L'hidrogen verd impulsa la descarbonització de la mobilitat

Aquest sector és responsable d'una quarta part de les emissions de CO₂ a Europa.

Descarbonitzar el transport és un pas necessari perquè Europa es converteixi en el primer continent neutre en carboni el 2050.
Redacció
13/11/2024
3 min

Els experts coincideixen que l'hidrogen verd, produït amb fonts d'energia renovables i netes, jugarà un paper important en el gran salt tecnològic en energia que ja està en marxa. 

La seva utilització en vehicles lleugers serà viable en un futur pròxim i el pas següent serà la seva aplicació en trajectes llargs i en mitjans de transport pesants. A Espanya, l'objectiu del PNIEC passa per la introducció en un 3,56% de combustibles produïts a partir de fonts renovables per al 2030. A més, s'estableix que el 17,26% dels combustibles utilitzats pel transport espanyol han de ser per a aquesta data d’origen renovable no elèctric.

L'ús d'hidrogen en vehicles ofereix tres beneficis principals: és molt versàtil, ofereix una autonomia considerable i les seves piles són força lleugeres. Això permet que aquesta tecnologia sigui factible per descarbonitzar també el sector del transport pesant, l'electrificació del qual no és possible. A més d'oferir autonomies similars als combustibles tradicionals i temps de càrrega molt reduïts, la utilització d'hidrogen deixa lloc per transportar les mercaderies, cosa que resulta impossible amb bateries elèctriques, que ocuparien la meitat de la càrrega que pot transportar un camió.

L'hidrogen també es presenta com la millor alternativa per descarbonitzar el sector de l'aviació i el transport marítim. Tot i que hi ha reptes per superar, gràcies a l'avenç en R+D, en pocs anys podrem veure com es popularitza l'ús de l'hidrogen en aquests sectors, ja que és l'únic vector energètic capaç de descarbonitzar tots els tipus de transport.

Perquè això sigui una realitat, els corredors que faciliten el transport d'hidrogen des dels punts de producció als de demanda són crucials. Les infraestructures espanyoles d'hidrogen que Enagás està impulsant seran imprescindibles per a un sector amb un fort pes en l'economia. I seran part de la futura xarxa d'hidrogen de la UE, amb H2Med, el primer corredor d'Europa que Enagás promou amb els TSO (gestors de les xarxes de transport de gas) de Portugal, França i Alemanya.

Les infraestructures espanyoles d'hidrogen que Enagás està impulsant seran imprescindibles per a un sector amb un fort pes en l'economia.

Una aposta progressiva

En transport per carretera, el PNIEC reconeix l'important rol que l'hidrogen tindrà juntament amb els portadors d'hidrogen com el metanol i l'amoníac en la descarbonització del transport pesant a mitjà i llarg termini.

La normativa europea i espanyola ja fixen una sèrie d'obligacions per anar incrementant l'ús de l'hidrogen en mobilitat. Al transport marítim s'ha començat pel desenvolupament de tecnologies en fase incipient com els combustibles renovables basats en hidrogen, l'amoníac, el metanol, el bioGLP i els combustibles sintètics. L'aplicació de l'hidrogen renovable per a vaixells abastarà no només la utilització de piles de combustible sinó també la maquinària emprada als ports i terminals de càrrega.

En el transport aeri, els combustibles renovables d'origen no biològic (hidrogen i derivats) constitueixen una alternativa de descarbonització molt prometedora a mitjà i llarg termini. Especialment important serà l'aplicació de l'hidrogen renovable per a la fabricació de combustibles sintètics, com ara el bioquerosè.

El primer continent climàticament neutre

Descarbonitzar el transport és un pas necessari perquè Europa es converteixi en el primer continent neutre en carboni el 2050, ja que aquest sector és responsable d'una quarta part de les emissions de CO₂. La normativa europea i l'espanyola ja fixen una sèrie d'obligacions per anar incrementant l'ús de l'hidrogen en mobilitat.

REPowerEU preveu que el transport europeu consumeixi al voltant de 5 milions de tones d'hidrogen verd el 2030, prop del 25% de l'objectiu total a la UE. La directiva RED III, de foment de l'ús d'energia renovable, estableix que el 2030 l'1% dels combustibles d'automoció –l'1,2% per al sector naval– hauran de ser renovables d'origen no biològic, fonamentalment hidrogen i derivats.

La demanda d'hidrogen per al transport ja existeix, tal com indiquen els resultats de la primera subhasta del Banc Europeu de l'Hidrogen, on gairebé una tercera part dels projectes presentats estan destinats a cobrir la demanda del sector de la mobilitat.

A mesura que la xarxa de recàrrega s'expandeixi l'hidrogen s'utilitzarà cada cop més. A tall d'exemple, en l'àmbit terrestre, en sis anys veurem hidrogeneres a cada ciutat europea i cada 200 quilòmetres de les principals carreteres de la UE.

stats