De la Girocleta o el Bicing al nou AMBici: la bicicleta compartida s'estén arreu de Catalunya
Els serveis de bicicleta pública compartida es consoliden amb serveis com el Bicing de Barcelona o la Girocleta de Girona i creixen amb noves incorporacions, com la Ganxeta, a Reus, o l'AMBici, que ja s'ha desplegat a 15 municipis metropolitans
Durant els darrers anys, diverses ciutats catalanes han apostat per desplegar un servei públic de bicicleta compartida als seus carrers. El cas més conegut és, segurament, el del Bicing, impulsat el 2007 per l'Ajuntament de Barcelona. Només el primer any de vida va arribar als 130.000 abonats. Més de vint anys després, avui suma 159.800 usuaris, i les seves 7.600 bicicletes reben més de 17 milions d'usos l'any. És un tipus de transport clau per fomentar els desplaçaments d'última milla: aquells que es realitzen per anar de casa fins a l'estació de transport públic o viceversa, per exemple. Ara bé, amb una xarxa de carrils bici a Barcelona cada cop més robusta, la bicicleta també s'està convertint en una opció de mobilitat ràpida i neta per connectar tots els barris de la ciutat. El temps mitjà d'ús de cada bicicleta és d'uns 13 minuts, segons dades actualitzades de l'operador.
L'estela del Bicing s'ha anat escampant arreu del país. Un altre dels casos d'èxit és a Girona. Allà hi funciona la Girocleta, que la ciutadania fa pedalar des de 2009. L'acollida va ser bona: en el desè aniversari del servei, la Girocleta havia registrat més de 2,5 milions de viatges, 21 estacions, 225 bicicletes operatives i 3.512 usuaris. Avui el servei està del tot consolidat. El 2023 hi havia 29 estacions, 750 aparcaments i 300 bicicletes en servei, utilitzades per 4.161 abonats, una xifra rècord. Aquest setembre, a més, el servei ha estrenat quatre noves estacions.
Noves incorporacions
Al Camp de Tarragona, un dels serveis de bicicleta compartida més populars aquest 2024 és La Ganxeta, a Reus. Es va posar en marxa el 29 de gener i, al cap de quatre mesos, ja havia superat els 5.000 usuaris validats. D'aquests, ja han utilitzat el servei uns 2.400, que hi han fet 37.000 viatges, segons Reus Mobilitat i Serveis. "La bona resposta dels usuaris al nou servei de bicicleta compartida ens fa avançar el desplegament del servei per ampliar l’àrea d’influència amb la instal·lació de noves estacions i punts d’ancoratge", va explicar Daniel Marcos, president de Reus Mobilitat i Servei el maig d'aquest any. Al juliol el sistema de bicicleta pública compartida de Reus va celebrar mig any de vida amb bones xifres: 50.000 trajectes i 5.600 usuaris validats. El servei funciona 24 hores, 365 dies l'any i té un parc de 250 bicicletes i més de 20 estacions.
Aquest 2024 també és un any positiu per a l'AMBici. És la bicicleta pública metropolitana que l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha desplegat en 15 municipis. Té 200 estacions i gairebé 2.300 bicicletes, totes elèctriques. Des de la seva posada en marxa l'any passat, l'AMBici suma més de dos milions de viatges i un gruix de 22.000 abonats. La bicicleta metropolitana s'ha convertit sobretot en un complement habitual d'aquests usuaris per enllaçar amb la xarxa de transport públic, com el metro, el tren o l'autobús. "Si s’observen les estacions amb més usos de cada municipi, es pot corroborar l’èxit d’integració de l’AMBici al sistema del transport públic metropolità, ja que les ubicades a prop d’estacions de Renfe, Tram, Metro o FGC són les més concorregudes", apunta Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB.