Els imprescindibles per muntar un negoci online
Perquè avui en dia un negoci en línia sigui rendible, cal apuntalar perfectament la seva presència a internet. Disposar de domini i de web pròpia són dos requisits clau.
Tot i que al nostre país emprendre no és cap repte anodí, cada cop més professionals opten per muntar el seu propi negoci online, aquell en el qual la compravenda de serveis o productes es fa a través d’un lloc web a internet. Es tracta d’un model en sintonia amb el moment actual, en el qual la progressiva digitalització dels negocis tradicionals i l’auge de l’e-commerce han provocat que hi hagi un repunt no només de les idees que acaben materialitzant-se com a tal, sinó també dels consumidors que, atrets per aquesta forma tan còmoda d’adquirir, han anat modificant els seus hàbits de compra. Més si s’escau arran de la pandèmia de covid-19.
Negoci online vs. negoci offline
La posada en marxa d’un negoci online no dista gaire de la d’un convencional, en tant que cal trobar i testejar el producte o servei ofert, trobar un nínxol de mercat com més acotat millor, buscar finançament i proveïdors, veure quines plataformes de pagament i quins acords logístics s’empraran... En tractar-se d’un negoci en línia, la seva presència a internet és, tanmateix, inqüestionable. Una presència a internet, així mateix, que, com alerten des de Nominalia, no només es basa en obrir una botiga online o crear un lloc web, “sinó que també requereix personalitzar continguts i mantenir actualitzada l’oferta comercial del negoci”.
Al juny, IAB Spain presentava el seu VIII Estudi d’E-commerce, el qual desvelava com, un cop més, el nombre de compradors digitals a Espanya havia augmentat fins als 24,7 milions de persones. La mitjana era de 2,8 compres online mensuals amb un tiquet mitjà de 69 € i les categories reines eren l’entreteniment i cultura (amb un 59% de les vendes), la moda (56%) i la tecnologia i comunicacions (56%). Un repunt que, per part de l’oferta, a Nominalia han notat arran de la pandèmia “però també de forma sostinguda el darrer any”, sobretot per part de petits negocis com restaurants, botigues de mascotes o pimes del sector del transport, als quals proveeixen de serveis de disseny personalitzats.
Els dominis i la seguretat, elements cabdals
D’entre els elements dels quals s’ha de dotar un negoci online, els productes estrella són els dominis, ja que són, tal com expliquen des de Nominalia, “les portes d’entrada al món digital”. Tot i així, afirmen, enguany el producte més destacat ha estat “una nova gamma de WordPress recentment llançada per donar suport a aquells clients que necessiten crear el seu lloc web amb tot el que és necessari per poder gestionar una web pròpia”.
La seguretat és un tema, tanmateix, que des de la firma assenyalen que mai pot deixar-se de banda a l’hora de prevenir atacs, phishings o intrusions al correu electrònic, entre altres amenaces. “La seguretat és vital per a qualsevol empresa, especialment per a les pimes, que són el principal focus d’atac dels ciberdelinqüents en tant que solen aplicar mesures de seguretat menys robustes que les grans companyies”. Una premissa clau tenint en compte que, segons Google, el 60% de les pimes es veuen obligades a tancar sis mesos després d’un pirateig arran de les pèrdues ocasionades.
Com protegir la presència online del teu negoci?
Des de Nominalia aporten aquestes bones pràctiques a l’hora de mantenir la presència online d’un negoci fora de perill.
- Emprar sempre la darrera versió del hardware i software, tant pel que fa al gestor de continguts com als mòduls i plug-ins.
- Fer servir aplicacions, temes i plug-ins de confiança, així com descarregar-los a la pàgina del fabricant o mercats oficials.
- Emprar contrasenyes segures i modificar-les regularment.
- Instal·lar software de protecció, com un sistema IDS/IPS o un UTM.
- Fer còpies de seguretat del lloc web periòdicament.
- Establir polítiques de seguretat i formar la plantilla.
- Comptar amb un pla de contingència.
- Implementar una estratègia de monitorització i protecció de marca online per detectar possibles piratejos que suplantin la teva identitat a internet.
Disseny, implementació i formació en solucions web
Nominalia, amb seu a Barcelona, ofereix registre de dominis, plans de 'hosting', solucions d’e-mail, creadors web, certificats SSL i servidors, entre altres serveis. L’empresa ofereix, tanmateix, un servei personalitzat de disseny, a través de dissenyadors locals. Al llarg del procés, el client manté un contacte directe amb el seu dissenyador de capçalera, i no només això, ja que al final del projecte rep una formació gratuïta sobre la gestió del seu lloc web que el capacita per actualitzar-la a posteriori de forma independent.