El Govern suma 225 nous orientadors per reforçar el Servei d’Ocupació de Catalunya
El Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat té per objectiu millorar l’ocupabilitat de les persones i afavorir el seu accés al món laboral
El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya –SOC– ha incorporat durant el mes de desembre un equip de 225 persones, orientadors laborals, a les 70 Oficines de Treball. Aquesta iniciativa, que té un pressupost d’uns 9 milions d’euros finançats per la Conferència Sectorial d’Ocupació, és una de les mesures incloses en el pla de transformació del SOC per millorar l’ocupabilitat de les persones i afavorir el seu accés al mercat laboral.
Mitjançant la incorporació d’aquest equip de persones es pretén dotar d’impuls a l’orientació les Oficines de Treball tot implementant els serveis garantits establerts per la llei estatal d’ocupació i prestant una especial atenció en els col·lectius més vulnerables i prioritaris establerts en la mateixa llei.
Aquest servei d’orientació personalitzat, integral i inclusiu que s’ofereix des de les Oficines de Treball esdevé un element clau del Pla de Transformació del SOC. El diagnòstic, l’assessorament i el disseny de l’itinerari ajudaran les persones demandants d’ocupació a millorar el coneixement sobre el mercat de treball, fer una anàlisi de les seves competències i traçar les passes a seguir per millorar la seva ocupabilitat i/o incorporar-se al mercat de treball, sigui mitjançant un contracte de treball o a través de l’autoocupació.
Un servei d’orientació personalitzat permet donar una millor resposta, adaptar els serveis a les necessitats específiques i realitzar un abordatge integral de la persona, on aquesta esdevé protagonista de la seva història.
Amb la incorporació d’aquests 225 professionals a les Oficines de Treball el Govern de la Generalitat podrà ajustar més les polítiques d’ocupació a cada persona, posant especial èmfasi en aspectes com, en primer lloc, la identificació de les necessitats i potencialitats de les persones mitjançant l’elaboració de diagnòstics ocupacionals i perfilats que permetin conèixer el punt de partida i traçar un pla per a la millora de la seva ocupabilitat; en segon lloc, l’acompanyament a les persones demandants d’ocupació al llarg del seu pla de millora de l’ocupabilitat inclòs en el seu itinerari personalitzat, i, en darrer lloc, la informació i assessorament a les persones demandants d’ocupació en la identificació i planificació de les oportunitats de formació professional per a la millora de la seva ocupabilitat.
Perfil professional dels orientadors laborals
La incorporació d’aquests nous orientadors i orientadores va començar el 2 de desembre i des del passat dilluns, 9 de desembre, ja estan tots incorporats i treballant a les seves respectives oficines de treball. La xifra de nous orientadors per oficina oscil·la entre les 5 persones que s’han integrat a les oficines amb un nombre més elevat d’activitats fins a una per a aquelles oficines amb menor afluència.
El nou personal orientador ha superat un procés de selecció a fi de garantir l’adequació del seu perfil competencial als objectius del Pla de Transformació del SOC i els serveis d’orientació de les Oficines. D’aquesta manera s’ha donat prioritat a les persones amb titulació universitària de grau o equivalent preferentment en les especialitats com relacions laborals, pedagogia, psicopedagogia, psicologia, ciències del treball, sociologia, educació social o treball social, i s’ha valorat la formació complementària relacionada amb els àmbits d’orientació professional. Tots ells tenen una experiència mínima de 3 anys en orientació professional.
El nou personal orientador rebrà entre el desembre de 2024 i el gener de 2025, als diversos territoris (Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida), una formació específica per conèixer el marc institucional del Servei Públic d’Ocupació i el seu model d’orientació per competències.