Contingut patrocinat

Hispack accelera el packaging sostenible

La fira és un aparador de les últimes tendències d’envasos i embalatges de baix impacte ambiental que s’adeqüen al nou marc legislatiu

Redacció
4 min
La fira Hispack 2024 se celebrarà del 7 al 10 de maig.

BarcelonaL’edició del 2024 d’Hispack posarà el focus en la sostenibilitat dels envasos i embalatges. La fira de packaging més gran d'Espanya reunirà del 7 al 10 de maig 780 expositors de 28 països i 1.250 marques al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, on es donaran a conèixer les últimes innovacions en materials, envasos, recipients, etiquetes i embolcalls, així com tecnologia i maquinària de packaging, procés i logística adequats al nou marc regulador de l'economia circular.

Els promotors de la fira preveuen superar els 27.000 visitants, un 10% dels quals seran d’origen internacional. Organitzada per Fira de Barcelona en col·laboració amb Graphispack Asociación, Hispack creix aquest any un 18% en nombre d'empreses i un 12% en superfície comercial contractada, cosa que reflecteix el bon moment del packaging, una indústria que factura a Espanya més de 40.400 milions d'euros anuals (10.216 milions dels quals a Catalunya), segons detalla un informe fet amb motiu de la fira.

Hispack creixerà en nombre d'empreses i superfície comercial.

Així, amb la presència de fabricants i distribuïdors líders, Hispack omplirà més de 36.000 m² dels pavellons 2 i 3 del recinte firal amb tecnologia, materials i solucions de packaging, amb la sostenibilitat com a objectiu. També es mostrarà el cicle de vida dels envasos i la vinculació amb altres processos productius i amb la cadena de subministrament. Aquest any creix, a més a més, l'oferta internacional, ja que gairebé la tercera part del total d'expositors són de fora d'Espanya. Turquia és el país estranger que aporta més empreses, seguit d'Itàlia, la Xina, Alemanya, França els Països Baixos, Portugal i el Regne Unit.

“Els fabricants i marques principalment d'alimentació, cosmètica i farmàcia, entre altres sectors, demanen, cada cop més, solucions de packaging sostenible com a resposta a l'augment de la conscienciació i el compromís mediambientals i també per complir l'objectiu que fixa la normativa perquè el 2030 tots els envasos siguin reciclables o reutilitzables”, explica Jordi Bernabeu. El president del comitè organitzador d'Hispack 2024 subratlla l'augment de l'interès que aquest any ha despertat la fira com a aparador de tendències i solucions davant la necessitat d'adequar els envasos i embalatges al nou marc legislatiu.

El 60% de l'oferta comercial d'Hispack correspon a equips i maquinària de packaging, embotellament, etiquetatge, codificació, traçabilitat, procés, automatització, robòtica i logística. El 40% d'expositors restants presenten materials, PLV i elements d'envàs i embalatge específics per a diferents sectors industrials i de consum, així com per a la distribució, l'e-commerce i el retail.

La sostenibilitat tindrà un paper protagonista a Hispack.

Els envasos sostenibles busquen minimitzar l'impacte ambiental mitjançant l'ecodisseny enfocat a la reducció dels materials, al reciclatge i a la reutilització, així com a través de l'anàlisi del cicle de vida del packaging des de la producció fins a l'eliminació. També amb més ús de materials reciclats o biodegradables, amb el desplegament d'envasos intel·ligents que milloren l'eficiència de la cadena de subministrament, la traçabilitat i l'experiència del consumidor, i amb una renovació dels processos de producció per reduir l'empremta de carboni. En aquest sentit, l'automatització, la robòtica i la intel·ligència artificial s'alien per impulsar la transformació digital i la sostenibilitat del packaging.

Tot això es constatarà tant a l'oferta comercial d'Hispack com a les més de 80 activitats de coneixement i networking que inclou la fira, en què participaran més de 150 ponents. L'espai Hispack Unboxing compta amb un programa de conferències, taules rodones i presentacions, on participaran representants d'empreses d'alimentació i begudes, cosmètica, farmàcia, tèxtil o construcció per explicar les seves experiències en relació amb el packaging sostenible, a més d’entitats, centres tecnològics, clústers i subministradors de tecnologia i materials. Entre els ponents, destaquen els responsables de packaging i sostenibilitat de marques com ara Almirall, Calidad Pascual, García Carrión, El Corte Inglés, Nauterra i Shiseido.

“Reunim proveïdors i clients per explicar casos d’èxits i experiències que ajudin altres empreses a millorar la sostenibilitat dels seus envasos i embalatges”, diu Xavier Pascual. El director d'Hispack remarca el valor del coneixement que es comparteix a la fira.

Noves iniciatives

D'altra banda, Hispack estrena l'Engineers Day, una iniciativa de la mà d'Enginyers Industrials de Catalunya (EIC) adreçada a professionals amb perfil tècnic i d'enginyeria que intervenen en els processos de producció, de R+D, d'operacions i de la cadena de subministrament amb ponències sobre automatització i robòtica aplicada a la intralogística i altres activitats de networking.

Hispack inclou més de 80 activitats de coneixement entorn l’envàs i l'embalatge.

La fira estrena una desena de rutes temàtiques, obertes als visitants, per descobrir materials i envasos creatius i innovadors –com envasos circulars– o les últimes novetats en intralogística, sostenibilitat de les tecnologies de packaging o dels envasos plàstics, la indústria 4.0 en el sector de l'envàs i l'embalatge i l’smart packaging. Paral·lelament, sota la denominació Best in Class, Hispack explicarà i reconeixerà tres casos d'èxit internacionals amb la sostenibilitat del packaging com a protagonista: la ciutat danesa d'Aarhus, la firma japonesa Kao Corporation i el projecte d'AMITA Corporation.

Afavorir les exportacions

Hispack contribuirà a projectar internacionalment la tecnologia i les solucions de packaging espanyoles per afavorir les exportacions. El saló ha convidat a través del seu programa Hosted Buyers un centenar de professionals amb projectes concrets i capacitat d'importació, majoritàriament de Tunísia, el Marroc, Polònia i Mèxic. A més, tots els visitants internacionals trobaran a l'International Business Centre (IBC) d'Hispack assessorament i activitats a mida. Podran descobrir, a través de ponències, els casos d'èxit d'una desena de subministradors de tecnologia de packaging espanyols. A més, hi ha prevista la celebració d'un Brokerage Event, entrevistes empresarials ràpides per trobar proveïdors o col·laboradors.

Finalment, Hispack serà l'escenari del lliurament dels Premis Liderpack 2023, els més importants guardons de packaging i publicitat en el lloc de venda (PLV) a Espanya. També se celebrarà la Festa del Packaging i hi haurà un acte de reconeixement a una trentena d'empreses, entitats i persones que hagin destacat per la seva trajectòria al sector.

stats