Renovació. Noves formes a l’escola
Un bus que acosta la tecnologia als barris pobres de Florida o una microescola personalitzada, exemples d’innovació educativa
L’escola ha obert les portes a la realitat que els nens i nenes viuen a casa seva o amb els amics, sobretot en l’àmbit de la tecnologia. Aquests dies és habitual la imatge de criatures fent els deures d’estiu amb una tauleta, en comptes d’omplir els quaderns tradicionals. És evident, doncs, que l’educació ha vist que els alumnes han d’estar preparats pel que es troben a fora i, sobretot, pel que es trobaran en un futur. L’ensenyament ha evolucionat per donar als estudiants eines sobre tecnologia, programació i el mercat de les aplicacions mòbils, ja que en les etapes educatives que prosseguiran, i també en el món laboral, aquests elements són cada vegada més imprescindibles.
Pel que fa a aquestes noves formes d’ensenyar i d’aprendre, als Estats Units hi ha un exemple molt interessant i curiós. La mestra Estella Mims va comprar un autocar per convertir-lo en bus escolar i recórrer tot l’estat de Florida per fer arribar la tecnologia als barris més desafavorits d’aquest estat nord-americà. El projecte de Mims, ara pensionista de 79 anys, compta amb el finançament de Microsoft i ofereix programes educatius “als infants en situació de risc d’exclusió perquè puguin optar a una millor educació”, segons explica. La iniciativa s’anomena Road to Yes We Code, i ja ha creuat més de sis estats nord-americans per impartir classes d’innovació tecnològica, emprenedoria, robòtica i programació.
L’aposta de Zuckerberg
Un altre cas en què s’utilitzen metodologies noves per educar és el centre educatiu AltSchool, que fa servir la tecnologia per aplicar l’ensenyament en funció de les capacitats i inquietuds de cada infant. Aquesta educació personalitzada combina tauletes, impressores 3D i dispositius basats en la placa de codi obert Arduino. El fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, ha finançat aquest projecte, i AltSchool ja té quatre centres a San Francisco, i espera obrir-ne 20 més en altres ciutats dels Estats Units.
El centre es defineix com a “microescola”, ja que a cada aula hi ha un professor per a set alumnes, que s’agrupen no en funció de l’edat, sinó a partir dels seus interessos i les seves habilitats. AltSchool la va fundar Max Ventilla, un dels pares de Google+, i ara vol crear un sistema operatiu perquè els professors de diversos centres comparteixin noves maneres d’ensenyar i aprendre. L’objectiu de Ventilla és que AltSchool ajudi a reduir els costos i els maldecaps associats a dirigir una escola. El curs que ve AltSchool farà el salt a ciutats com Nova York i Brooklyn.
A casa nostra, el programa educatiu mSchools -la iniciativa impulsada per la Fundació Mobile World Capital Barcelona que promou el treball a l’aula amb tecnologia mòbil- també representa aquest interès per repensar l’ensenyament i aplicar noves formes educatives a l’escola. I és que un dels objectius de mSchools és augmentar el coneixement tecnològic i l’esperit emprenedor dels alumnes, amb iniciatives i projectes com ara l’assignatura Mobilitzem la informàtica, les aplicacions Toolbox, o les guies Mobile4Schools, per a docents i famílies. Es tracta d’iniciatives que ajuden a millorar el rendiment dels alumnes, a més de lluitar contra l’abandonament escolar.