La cultura i les arts, eines per transformar l’educació
Descobreix les claus per a una educació artísticament transformadora amb ‘La Nadala 2020’, ara més necessària que mai per afrontar les noves necessitats creades per la covid-19
“La cultura transforma l’educació, l’educació transforma les persones i les persones transformen el món”. Amb aquesta premissa, la Fundació Carulla fa més de mig segle que lidera, impulsa i connecta projectes culturals i educatius amb un objectiu clar: trobar respostes als reptes que planteja la societat. Aquest any, la covid-19 n’ha plantejat molts. “Com a societat, l’actual crisi provocada pel coronavirus ens ha fet sentir tremendament vulnerables -explica Marta Esteve, directora de la Fundació-. Hem vist com la cultura i l’educació han tingut un paper clau en els moments més durs del confinament i com s’han presentat davant dels ulls de tothom com a béns fonamentals de la nostra societat”, recorda l’entitat.
Precisament, davant d’aquest nou escenari i amb la voluntat d’aportar elements per reflexionar-hi, la Fundació Carulla ha editat La Nadala 2020, una publicació en la qual setze experts del món de les humanitats, la cultura, l’educació i el periodisme especialitzat reflexionen sobre la importància de les arts en la societat; presenten les bones pràctiques que s’estan desenvolupant en aquest àmbit; fan una mirada a casos d’èxit d’altres països; posen en valor el paper de la cultura durant el confinament, i donen les claus per posar en marxa una educació artística a Catalunya que sigui transformadora. Tot, de la mà de Lali Bosch, Joan Manuel del Pozo, Laura Calçada Barres, François Matarasso, Núria Martínez Ribot, Guillem Bagués, Maria Paczkowski, Núria Juanico, Maider Maraña, Carme Escales, Gemma Carbó, Elisenda Guiu, Xavier López Ortín, Patxi Giol, Jordi Casassas Ymbert i Joan Esculies.
L’art com a resposta als reptes
La Nadala 2020 de la Fundació Carulla, que ja es pot reservar a la seva pàgina web, convida a fer un passeig per diferents dimensions del rol de l’art en l’entorn educatiu. “Permet descobrir i acostar-se a experiències que estan transformant l’educació catalana mitjançant la cultura”, destaquen Nicolau Brossa i Marta Esteve, president i directora de l’entitat.
El ventall de punts de vista amb els quals s’aborda la relació entre l’art, la cultura i l’educació, és molt ampli. Ja al primer capítol, els filòsofs Lali Bosch i Joan Manuel del Pozo reflexionen sobre cultura i educació; més endavant, s’hi exploren les instal·lacions culturals com a motor de canvi de la societat i s’hi analitza el seu paper educatiu. Entre d’altres, La Nadala 2020 també inclou les opinions dels experts sobre la relació que s’ha de teixir entre la cultura i l’educació.
Però, evidentment, La Nadala 2020 reflexiona sobre el nou escenari sorgit de la covid-19. “Durant el confinament, les escoles van haver de tancar i l’educació va entrar pels balcons de les cases -recorden Brossa i Esteve-. En aquests mesos, la cultura ha tingut un paper central en l’educació: ens va salvar, però més enllà d’això, les arts es van vestir d’educació per a milions d’alumnes i famílies”, opinen. En aquest sentit, La Nadala 2020 ha donat veu també a la professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés Maria Paczkowski, que reflexiona sobre com l’art fa les persones visionàries, els activa la sensibilitat i els exercita les potencialitats humanes.
‘La Nadala 2020’, què passa quan les arts entren a l’escola?
La Nadala és la publicació cultural a través de la qual la Fundació Carulla recull les principals fites culturals que transformen la nostra societat, però també una eina de micromecenatge per fer possibles projectes culturals als centres educatius, mitjançant els Premis Baldiri Reixac. En aquest sentit, la Fundació destinarà enguany totes les aportacions de La Nadala a dotar aquests guardons, que des de fa 43 anys ajuden a impulsar idees i projectes artístics i pedagògics per introduir la cultura i nous aprenentatges a l’aula.
Així, amb les aportacions, l’entitat seguirà fent possible projectes educatius transformadors que, des de la cultura, ajudin els infants i joves a reflexionar, entendre i aprendre a conviure amb la situació excepcional que viu el món: l’aïllament social, les inquietuds pel futur, la dificultat per expressar emocions, el distanciament familiar, o el fet de no disposar d’espais per jugar i socialitzar.
Entra a fundaciocarulla.cat/nadala i te l’enviarem a casa. Amb la teva aportació contribuirem a fer que l’escola catalana pugui afrontar els nous reptes i necessitats provocades per la covid-19.
‘La Nadala 2020’, en set apunts
1. En defensa de la importància de les arts per alimentar l’esperit crític i generar ciutadans lliures, per Lali Bosch i Joan Manuel del Pozo. Recupereu el vídeo de l’extensa entrevista en aquest enllaç.
2. Les arts demanen pas a l’escola catalana
3. Els equipaments culturals també eduquen
4. El cas d’èxit de l’Escola Octavio Paz de Barcelona
5. Com ho estan fent altres països
6. Mutare Educació, les claus per a una educació artística
7. La cultura ens ha salvat i educat durant el confinament