La Fundació ”la Caixa” acompanya més de 18.000 menors en situació vulnerable i les seves famílies en la tornada a l’escola
El Programa CaixaProinfància lliura 16.503 kits escolars a Catalunya perquè nens i nenes de llars vulnerables tinguin més possibilitats per aprendre i més motivació per tornar a classe
BarcelonaLa Fundació ”la Caixa” torna a l’escola acompanyant a Catalunya 18.324 nens, nenes i adolescents en situació de vulnerabilitat i 12.222 famílies. Amb l’objectiu de donar-los suport en el procés d’aprenentatge i en la creació d’un camí propi cap a un futur millor, el Programa CaixaProinfància inicia un nou curs escolar oferint suport socioeducatiu a aquells que més ho necessiten a través de reforç educatiu, oci i temps lliure, tallers, atenció psicològica, logopèdia i psicomotricitat, així com equipament escolar, ulleres i alimentació. En conjunt a Espanya, el programa CaixaProinfància atén 61.174 menors en risc d’exclusió social i 37.482 famílies.
Un impacte directe
Les conseqüències de la pandèmia de covid i la pujada generalitzada de preus impacten directament les famílies més vulnerables i dificulten als seus fills i filles un accés normalitzat a l’educació i als diferents recursos i materials educatius necessaris en cada cas. Per això, la Fundació ”la Caixa” torna a lliurar aquest curs 54.367 kits de material escolar a tots els nens i nenes que formen part del Programa CaixaProinfància, a partir dels 6 anys. En el cas de Catalunya, són un total de 16.503 kits.
Classificats en tres modalitats diferents per adaptar-se a cada cicle educatiu (preescolar, primària i secundària), els kits escolars estan formats per una motxilla i un contingut que varia per a cada franja d’edat i que pot incloure un estoig (amb bolígraf multicolor, llapis, goma d’esborrar i maquineta), llapis de colors, retoladors fluorescents, una llibreta A4, un joc de regles, un compàs, una calculadora científica i fundes d’arxivador ecològiques.
Aquests lots arriben a les famílies a través de les més de 400 entitats socials de tot Espanya que desenvolupen el programa CaixaProinfància als seus territoris, amb la implicació de centres educatius i de l’administració pública.
Per una tornada a l’escola amb més oportunitats
A Espanya, un de cada tres infants viu per sota del llindar de pobresa, heretada de pares a fills. Aquesta situació no solament es tradueix en una manca de recursos econòmics en general, sinó també en la dificultat de disposar dels recursos necessaris per accedir a una educació de qualitat. Aquesta realitat s’ha vist agreujada per la crisi social i econòmica, que afecta llars que fins ara tenien una certa estabilitat i que inesperadament s’han trobat en circumstàncies més difícils, cosa que ha generat que més menors estiguin en risc de vulnerabilitat.
Més de 15 anys
El programa treballa des de fa més de 15 anys amb la premissa que les condicions de l’entorn, com ara la salut, l’organització familiar i la xarxa social, influeixen directament sobre els processos d’aprenentatge i l’escolarització, de manera que els infants i adolescents que viuen en contextos vulnerables tenen més dificultats per assolir l’èxit escolar.
Els serveis de CaixaProinfància busquen desenvolupar les competències bàsiques de cada participant, millorar els hàbits d’estudi, promoure l’autonomia en l’aprenentatge, incrementar les expectatives davant la possibilitat d’èxit i impulsar els resultats acadèmics i el rendiment escolar. Amb tot això també s’espera millorar l’autoestima del menor, el seu empoderament, i enfortir els seus processos de socialització i inclusió social per aconseguir trencar el cercle de la pobresa.