Catalunya ofereix un dels pocs màsters al món especialitzat en neurorehabilitació, una subespecialització de l’enginyeria biomèdica

L’ETSEIB-UPC, la UAB i l’Institut Guttmann organitzen el Màster Universitari en Neuroenginyeria i Rehabilitació. Els futurs professionals podran exercir en hospitals, empreses o centres d’investigació

El màster en neurorehabilitació és tres bandes: ETSEIB, Guttmann i UAB
4 min

Estimular la capacitat de marxa amb sistemes electromecànics i exoesquelets amb un profit terapèutic per al pacient; o utilitzar estimuladors (senyals electromagnètics) perquè el sistema nerviós pugui recuperar part o la totalitat d’aquella funció que, a causa d’una lesió, ha deixat de fer. Són només alguns exemples del resultat del treball conjunt entre professionals mèdics i enginyers, un sector a l’alça, i que els titulats amb el Màster Universitari en Neuroenginyeria i Rehabilitació podran posar en pràctica una vegada acabin els estudis. Aquest màster, que es va iniciar al setembre i que és un dels únics al món especialitzat en neurorehabilitació, s’ubica com una subespecialització de l’enginyeria biomèdica. L’objectiu és posar l’enginyeria al servei de la rehabilitació de pacients que han patit una lesió cerebral o medul·lar perquè, a través de l’estimulació, puguin recuperar funcions perdudes. “El treball en rehabilitació que fa un temps es feia amb presència humana (persones que havien d’aixecar físicament un pacient) ara es fa a través de la tecnologia i els robots. És aquí on l’enginyer biomèdic es pot especialitzar en neurorehabilitació”, explica Eloy Opisso, enginyer biomèdic i cap de l’Oficina d’Investigació i Innovació de l’Institut Guttmann.

El màster permet aprendre a utilitzar sistemes electromecànics i exoesquelets amb un profit terapèutic.

El màster interuniversitari l’imparteixen conjuntament l’Institut Interuniverstiari de Neurorehabilitació Guttman i l’Institut de Neurociències de la UAB, sota la coordinació de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), de la UPC. La voluntat és formar enginyers i enginyeres de manera multidisciplinària amb un nivell de competències elevat que els permeti adaptar-se amb facilitat a llocs de treball de responsabilitat en hospitals, empreses o centres de recerca en l’àmbit de la neuroenginyeria i de la rehabilitació en el camp de la salut: “Es tracta d’un màster molt diferenciador que hem iniciat aquest curs i que, tot i fer-ho en pandèmia, de manera semipresencial o virtual ha tingut una gran acollida entre els estudiants”, explica Neus Cónsul, directora de l’ETSEIB. Les matèries proporcionaran coneixements i habilitats sobre enginyeria neural, sistemes sensorials, cerebrals i musculars, tecnologia assistencial i teràpies cognitives, motores i cardiorespiratòries, entre d’altres: “La col·laboració amb l’Institut Guttmann vol aconseguir incorporar tecnòlegs i enginyers en l’àmbit de la salut”, explica Cónsul, un sector que preveu una alta demanda de professionals en el futur; en part, degut a l’increment de l’esperança de vida de la població i els requeriments en rehabilitació que existiran.

Institut Guttmann té un vessant de rehabilitació, però també de recerca i de docència.

Nous màsters en àmbits emergents

A més del Màster en Neuroenginyeria i Rehabilitació, l’ETSEIB presenta nous cursos per al curs 21/22 vinculats al sector energètic, mecànic i elèctric. Un és el Master’s Degree in Thermal Enginyeering (Màster Universitari en Enginyeria Tèrmica) que ofereix resposta a problemes i necessitats en el camp de l’enginyeria d’energia tèrmica des de diferents àmbits: sistemes energètics i recursos, intensificació en la transferència de calor i massa i la dinàmica de fluids, mètodes numèrics i experimentals en enginyeria tèrmica, i disseny de sistemes i equips tèrmics, generadors de calor i fred, etcètera.

