Aprendre pel pur plaer d’aprendre
El curs 2018-2019, més de 63.000 persones de més de 50 anys cursaven algun dels programes per a gent gran que imparteixen les universitats espanyoles
![Aprendre pel pur plaer d’aprendre](https://static1.ara.cat/clip/82b2aeb4-e893-46e8-b67a-0143407a3c78_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Fa tres anys, Ipsos publicava l’estudi El futur és FaB (Fifty and Beyond), una acurada radiografia de la població de més de 50 anys del nostre país. El col·lectiu poc o res tenia (ni té) a veure amb els sèniors de fa tan sols tres dècades i és que, atès el seu poder adquisitiu, la falta d’obligacions i la disposició de temps lliure, d’un temps ençà s’han convertit en un segment poblacional molt rellevant a nivell econòmic i de consum. Aquesta generació també comparteix, segons Ipsos, una actitud proactiva quant a la salut, amb especial èmfasi en la prevenció i en factors com la nutrició i l’activitat física.
L’estudi també subratlla com tenen inquietuds pròpies i individuals, viuen el present com un regal, gaudeixen del moment i han sigut capaços d’incorporar les noves tecnologies per mantenir-se informats i comunicar-se amb els seus contactes. Un tarannà que també explica l’interès cada cop més latent d’aquests fifty and beyond de continuar formant-se, un interès que els programes universitaris per a gent gran, sorgits als anys 90 del segle XX, busquen respondre.
Interès creixent
Avui dia sis universitats catalanes compten amb programes per a majors de 50. Són la UB, a través de la Universitat de l’Experiència; la UAB, amb la Universitat a l’Abast; la UdG, amb el programa Josep Torrellas o les Aules d’Extensió Universitària; la UdL, amb el Programa Sènior i les Aules d’Extensió Universitària; la Ramon Llull, amb el Programa Universitari per a la Gent Gran, i la URV, amb les Aules d’Extensió Universitària i la URV Ciutadana. Totes sis formen part, amb altres 40 universitats espanyoles, de l’Associació Estatal de Programes Universitaris per a Gent Gran (AEPUM per les sigles en castellà).
Gràcies a l’AEPUM, sabem que el curs 2018-2019 63.146 persones de més de 50 anys cursaven un dels programes que les universitats posen al seu abast. Més de 4.000 ho feien a la Universitat de l’Experiència de la UB. En paraules del seu director, David Viñas: “Només una pandèmia com la del covid-19 ha pogut frenar la creixent demanda dels últims anys per estudiar a la Universitat de l’Experiència. Tot i així, aquest curs tenim uns 1.120 matriculats”, als quals cal sumar els inscrits a activitats complementàries com escriptura creativa, teatre, coaching, txikung (exercicis físics i mentals d’origen xinès), cant coral, etc. Per a Viñas, l’increment d’alumnes sènior té a veure “segurament” amb l’augment de l’esperança de vida, “però sobretot amb un canvi important a la societat, ja que ara, l’anomenada tercera edat no es veu com una etapa final de la vida, sinó com una nova etapa amb molts al·licients”.
Agraïts, participatius i exigents
D’entrada, el primer que Viñas destaca del col·lectiu és la seva gratitud: “Són estudiants molt participatius i agraeixen el respecte que se’ls mostra en oferir-los assignatures de gran rigor acadèmic. No volen temes fàcils. Són extraordinàriament exigents”. La seva inquietud intel·lectual, prossegueix, “no s’apaga mai”, fet que explica que molts “gairebé col·leccionin cursos i que, tot i admetre 50 estudiants per programa, molts s’omplin i hagin d’obrir un segon grup o bé obrir llista d’espera”. A la Universitat de l’Experiència, programes com història, filosofia, història de l’art, astronomia i meteorologia, biologia o economia social estan sempre plens i altres com alimentació, psicologia, dret i estat social o ciències de la salut tenen el seu públic fidel.
Al seu torn, la UAB va crear el programa Universitat a l’Abast l’any 2000, un programa, remarca el seu coordinador tècnic, Sergi Arenas, “pioner a l’estat espanyol a oferir als majors de 55 la possibilitat de cursar assignatures amb els joves que cursen els seus estudis de forma oficial”. El curs 2018-2019, a la UAB estudiaven quasi 5.500 persones dins d’aquest target, una xifra que el també professor de psicologia evolutiva atribueix al fet que “cada cop hi ha menys por a acostar-se a entorns com l’universitari, abans percebut com a exclusiu”, al marge d’una “creixent consciència que en el món canviant i complex on som, la formació aporta eines per ser més competents a l’hora d’interpretar la realitat”.
Passió pel coneixement
Tot i tractar-se d’un alumnat divers, per a Arenas comparteix “una gran curiositat i passió pel coneixement”: “Són inquiets, constants i compromesos. Rara vegada falten a classe i no dubten en preguntar. Han fet l’elecció de formar-se i no deixen passar l’oportunitat per ampliar coneixements. Són a més molt col·laboradors amb l’alumnat jove”. Unes característiques que els fan únics i que posen en relleu sobretot en programes dins dels àmbits de les humanitats i als graus d’història i història de l’art, que concentren més del 50% d’alumnat sènior de la UAB. Altres titulacions que els atrauen són la criminologia, la veterinària, l’arqueologia o la comunicació audiovisual, en les quals poden aprofundir a través del programa Aprenent al Campus o bé a les Aules d’Extensió Universitària. “Totes dues iniciatives promouen l’envelliment actiu a través de la formació al llarg de la vida”, conclou Arenas.