Les 'startups' de cultura digital tornen al 4YFN Barcelona 2022

Fins a 14 'startups' catalanes del sector cultural participen al 4YFN en un estand que organitza el Departament de Cultura

El saló 4YFN en una imatge d'una edició precedent
4 min

La 7a edició del 4YFN, el congrés de startups de l’ecosistema mòbil i digital que se celebra a Barcelona en el 28 de febrer i el 3 de març, tornarà a comptar enguany amb una presència destacada de startups de cultura digital, un ecosistema que creix any rere any amb el sorgiment de noves empreses que relacionen cultura i tecnologies 4.0 –big data, automatització, cloud, LoT, sensors, realitat virtual i augmentada, robòtics, blockchain, metaverse...

Fins a 14 startups catalanes de cultura digital participaran enguany al 4YFN a través de l’estand Catalan Arts Startups que organitza el Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la Direcció General d’Innovació i Cultura digital. La presència a l’estand, en què cadascuna de les empreses disposarà d’un espai de treball propi per reunir-se amb inversors i altres professionals i on també podran mostrar els seus productes, els ofereix una oportunitat única per impulsar la seva notorietat internacional i per establir contactes amb altres professionals, explorar oportunitats en cooperació tecnològica i R+D en diferents sectors i a escala internacional i contactar amb inversors. Tal com afirma el director en funcions de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Edgar Garcia Casellas, ”el 4YFN s'ha convertit en un dels motors del WMC, i ajuda a posicionar Catalunya com a hub d'startups, també d'startups culturals i creatives altament innovadores, a Europa. Des d’aquesta perspectiva, l'estand Catalan Arts Startups té un valor estratègic perquè les empreses creatives que hi treballen puguin guanyar visibilitat internacional, captar recursos en operacions de finançament –amb grans grups inversors que gestionen carteres de més de 17.000 M€ en total– i trobar socis per al desenvolupament dels seus productes i serveis”.

Entre les catorze empreses acollides a l’estand 6C1 del Departament de Cultura hi ha estudis i desenvolupadors de jocs i videojocs en línia, diverses plataformes per al desenvolupament i/o la recomanació de continguts audiovisuals, startups especialitzades en transmèdia i monetització de continguts digitals, empreses que aprofiten les tecnologies més actuals per a la difusió musical, desenvolupadors d’apps educatives i també una plataforma que té com a objectiu encoratjar el col·leccionisme d’art. En conjunt, els seus projectes reflecteixen les diverses aplicacions culturals de les tecnologies més innovadores i el paper capdavanter de les startups culturals catalanes en els àmbits de la recerca, l’emprenedoria i el coneixement.

1.
2Awesome Studio

Un estudi i publisher independent especialitzat en portabilitat i desenvolupament de jocs de qualitat


2AwesomeStudio
2.
Antidote

Una plataforma de jocs tot en un per a estudis i jugadors

Antidote
3.
Arspect

Un marketplace que ofereix una experiència dinàmica i personalitzada a través del lloguer d'art

Arspect
4.
Aulart

És la plataforma EdTech líder per a la indústria de la música contemporània

Aulart
5.
Coeli Platform

És un software com a servei (SaaS) dissenyat per documentar, gestionar i publicar col·leccions patrimonials


Coeli Platform
6.
Col·lectiu Cultura

Una plataforma per connectar persones, institucions i empreses en zones no metropolitanes

Col·lectiu Cultura
7.
EDvidence

Ecosistema d'incubació per a startups EdTech i altres iniciatives educatives

EDvidence
8.
GameBCN

Programa d'incubació global de Barcelona de suport als estudis de videojocs

GameBCN
9.
La Tempesta

Empresa de disseny i producció de nous formats i experiències innovadores en cultura i patrimoni amb creativitat digital

La Tempesta
10.
Messcellany

Empresa interdisciplinària de producció de projectes que combinen les noves arts i el multimèdia amb les arts escèniques

Messcellany
11.
myStage

Plataforma digital de gestió i promoció de les arts escèniques i la música en directe que apropa artistes, programadors i públic

myStage
12.
OffBeat

Comunitat global d'amants de la música, on els fans poden crear una identitat musical a través dels mons digitals

OffBeat
13.
Unison

Primer operador de gestió de drets d'autor musicals privat i amb ànim de lucre a Espanya i un dels tres pioners a Europa

Unison
14.
WindowSight

Plataforma d’streaming per mostrar art visual a TV, de suport als artistes i per oferir una experiència d'art accessible

WindowSight

Alhora, en el mateix estand, els tècnics del Departament de Cultura presentaran les polítiques de suport i els instruments financers que es posen a disposició de les empreses culturals i creatives i treballaran per fer d’enllaç entre els professionals internacionals i les startups catalanes. Per oferir una difusió més àmplia de la seva participació s’ha publicat un llibret de startups.

