Belén Viloria: "No només és possible ser sostenible sinó que és l’única manera de ser competitiu"
Directora executiva del moviment B Corp
BarcelonaDes de fa un any Belén Viloria es la directora executiva de B Corp, un moviment que pretén donar resposta als grans desafiaments globals amb una economia més justa, més inclusiva i més regenerativa. El canvi es produeix impulsant estàndards, transformant les empreses, comunicant el canvi, promovent polítiques públiques i creant comunitats.
Què és el moviment B Corp?
— El moviment B Corp va néixer fa gairebé 20 anys als Estats Units. Tres emprenedors d’èxit van comprovar com, un any després de vendre la seva empresa a un fons, no hi quedava cap de les persones que els havien ajudat a fer créixer el projecte. Van veure els impactes negatius que podia tenir i van decidir crear alguna cosa que protegís la visió original de l’empresa i de les persones. Van crear uns indicadors, uns estàndards que mesuren la sostenibilitat ben entesa. Recullen els impactes social i mediambiental, la transparència i la governança. La sostenibilitat és assegurar la perdurabilitat de l’activitat econòmica. Per fer-ho, cal tenir en compte no només la neutralitat sinó l’impacte positiu. Els estàndards B Corp són els més reconeguts i les empreses hi troben una guia. La nostra missió és transformar el model econòmic en un de més just, inclusiu i regeneratiu. Per aconseguir-ho, les empreses són clau.
Quins són els passos?
— Els estàndards són de compliment voluntari i es divideixen en cinc grans àrees: tenir un propòsit, impacte social, impacte mediambiental, transparència i correcta governança. A més, hi ha requisits, com un canvi estatutari, establir un procés de millora contínua i fer accions concretes en diferents àmbits. La nostra eina, que et permet identificar, mesurar i gestionar el teu camí cap a la sostenibilitat, és gratuïta. Després arriba el procés d’anàlisi i verificació. Fem un esforç molt gran perquè, tot i que no es certifiquin, les empreses utilitzin la nostra eina, perquè assegura una bona gestió.
Com són les empreses que formen part del moviment?
— Hi ha empreses de tot tipus. Amb el moviment intentem que algunes empreses inspirin la resta, que siguin com un far per ajudar a veure que, quan una empresa no només té en compte els resultats financers i la rendibilitat, pot tenir un impacte social positiu i un impacte mediambiental regeneratiu. La sostenibilitat no és cara, és una inversió per tenir competitivitat. Hi ha empreses que ho fan per obligació i d’altres que ho fan per aconseguir un punt diferencial amb els inversors i els clients. Al món hi ha 9.000 empreses de 161 sectors que són B Corp. A Espanya, tancarem l’any amb gairebé 300 empreses de més de 68 sectors. Un 70% són pimes i l’altre 30% grans empreses. L’increment de grans empreses comença a ser rellevant. No es limiten a complir les legislacions per obligació sinó que adopten una manera de ser totalment diferent. El moviment està canviant i la transformació s’està multiplicant de manera exponencial.
Quin pes té a Catalunya?
— De les 300 empreses, 109 són catalanes. El moviment va començar a Catalunya, que és on tenim la seu central. El teixit empresarial del territori és molt gran. Hi ha B Corps com Danone, Chiesi, Ferrer, Port Aventura, Heura, Isdin o Veritas. El creixement és del 26%. Aquestes empreses catalanes representen 4.700 milions de facturació agregada. El projecte Barcelona+B, que va començar fa dos anys, s’ha convertit en una referència. L’objectiu és fer una ciutat més inclusiva i amb més empleabilitat. Estem intentant dissenyar un projecte de transformació de la ciutat.
El context global és cada vegada més inestable. Adaptar-s'hi és un dels grans reptes?
— El món viu un moment de molts canvis i polaritzacions. Estem veient conflictes armats que no hauríem imaginat mai. Els desafiaments del context econòmic tenen a veure amb adaptar-se a la inestabilitat. No és fàcil trobar l’equilibri entre els interessos econòmics, socials i mediambientals. Les legislacions europees estan marcant la diferència amb unes directius molt ambicioses. Les inversions estan variant i creixen les d’impacte. Hi ha inversors, per exemple, que busquen altres tipus de rendibilitats. A nivell públic, està a punt de posar-se en marxa el fons d’inversió social, una iniciativa del govern per incentivar les empreses amb impacte social. El gran repte és el canvi de mentalitat. De les empreses, però també de la ciutadania. A les noves generacions no els val qualsevol cosa. La pandèmia va ser un punt d’inflexió. Un altre dels desafiaments és que la sostenibilitat s’entengui bé i que no s’utilitzi com un rentat de cara.
Quin paper té l’educació?
— L’educació és important. Necessitem que els canvis siguin ràpids, però l’educació necessita un altre ritme. Per tant, agafen importància els compromisos i els valors de les persones. El col·lectiu B Academics treballa en comunitats territorials per combinar l’administració pública amb la ciutadania, les organitzacions socials i l’acadèmia. Nosaltres desenvolupament aquest apartat d’educació perquè pensem que hi ha un forat important per incloure el canvi de mentalitat de manera transversal.
Quina és la nova etapa que ara s’obre?
— Jo em vaig incorporar a l’octubre del 2023 per liderar una nova etapa que ha de suposar un escalament del moviment. El moviment ja té una massa crítica molt important i un gran pes específic. Els líders de la comunitat ja tenen una gran capacitat d’influència i això es capaç de provocar canvis legislatius. El que pretenem ara és tenir més presència en altres territoris i sectors, ja que això ens permet incidir en les polítiques de canvi en els entorns on es prenen les decisions econòmiques. El moviment ha de guanyar en capil·laritat i territorialitat. La nova etapa busca grans aliances estratègiques que ens reforcin com a palanca de canvi. La primera gran aliança estratègica va ser amb Mobile World Capital per promoure la sostenibilitat en el sector tecnològic i digital.
Quina és l’ambició?
— El nostre objectiu és convertir-nos, amb els nous estàndards, en el referent del coneixement empresarial i econòmic del segle XXI. No només és possible ser sostenible sinó que és l’única manera de ser competitiu. Els estàndards evolucionen i seran més concrets i específics. Els indicadors ens donen un coneixement econòmic i empresarial que ha de ser inspirador. Hem tingut reunions tant amb el govern com amb gairebé tots els grups parlamentaris per fer-los arribar aquesta sensibilitat social.
Comunicar és clau, oi?
— Sí, nosaltres tenim moltes campanyes en marxa per arribar als ciutadans, que són els consumidors i els clients. Hem fet un esforç molt gran amb la campanya El futur s’escriu amb B. Si unim les empreses per difondre el mateix missatge, l’altaveu és molt més gran. La campanya ha impactat en 25 milions de persones. El pòdcast Ser B o no ser també ha obtingut un gran impacte.