També és novetat el Master’s Degree in Electric Power Systems and Drives (Màster Universitari en Sistemes i Accionaments Elèctrics), que vol formar professionals per poder afrontar els nombrosos reptes a què s’enfronta el sector elèctric, com la integració massiva dels sistemes de generació renovables, l’electrificació de la mobilitat, la digitalització de la xarxa elèctrica i la modernització de la indústria, a partir de l'adquisició de coneixements específics d’aquests àmbits i noves eines i metodologies d’anàlisi. I finalment, el màster universitari en Recerca en Enginyeria Mecànica neix per cobrir les necessitats de la indústria i la investigació de personal altament qualificat que pugui desenvolupar tasques de recerca en enginyeria mecànica en àmbits acadèmics (doctorat i carrera universitària) i no acadèmics (departaments de recerca, desenvolupament i innovació). A més de l’ETSEIB, aquest curs es fa conjuntament amb l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE).

A més d’aquests cursos, i en l`àmbit de la tecnologia, la UPC presenta el Master’s Degree in Quantum Science and Technology (Màster Universitari en Ciència i Tecnologia Quàntiques) que proporcionarà coneixements avançats per desenvolupar recerca d’avantguarda tant teòrica com experimental en simulació quàntica, computació quàntica, sensors quàntics i recerca teòrica formal en aquests mateixos àmbits. Coordinat per la UB, aquest màster compta amb la participació de la UAB, l’Institut de Ciències Fotòniques, el Centre de Supercomputació de Barcelona, l’Institut de Física d’Ates Energies i l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia.

Joc, Gamificació i Tecnologia aplicats a l’Educació

L’ENTI-UB, l’Escola de Noves Tecnologies Interactives o Universitat del Videojoc, centre adscrit a la UB, ofereix per al curs vinent el Màster en Joc, Gamificació i Tecnologia Aplicats a l’Educació, un curs que ofereix les eines necessàries per desenvolupar una experiència de transformació educativa a través del joc. El pla d’estudis ha estat dissenyat per oferir una experiència d’aprenentatge que utilitza la millor vessant dels jocs. Està organitzat per tal que l’alumnat pugui obtenir les eines, els recursos, les idees i la pràctica necessaris per poder-la aplicar en àmbits educatius, de recursos humans o de la cultura.

L'ENTI ofereix expertesa en l'ús de les noves tecnologies.

El mateix centre també destaca com a novetat per al curs vinent el Màster en Música i So per a Experiències de l’Entreteniment, que explora àmbits com l’aplicació de la música i el so a la imatge en moviment, els videojocs, les apps, els serious games, els newsgames, la gamificació, els simuladors, els parcs temàtics, els espectacles, les performances en viu, els dispositius escènics o la realitat virtual, entre d’altres.

El Postgrau en e-Leadership & Digital Management Empresarial i Institucional forma els alumnes en el perfil de digital manager, perquè puguin definir l’estratègia, crear contingut, analitzar dades i escollir els mitjans apropiats per posicionar una marca o un líder en el lloc apropiat a internet i les xarxes socials.

El futur de la indústria dels videojocs

Les dades del darrer informe del Libro blanco de los videojuegos, presentat per DEV (l’Associació Espanyola d’Empreses Productores i Desenvolupadores de Videojocs i Software d’Entreteniment) confirmen el lideratge de Catalunya (51%) pel que fa a la facturació de la indústria dels videojocs a tot l’Estat i també la primera posició catalana (27,3%) pel que fa a estudis de videojocs actius a nivell estatal. Segons les previsions, la facturació creixerà a un ritme del 17% anual i arribarà als 1.723 milions d’euros el 2023. De la mateixa manera, s’estima un creixement del 4,5% anual en llocs directes de feina, que arribaran als 8.500 l’any 2023.

L’estudi també destaca que la indústria dels videojocs vol professionals formats de manera sòlida: un 70% tenen estudis superiors. A més, gairebé la meitat dels treballadors del sector dels videojocs (48%) són menors de 30 anys.

En aquest sentit, segons explica el centre, ENTI-UB segueix apostant per la formació oficial i professionalitzadora en l’àmbit dels videojocs, les noves tecnologies i la producció musical digital, així com per l’especialització en àrees amb gran projecció laboral com la ciberseguretat o la tecnologia aplicada a l’esport, entre d’altres.

stats