Donar valor a la FP
Els estudis de formació professional continuen arrossegant estereotips que els situen com una opció menys valorada tot i les bones dades en inserció laboral. L’orientació sobre aquests estudis, ja des de primària, és clau per a una tria fonamentada i conscient
Un atur quatre vegades inferior a la mitjana de joves de Catalunya i més continuïtat formativa. La taxa de desocupació dels graduats en ensenyaments professionals superiors és d’un 8,88% i en el cas dels graduats mitjans d’un 8,13%, segons l’estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2019. Una modalitat formativa, doncs, que “dona respostes a les necessitats del nostre teixit productiu i que empodera les persones des de la qualificació professional per tenir les regnes de la seva vida laboral”, en paraules del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani.
La formació professional ofereix una àmplia oferta formativa, és flexible i capaç de respondre a les necessitats del mercat laboral, però amb tot continua arrossegant un estigma social i no es considera l'opció que prefereixen les famílies per als seus fills. Un estudi sobre el Rol de mares i pares en l’orientació professional dels seus fills, elaborat per Dualiza Bankia, conclou que només dos de cada deu espanyols “preferiria que els seus fills estudiessin una FP”, i gairebé un 60% dels enquestats creuen que “estudiar una carrera universitària és millor que una FP”. Una altra dada a destacar és que gairebé un 70% creuen que “les persones que estudien una FP és perquè no han pogut optar a una carrera universitària”: “Hi ha una idea preconcebuda sobre la FP que encara hi és i que encara pesa. Quan anem a les escoles, animem els estudiants a trencar aquests estereotips perquè no hi ha un itinerari millor que un altre, cadascú farà el seu i cal arribar on l’estudiant es proposi”, explica Marta Sabadell, orientadora acadèmica i professional i responsable de projectes de D’EP Institut.
Orientar-se des de la primària
Què cal perquè la decisió d’estudiar un cicle formatiu esdevingui una tria fonamentada, pautada i segura? El primer pas, segons Montserrat Oliveras, cofundadora i directora de D’EP Institut i Educaweb, és que l’orientació s’iniciï des de la primària donant a conèixer el conjunt de professions i oferint pautes als nens i nenes perquè explorin les seves habilitats i fortaleses: “Es tracta d’anar treballant les competències que els ajudaran a gestionar la seva carrera professional i de vida. El que no podem és deixar l’orientació per als moments de transició, com fem actualment, perquè l’alumne se sent superat per la tria”, explica. “Hi ha estudis que continuen alertant-nos que els nois i noies escullen el seu futur professional en base al coneixement de només deu professions, les típiques de tota la vida. Cal aflorar els interessos personals de cadascú anant de la mà amb els interessos professionals, per això parlem de projecte de vida i professional”, afegeix Sabadell.
De fet, amb la pandèmia la necessitat d’un acompanyament i una bona orientació acadèmica ha augmentat, segons les conclusions d’un estudi elaborat per set organismes internacionals, entre els quals la Unesco, l’OCDE, la Comissió Europea i l’OIT. L’estudi Career guidance policy and practice in the pandemic. Results of a joint international survey, en què han participat gairebé un miler de professionals de l’orientació de 93 països, explica que “el paper de l’orientació acadèmica i professional és cada vegada més important per a les persones, famílies, comunitat, sector empresarial i societat”, i que, a més, “serà imprescindible per sortir de la crisi sanitària”.
Itineraris personalitzats
L’àmplia oferta formativa (més de 300 cicles a escollir en el cas de la FP) i el grau de flexibilitat d’aquests estudis poden esdevenir “la inspiració per a una trajectòria molt més llarga a la universitat o a on calgui”, apunta Montserrat Oliveras. Tant ella com Sabadell recomanen trencar amb la por d'equivocar-se ajudant a treure pressió en el moment de prendre la decisió, “perquè això no acabarà determinant el futur professional del noi o la noia; és un primer pas en el camí”, expliquen.
Oferir i donar a conèixer les bones dades de la FP –en relació per exemple amb l’atur i la inserció laboral–, millorar la comunicació amb les famílies i amb les escoles sobre l'opció dels itineraris que ofereix i més suport i transparència de l’administració són factors que ajudarien a donar més valor a aquesta opció formativa, que el curs passat van escollir més de 130.000 estudiants.