Abertis impulsa el seu compromís amb la seguretat viària a través del nou Future Road Lab
Autopistas, filial d'Abertis a Espanya, inaugura un laboratori de solucions de mobilitat al nou Centre de Seguretat Viària, Sostenibilitat i Innovació de la C-32
BarcelonaAutopistas, filial d’Abertis, ha inaugurat el seu nou Centre de Seguretat Viària, Sostenibilitat i Innovació a la C-32. Allí, a més, el Grup Abertis ha situat la seu a Espanya del Future Road Lab, un laboratori de proves per testar les eines i sistemes de gestió de la xarxa viària que permeten implementar solucions de mobilitat i seguretat en les vies que gestiona la companyia. El nou centre, situat a l'autopista C-32, està equipat amb tecnologia punta per garantir la seguretat dels 370.000 conductors que es desplacen diàriament pels més de 500 km de vies d'alta capacitat gestionades per la companyia.
Amb aquest projecte, Autopistas fa un pas més en la seva aposta per la innovació, la seguretat viària i la sostenibilitat. El Future Road Lab està concebut com a laboratori de proves per testar les noves eines i sistemes de gestió avançats basats en la digitalització de la xarxa viària, la qual cosa posteriorment permetrà implementar solucions de mobilitat i seguretat en les seves vies. “Dissenyem solucions innovadores, les testem en el nostre laboratori de proves i les apliquem en el nostre dia a dia amb un objectiu clar: la seguretat viària dels nostres clients”, explica el director general d'Autopistas, Daniel Vilanova.
Seguretat viària
La seguretat dels usuaris d'Autopistas és un dels pilars bàsics que defineixen l'estratègia de la companyia. Per això, des del centre d'operacions es monitoren tots els moviments que es produeixen en les autopistes, amb la finalitat d'actuar davant qualsevol incidència i fins i tot anticipar-se a altres noves que puguin succeir i fer-ho d'una forma eficient i sostenible.
“Per a Autopistas, aquest nou centre marca un abans i un després en la manera de gestionar les vies d'alta capacitat. Com a experts en la matèria sabem que el futur de la mobilitat implica disposar d'aquesta mena de centres que aprofitin al màxim les possibilitats tecnològiques i la innovació per posar-les al servei de la seguretat dels nostres usuaris i la sostenibilitat. Autopistas és a l'avantguarda del Grup Abertis en els temes de seguretat viària i és el lloc més idoni per instal·lar el Future Road Lab”, afegeix Daniel Vilanova.
Un edifici innovador i sostenible per dins i per fora
L'edifici, que és la seu a Espanya del Future Road Lab d’Abertis, és un projecte desenvolupat amb BIM (Building Information Modelling), el qual exerceix una metodologia de treball col·laborativa per a la gestió de l'edificació a través d'un model digital.
El Future Road Lab està situat en un edifici singular, construït seguint els principis de sostenibilitat amb els quals Autopistas està compromesa com a companyia. El disseny exterior cerca, a través de les formes i la vegetació utilitzada, minimitzar l'impacte visual i mediambiental del lloc, i garantir alhora el màxim aprofitament de la llum natural a l'interior.
Tal com explica Óscar Gasulla, director d'Explotació d'Autopistas, “la construcció, així com els materials fets servir, s'han realitzat sota paràmetres de respecte al medi ambient i ecoeficiència. En aquest sentit, la concepció de la coberta i la façana asseguren l'aïllament i redueixen fins a un 30% la demanda energètica de l'edifici. De fet, l'estructura s'integra perfectament en l'entorn natural protegit i l'electricitat s'obté d'energies renovables com a plaques solars”.
En el cas dels subministraments, també han seguit els mateixos paràmetres que en el cas del disseny exterior. L'edifici està equipat d'il·luminació LED regulable en funció de la llum exterior i amb sistema de detecció de presència.
