit per la doctora en psicologia María Palacín. A més de dedicar-se a la docència, és consultora freelance en formació de grups i equips de persones: “La majoria d’àmbits professionals, sigui el mèdic, l’empresarial, l’educatiu o fins i tot el de la restauració estan formats per equips. Ajudar-los a transitar per diferents processos i situacions, assessorar els líders, intervenir quan hi ha problemes... és una tasca excepcional i molt emocionant”, explica. Després d’acabar la llicenciatura de psicologia i de prendre’s un any de pausa, la matrícula al màster va suposar un punt d’inflexió a la carrera professional de l’Elena: “De no saber què fer vaig passar a acabar el màster tenint molt clar a què em volia dedicar. Són uns estudis molt experiencials, que es basen en el learning by doing, i que em van obrir un ventall de possibilitats laborals molt ampli”, explica. A qui acabi un grau sense saber si seguir estudiant, l’Elena els recomana que primer facin un procés d’autoconeixement per descobrir les pròpies habilitats: “Aquest màster et permet ser conscient de qui ets, què t’agrada i què descartes. Fet aquest pas, és més senzill saber a què et vols dedicar”.

Jose Lasala

“He obtingut una nova base de coneixements per dedicar-me a la recerca”

Nom: Jose Lasala

Edat: 28 anys

Població: Mollerussa

Estudis: Grau en geografia i ordenació del territori a la UdL, Màster de Gestió d’Àrees de Muntanya a la UdL

Jose Lasala té clar que vol fer un doctorat i dedicar-se a la recerca en l’àmbit que més li agrada: la geografia, i especialment la muntanya. Nascut a les terres de Lleida, i graduat en geografia i ordenació del territori per la UdL, el curs vinent acabarà el màster de Gestió d’Àrees de Muntanya a la mateixa universitat, un curs que ofereix una aproximació de tots els seus vessants, una visió holística per poder desenvolupar plans d’acció d’aquests territoris: “El màster m’ha servit per obtenir altres punts de vista a idees preconcebudes que tenia. Suposarà una bona base de coneixements per dedicar-me a la recerca”, explica. A més de finalitzar el màster, el curs vinent en Jose començarà un nou màster a la UOC que combinarà amb la feina que té al consistori de Mollerussa.

Aitor Alcoceba

“Els coneixements del màster en logística es poden aplicar arreu del món”

Nom: Aitor Alcoceba

Edat: 30 anys

Població: Barcelona

Estudis: Grau en criminologia a la UPF, Grau en dret a la UOC, Màster en Logística i Comerç Internacional a la UAO-CEU

De criminòleg a advocat, i d’advocat a expert en logística i comerç internacional. L’Aitor Alcoceba és de la Zona Franca de Barcelona i des de casa seva veia el port, el trànsit de mercaderies i l’arribada dels contenidors. Tot i exercir com a advocat durant set anys, un dia va decidir fer un gir professional i matricular-se al màster en logística i comerç internacional de la UAO-CEU: “Tenia amics que me’l recomanaven i la feina sempre m’havia cridat l’atenció. El dret m’apassionava però exercir d’advocat era molt dur i exigent, a banda de treballar de manera molt individual”, explica. Gràcies al màster va poder accedir a una plaça vacant a Rhenus Logistics, empresa que transporta mercaderies arreu del món, sigui per terra, mar o aire: “He aconseguit ser feliç amb la feina que faig i tinc perspectiva de futur. A més, és un sector que funciona arreu del món, podria treballar a Barcelona o a qualsevol punt del planeta, fet que no em passava quan exercia d’advocat. El de la logística és un món molt complex i tenim el repte immediat d’esdevenir sostenibles en els nostres trasllats”, explica. Segons l’Aitor, el màster és un valor afegit que et fa destacar sobre la resta de candidats quan s’opta a un lloc de feina: “T’obre portes i tens més opcions de passar una selecció de personal però després cal demostrar les teves aptituds”.

Maria Cortada

“Tenia clar que després del grau volia seguir estudiant”

Nom: Maria Cortada

Edat: 25 anys

Població: Valls

Estudis: Grau en enginyeria mecànica a la UPC, Màster universitari en Tecnologies del Vehicle Elèctric a la URV

La Maria Cortada té 25 anys i és enginyera mecànica, un dels graus STEAM amb menys presència femenina a les aules: “Recordo que durant la carrera érem molt poques noies, tot i que ara ja m’he acostumat que sigui així”, explica. Sempre li havien agradat les matemàtiques, la ciència i la tecnologia i durant el batxillerat li va començar a cridar l’atenció l’energia mecànica: “Es treballen les estructures dels edificis, temes de materials, automoció, càlcul, disseny... La carrera em va agradar molt i crec que la vaig encertar”, explica. Va fer les pràctiques al centre d’investigació especialitzat en automoció Idíada, on va poder accedir al seu primer lloc de treball: “Tenia clar que després del grau volia seguir estudiant i vaig trobar el màster del vehicle elèctric, que era semipresencial, es feia un dia a la setmana i el podia combinar amb la feina”. Reconeix que treballar i estudiar és més difícil del que “tothom es pensa” i creu que el màster li servirà per optar a nous reptes professionals de futur: “Segueixo treballant al mateix departament però si surten alguns projectes relacionats amb bateries o cotxes elèctrics sé que em tindran en compte. És un sector emergent que determinarà la mobilitat dels propers anys”, conclou.

Carlos Gil

“El màster m’ha orientat cap a la recerca i la docència universitària”

Nom: Carlos Gil

Edat: 31 anys

Població: Sevilla

Estudis: Grau en periodisme, Màster en Investigació en Sociologia i Demografia a la UPF, Master Science in Sociology a la Universitat de Tilburg (Països Baixos)

Carlos Gil és investigador en recerca social a la seu de la Comissió Europea a Sevilla, una feina de sis anys de durada, a partir de la qual li agradaria accedir a la universitat com a docent: “Vaig fer periodisme, però no em veia treballant de periodista, i les oportunitats laborals eren molt poques. Allà hi vaig fer una assignatura vinculada a les tècniques d’investigació que em va animar a fer un gir i matricular-me al màster en investigació en sociologia i demografia de la UPF, explica. En paral·lel al màster, en Carlos en va cursar un altre a la Universitat de Tilburg, als Països Baixos, també en col·laboració amb la UPF: “El màster de la UPF em va oferir els instruments metodològics tant a nivell estadístic com de base de dades, en relació a la metodologia científica. En destaco especialment l’ambient de treball, la motivació dels meus companys i els reptes i procés d’avaluació del professorat, a partir de casos pràctics i recerques aplicades. A Tilburg, els estudis estaven molt orientats a la investigació acadèmica i al sector privat”, apunta. Amb els màsters acabats, en Carlos ha orientat la seva carrera cap a l’àmbit acadèmic. Va fer el doctorat a Itàlia i espera poder exercir com a docent un cop acabi la seva col·laboració amb la Comissió Europea: “El màster m’ha orientat cap a la recerca i la docència universitària. Suposa una molt bona base de coneixements”.

stats