Rafel Oncins: "Les empreses s'han de repensar i han d’incorporar un propòsit a la seva estratègia"
President de Respon.cat
BarcelonaRespon.cat és un organisme que vol implicar les empreses i les organitzacions empresarials en la responsabilitat social amb l’objectiu de promoure un salt qualitatiu i quantitatiu a Catalunya. Rafel Oncins, el seu president, analitza els punts clau del seu full de ruta, que passen pel desenvolupament del sentit del propòsit i els reptes socials, que s’han de vincular al negoci de manera estratègica.
Què és Respon.cat?
— És una associació que va néixer fa 10 anys. L’origen és un grup de treball de la Cambra de Comerç de Barcelona que l’any 2014 va agafar entitat pròpia. El que fa és facilitar i promoure la responsabilitat social a Catalunya. Ara integra unes 140 empreses i entitats de tota mena. Hi ha universitats, però també empreses grans, petites i microempreses. La voluntat és representar tot el ventall de l’activitat econòmica del territori i les seves diferents sensibilitats. Organitzem uns premis anuals en què reconeixem les millors pràctiques de les empreses, els territoris i les persones. A més, tenim cursos de formació i desenvolupem grups de treball per aprofundir en alguns aspectes clau de la responsabilitat social que volem impulsar. Generem documentació que ajudi a incidir de manera efectiva per incorporar les polítiques de responsabilitat social de manera integral.
Què tenen en comú les empreses que en formen part?
— La voluntat de poder millorar el món en què vivim a través de la seva activitat. L’element comú és que totes aspiren a fer millor les coses i a deixar un món millor. El propòsit és clau. Fa un any i mig es va presentar el Manifest per una economia amb propòsit, una iniciativa adreçada al sector empresarial. Totes les patronals s’hi van adherir perquè tothom veu clar que les empreses s'han de repensar i han d’incorporar un propòsit a la seva estratègia. Això permet creat un valor compartit que acompanyi la seva activitat. Sempre que les empreses apareixien als mitjans de comunicació era per notícies negatives. Calia canviar el discurs. Les empreses són el suport de l’estat del benestar. Sense les empreses que aporten els impostos, no es podrien pagar els serveis públics. Era necessari capgirar la imatge de les empreses.
Iniciatives com aquesta serveixen per estandarditzar processos?
— El manifest serveix com a guia i va acompanyat d’unes formacions per portar a la pràctica les seves intencions, però no pretén ser una certificació. Ja existeixen certificacions que treballen en aquesta línia. L’objectiu és oferir una guia de bones pràctiques. Respon.cat mai s’ha casat amb cap norma. El nostre plantejament és ser l’organisme empresarial de referència a Catalunya en responsabilitat social que busca provocar una evolució en la cultura empresarial. Cada empresa ha de trobar la norma que més s’adequa a la seva realitat.
Igualada va acollir fa uns dies el Seminari de Territori Socialment Responsable. Quin era l’objectiu?
— Era la tercera edició d’una iniciativa que va començar a Sitges i Vilanova i la Geltrú. La idea és accelerar a partir d’ara el seminari per estendre’l arreu del territori. Es tracta d’un esdeveniment que es divideix en dues parts. La primera consta d’uns grups de treball que reuneixen organitzacions de tota mena. Des d’empreses molt diferents fins a universitats, fundacions o institucions. Està molt bé que algunes empreses treballin molt bé la responsabilitat social, però amb això no estem canviant la cultura empresarial. Un territori necessita diàlegs des de diferents punts de vista per detectar els reptes que necessiten ser abordats conjuntament. Les empreses se senten actors de transformació social i volen fer el canvi en positiu, generant el màxim d’aliances per abordar reptes que no són abastables individualment. La segona part va incloure la presentació de les conclusions i d’un manifest. Entitats i persones que venen de realitats molt diferents tenen visions semblants o complementàries. Les possibilitats de col·laboració són molt grans. Per evolucionar cal més col·laboració i menys competència.
El món cada vegada és més imprevisible. Com influeix un context tan poc estable?
— Els reptes són majúsculs. Un d’ells és el mediambiental, ja que comencem a notar els efectes del canvi climàtic. És una preocupació comuna a tots els sectors. Un altre repte és el social. Hi ha la sensació que l’ascensor social està espatllat. Durant les últimes dècades, cada generació millorava les condicions respecte a l’anterior i ara això no està funcionant. Tenim gent jove molt formada que no és capaç d’independitzar-se. Un altre repte és la gestió de la diversitat. Hi ha aspectes positius, com el creixement de la solidaritat. Fa quinze anys no es parlava gaire de responsabilitat social i ara és diferent.
Respon.cat és signant del Fòrum d’Entitats per la Reforma de l’Administració. Quin paper ha de tenir l’administració pública?
— L’administració ha de fer d’àrbitre, però també ha de tenir uns nivells d’exigència. Ha de ser facilitadora perquè les coses funcionin. Des de la formació fins a l’economia. Però per un excés de garantisme, l’administració sovint paralitza l’activitat econòmica. Hem de ser exigents amb les administracions perquè entenguin que han de millorar el seu servei públic. No pot ser que els tràmits durin tant de temps. La responsabilitat social no ha de ser exclusiva de les empreses, sinó també de les administracions públiques. Cal assegurar l’impacte a llarg termini del que es fa. Les administracions han de ser eficaces perquè, si no, no contribueix a un desenvolupament sostenible. Els endarreriments en els pagaments són un problema per a les empreses.