El llibre de les 'startups'

Sessions de 'pitching' i conferències amb 'startups' catalanes

Les startups de cultura digital catalanes també seran les protagonistes de diverses activitats professionals del saló. En concret, dijous 3 de març s’ha organitzat una sessió de pitching en què es parlarà dels nous models de negoci al mercat digital cultural i una conferència en què es debatrà com Catalunya s’ha convertit en capdavantera en la captació de talent i la creació de videojocs.

Les empreses Antidote, Aulart, OffBeat, Unison i WindowSight presentaran els seus projectes en la sessió de pitchings, que modera l’experta en innovació Antonella Broglia i que tindrà lloc entre les 10:00h i les 11:30h. Aquestes empreses han obtingut un Préstec Participatiu Cultura, l’ajut financer que el Departament de Cultura va posar en marxa ara fa set anys per ajudar a la creació de startups en el camp de la cultura digital.

Després d’aquesta sessió de pitching, l’Associació de Desenvolupadors i Editors de Videojocs (Devicat) organitza una taula amb Alexandra Samper Martínez (Tecnocampus - UPF), Oscar Sahun (GameBCN) i Pasqual Batalla (Socialpoint) on es debatrà sobre el talent existent actualment a Catalunya i la gran varietat d’oferta formativa que s’ofereix als joves.

Catalunya, 'hub' europeu de 'startups' també en cultura

Segons el Global Startup Ecosystem Index 2021, Catalunya és el 5è millor ecosistema de la Unió Europea per crear-hi una startup, el 4t en rondes de finançament captades per startups en venture capital i el 6è en volum de finançament captat per startups en venture capital. Alhora, és el 2n hub preferit pels fundadors –també internacionals– per crear una empresa digital emergent.

Aquestes xifres tenen el seu reflex en el nombre d’empreses emergents amb seu a Barcelona i Catalunya i en el creixement de l’ecosistema en els darrers anys. El 2021, hi havia fins a 1.902 startups registrades al Barcelona & Catalonia Startup Hub de l’agència Acció (Generalitat de Catalunya), una xifra que ha augmentat en un 75,1% des del 2016 segons aquesta mateixa font.

D’aquesta manera, Catalunya –amb Barcelona al capdavant– s’ha situat com un entorn dinàmic i cosmopolita, un centre punter pel que fa a l’ecosistema digital, amb capacitat d’atraure fons i professionals internacionals i de créixer fins a convertir-se en un referent a Europa i al món.

Les indústries i les empreses culturals no són alienes a aquesta realitat, i amb el suport de l’Administració estan aprofitant tot el potencial dels darrers desenvolupaments tecnològics i aplicant-los en àmbits com les arts escèniques, les arts visuals, l’audiovisual, l’editorial, la música i els videojocs i la cultura digital. De la música als videojocs –un sector en el qual Catalunya és líder europeu–, de l'art digital al patrimoni, el sector cultural ha evolucionat juntament amb els canvis disruptius en tecnologies. Els artistes estan trobant noves maneres de fer art, les noves tecnologies estan canviant les nostres percepcions i els emprenedors estan creant empreses que canvien el terreny de joc. Les empreses estan creixent i també contribueixen a posar Catalunya en el mapa internacional de la cultura i l’ecosistema digital.

El suport del Govern de Catalunya

La participació al 4YFN s’emmarca dins l’estratègia del Departament de Cultura de donar impuls al creixement i acceleració de les startups catalanes del sector cultural, contribuint al seu posicionament i projecció internacional i connectant-les amb inversors de tot el món. Una estratègia que combina programes d’acceleració, assessorament individualitzat, així com l’acompanyament a fires i esdeveniments internacionals com el 4YFN.

Aquest suport també s’articula amb ajuts financers amb condicions avantatjoses i amb línies de subvenció orientades al creixement i la consolidació de les startups catalanes. Destaquen especialment els Préstecs Participatius Cultura, que ajuden a fer realitat els projectes culturals de les startups catalanes, les Aportacions Reintegrables a projectes digitals (que contemplen una doble modalitat de préstec i subvenció), els ajuts a la internacionalització de les empreses culturals i les consultories i serveis d’assessorament que s’ofereixen al sector des de l’Institut Català de les Empreses Culturals.

stats