Infraestructures viàries menys contaminants i més segures

L’adaptació del sector a la mobilitat sostenible exigeix generar més energia verda, incrementar els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i millorar la gestió dels residus. L’objectiu: moure’ns per autopistes zero emissions

El Grup Abertis gestiona prop de 8.000 quilòmetres d’autopistes en diferents països del món.
4 min

Durant la pròxima dècada serem protagonistes d’una transformació clau en la mobilitat per carretera. Tal com preveuen acords marc europeus com el Pacte Verd Europeu (2019) i el paquet de mesures Objectiu 55, a partir del 2030 es reforçarà la circulació dels vehicles més nets i que emetin menys petjada de carboni (gas principal causant de l’efecte hivernacle) i, a partir del 2035, tota la flota de turismes o furgonetes que s’introdueixin al mercat de la Unió Europea (UE) haurà d’emetre zero emissions.

De fet, un 15% del total d’emissions de CO₂ a la UE es deu als turismes i a les furgonetes. En el cas d’Espanya, la segona àrea o producte que més contamina després de l’alimentació (52,1%) és la mobilitat (17,1%), especialment associada al transport privat. Així ho alerta un estudi publicat pel govern espanyol, que avalua l’impacte ambiental vinculat als patrons de consum individuals. Tal com conclou la Comissió Europea, assolir la neutralitat climàtica en la mobilitat tindrà efectes positius en la ciutadania i el medi ambient, però també en els consumidors i el sector automobilístic.

La mobilitat per carretera experimentarà una transformació clau durant la pròxima dècada.

Un full de ruta sostenible

En sintonia amb les línies d’actuació que estableixen el Pacte Verd Europeu i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de Nacions Unides, la necessitat d’aconseguir una mobilitat més ecològica requereix també una transformació en les infraestructures viàries. Ho té molt en compte Abertis, que gestiona prop de 8.000 quilòmetres d’autopistes en diferents països del món, i que recentment ha presentat un Pla de Sostenibilitat centrat en la descarbonització, la seguretat viària i la cultura corporativa. Aquest full de ruta, establert en plans triennals, preveu reduir en un 25% les emissions de CO₂ el 2024 i en un 50% el 2030, respecte a les del 2019. Entre les mesures que s’ha fixat la companyia destaca “potenciar l’economia circular, utilitzar materials amb menys impacte ambiental, adquirir i generar energia verda o instal·lar estacions de recàrrega elèctrica per als usuaris”, argumenta en un comunicat.

Juntament amb la descarbonització, un altre dels eixos clau del Pla de Sostenibilitat d’Abertis recau en la millora de la seguretat viària i la reducció dels accidents mortals a les carreteres, d’acord amb els objectius que les Nacions Unides recullen al Segon Decenni per a l’Acció en Seguretat Viària. El document estableix la voluntat de “reduir les morts i lesions causades per accident de trànsit com a mínim en un 50% de 2021 a 2030” i anima els estats membres a “seguir adoptant mesures fins al 2030, respecte a les finalitats dels ODS vinculades a la seguretat viària”. Complint amb els eixos que fixa aquest acord, Abertis ha rebaixat a la meitat el nombre de víctimes mortals a les seves vies entre el 2010 i el 2020.

Finalment, és rellevant que el Pla de Sostenibilitat establert per Abertis també fa èmfasi en l’impuls de mesures internes que fomentin la cultura ecològica en el si de l’organització (foment dels principis ètics, rebuig de la corrupció, inclusió de pràctiques de bon govern, etc.) amb l’objectiu de convertir-se en una companyia de referència al món.

Circular per vies amb zero emissions

Com seran les vies per les quals circularem en un futur pròxim? Si es vol garantir una mobilitat més segura, intel·ligent i sostenible, incentivant, per exemple, l’ús del vehicle elèctric, cal que les infraestructures viàries també estableixin un ferm compromís de col·laboració amb el medi ambient. En aquest sentit, Autopistas, filial d'Abertis, planifica les seves actuacions per tal que aquestes minimitzin l’impacte sobre el canvi climàtic. Mesures com la reducció del soroll, la millora de la gestió dels residus, el control sobre l’ús de l’aigua o l’activitat sobre el sòl i la fauna són algunes de les accions que la companyia ja porta a terme, a través d’una metodologia de certificacions i seguiments.

Un dels projectes més ferms que Autopistas desplegarà durant el 2023 a Espanya i que posa en relleu la seva implicació amb el medi ambient és la “instal·lació de punts de recàrrega ultraràpida per a vehicles elèctrics a les 29 àrees de servei, que s’ubiquen als 600 quilòmetres que gestiona”, apunta en un comunicat. Aquests punts permetran una càrrega completa del cotxe en menys de 30 minuts i donaran servei 24 hores, 7 dies a la setmana. “Amb aquest projecte, Autopistas fa un pas en el seu compromís amb la sostenibilitat. Per nosaltres és una prioritat impulsar projectes orientats als nous desafiaments de la mobilitat, com la preparació de les vies d’alta capacitat per a vehicles elèctrics”, ha declarat el director general d’Autopistas, Daniel Vilanova, a la nota emesa per la companyia.

Gràcies a l’increment d’aquests punts de recàrrega, Abertis incentiva la mobilitat elèctrica, com afirma el seu conseller delegat, José Aljaro a través d’una nota emesa per la companyia: “L’extensió dels punts de recàrrega (...) afavoreix el creixement del mercat de vehicles elèctrics”.

Abertis ja està instal·lant punts de recàrrega elèctrica (electrolineres) a França i desenvolupa solucions sostenibles centrades en la tecnologia i la innovació en països com el Brasil i Puerto Rico.

stats