Clara aposta per la innovació
Entre els projectes d'innovació que s'estan testant des d'aquest nou centre tecnològic, destaca AWAI, una apli totalment gratuïta amb una tecnologia en la qual el mòbil es converteix en el mitjà de pagament a través d'antenes bluetooth situades en l'autopista. Aquest sistema permet agilitzar el pas pel peatge i aplicar els descomptes amb els quals ja compta aquesta via. Aquesta eina ofereix diferents descomptes per recurrència i alta ocupació a la C-32, concretament en el tram Castelldefels–El Vendrell.
En aquestes instal·lacions també es preveu treure-li el màxim rendiment a la intel·ligència artificial (IA). Autopistas ha desenvolupat Vídeo Analytics, un programari que aplicant la IA permet transformar les imatges en dades en temps real: recompte de vehicles, tipologia del vehicle, velocitat de pas, cues, accidents, presència d'animals, o condicions de la via. Aquestes dades viatgen fins al Centre d'Operacions i Seguretat Viària d'Autopistas, des d'on, en un futur pròxim, es podrà avisar els usuaris de les condicions de la via, així com oferir recomanacions personalitzades amb l'objectiu de reduir el risc d'accidents de trànsit, reduir la congestió i la contaminació.
A més, també es podrà testar el detector LIDAR, una de les últimes innovacions de la companyia, amb el qual, mitjançant un pols de llum làser, es podrà classificar els vehicles gràcies a la intel·ligència artificial.
Un dels rols dels gestors d'infraestructures en la nova mobilitat connectada i automatitzada és la gestió del trànsit en temps real. Actualment, des dels centres d'operacions es gestiona el trànsit de manera reactiva. L'objectiu en un futur cada vegada més pròxim és utilitzar la informació del trànsit per anticipar-se a les incidències de trànsit de manera proactiva i poder oferir informació als clients en temps real. En aquest sentit, un element clau és l'ús de dades en temps real procedents de sensors, vehicles connectats i fonts externes, que mitjançant l'ús d'algorismes d'intel·ligència artificial ens permeten monitorar el trànsit, predir-lo i gestionar accidents i incidències.
Tal com explica Àngel Codina, director de Tecnologia i Innovació d'Autopistas, “el futur de la mobilitat, inclosa la conducció autònoma, passarà no sols per la tecnologia del vehicle, sinó també per tots els altres actors que formen el nou ecosistema de mobilitat, entre els quals el gestor de la infraestructura, amb la finalitat de mantenir els nivells de seguretat en totes les condicions de trànsit. Les vies d'alta capacitat digitalitzades seran les primeres a albergar els primers vehicles autònoms. Des del Future Road Lab estem construint les bases per a aquesta nova mobilitat connectada i autònoma”.
- L'estratègia de sostenibilitat d’Abertis està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides, així com amb els Acords de París del 2016. El grup ha definit tres eixos estratègics sobre els quals es basa el seu pla de sostenibilitat: descarbonització, seguretat viària i cultura corporativa. El seu objectiu és disminuir en un 25% les tones de CO₂ per a l'any que ve i en un 50% en els pròxims set anys.
- En aquest context, Autopistas manté des de fa anys un compromís ferm amb l'ús sostenible i responsable dels recursos, amb la cura de l'entorn natural que envolta les autopistes. D'altra banda, planifica cadascuna de les seves actuacions per complir amb la normativa ambiental, reduir la contaminació i els seus impactes provocats per l'activitat i per l'ús de la infraestructura. Per això implementa també un pla de gestió energètica i de descarbonització, que inclou una flota verda de vehicles, canvi de la il·luminació a tecnologia LED en la xarxa viària, renovació del sistema de ventilació en els túnels, i la instal·lació d'una xarxa d'electrolineres en les seves vies.
- L'empresa continua fent passos per complir amb els objectius de l'Agenda 2023 i s'ha proposat que el 100% de l'energia que utilitza la companyia procedeixi de fonts sostenibles, gràcies a l'energia renovable generada en les seves pròpies instal·lacions i a través de l'energia 100% verda que Autopistas està adquirint de proveïdors energètics acreditats.