Menys plàstics i més energies verdes: què fa L'Oréal Groupe per cuidar el planeta?
La companyia líder de bellesa en el món, L'Oréal Groupe, s'ha convertit en un referent al sector en la lluita contra el canvi climàtic i en la preservació dels entorns naturals. A Espanya, només consumeix energia verda i aplica l'ecodisseny a gairebé tots els envasos
L'augment del nivell del mar, el desgel de les glaceres, l'escalfament dels oceans, les sequeres, les pluges torrencials... L'emergència climàtica està accelerant la degradació dels hàbitats naturals de tots els racons del planeta. Fer-hi front és urgent. Amb aquesta premissa, la companyia líder de bellesa en el món, L'Oréal Groupe, compta amb un full de ruta, L'Oréal for the Future, que fixa els objectius que vol complir la companyia el 2030 en clau de sostenibilitat i cura del planeta.
"Des del 2013, quan vam llançar el nostre primer programa de desenvolupament sostenible, el món ha canviat –recorda Delia García, directora de Sostenibilitat i Impacte Positiu de L'Oréal Groupe Espanya i Portugal–. Les nostres ambicions empresarials han d'estar alineades amb aquests desafiaments: no hem de fer-ho millor, hem de fer el que cal", assegura. L'estratègia de desenvolupament sostenible de L'Oréal Groupe es basa en tres pilars fonamentals, amb indicadors ben definits per tal de poder anar fent un seguiment progressiu de la implantació: treballar tenint en compte els límits planetaris, avançar en la sostenibilitat i donar suport a les necessitats socials i mediambientals derivades del canvi climàtic.
Què s'ha fet fins ara?
Tot i que el pla fixa el 2030 com a horitzó, L'Oréal Groupe ja hi està treballant de valent. En el camp de la lluita contra el canvi climàtic, el 100% de l'electricitat que consumeix l'empresa a Espanya fa set anys que és totalment d'origen renovable. Els vehicles que utilitzen cada cop contaminen menys: el 78% de la flota que té a Espanya i Portugal està formada per vehicles elèctric o híbrids. Alhora, la companyia fa un càlcul de les tones de CO2 que emet cada any a l'atmosfera i intenta compensar-les. El 2022, per exemple, només a Espanya va compensar 64 tones de CO2, que equivalen a més de 13 voltes a la Terra.
A escala planetària, la companyia preveu que l'any vinent, el 2025, el 100% de l'energia que abasteix totes les seves fàbriques serà d'origen renovable. També s'ha compromès, de cara al 2030, a reduir a la meitat les emissions dels seus principals proveïdors.
Cura de la biodiversitat
Amb l'estratègia de la marca per al 2030, la lògica empresarial de L'Oréal Groupe s'està transformant per pivotar sobre un nou eix: tenir cura del planeta. Per això, l'empresa treballa amb l'objectiu ferm d'aconseguir que tots els ingredients que utilitzi tinguin una traçabilitat total abans del 2030. Alhora, vol fer que tots els centres industrials i edificis que té tinguin un impacte positiu en la biodiversitat. Per tal de protegir i restaurar la biodiversitat, L'Oréal Groupe compta amb el Fons L'Oréal per a la Regeneració de la Naturalesa. Està dotat amb 50 milions d'euros i es va crear per ajudar a restaurar ecosistemes malmesos com boscos, manglars, àrees marines o terres degradades.
Una altra de les grans àrees on impacta el pla de L'Oréal Groupe és la recerca i la innovació que surt dels seus laboratoris. La companyia treballa amb l'objectiu d'aplicar les green sciences per oferir productes cada cop més eficaços, segurs i respectuosos amb el medi ambient. Per al 2030, l'empresa vol que el 95% dels ingredients que utilitzi provinguin de fonts vegetals renovables, minerals abundants o processos circulars; però també que el 100% de les seves fórmules siguin respectuoses amb l'entorn aquàtic.
L'aposta per l'ecodisseny
Un altre dels conceptes que ha introduït L'Oréal Groupe en el seu ADN és el de l'ecodisseny. Prop de 3 de cada 4 envasos de plàstic PET ja provenen de fonts reciclades i el 97% han estat concebuts sota criteris d'ecodisseny, amb especial atenció als envasos recarregables. De cara al 2030, el 100% dels envasos seran recarregables, reutilitzables, reciclables o compostables, segons l'empresa. En aquesta línia, productes icònics com el sèrum antiedat Life Plankton Elixir de Biotherm ja es comercialitzen en flascons de vidre recarregables, reduint així els residus plàstics. A més, marques com Kérastase han adoptat formats recarregables per als seus xampús i condicionadors, fabricats amb plàstic reutilitzable, mentre que fragàncies com Prada Paradoxe aposten per flascons recarregables que combinen sostenibilitat i luxe.
Reduir el consum d'aigua també és una de les seves croades. Per al 2030, totes les plantes industrials de L'Oréal Groupe reutilitzaran o reciclaran el 100% de l’aigua utilitzada. El grup també treballa per reduir un 25% el consum d’aigua vinculat a l’ús dels seus productes, en comparació amb el 2016, gràcies a fórmules innovadores com els xampús que requereixen menys aigua per esbandir-se.
Aquestes accions ja li estan valent reconeixements internacionals. Per vuitè any consecutiu, L'Oréal Groupe ha estat reconeguda amb la triple A del Carbon Disclosure Project (CDP), la màxima puntuació que atorga aquesta organització. Aquest reconeixement avalua el rendiment de les companyies en la lluita contra el canvi climàtic, la gestió sostenible de l’aigua i la prevenció de la desforestació. Avui dia, L'Oréal Groupe és l'única empresa del món que ha aconseguit aquest distintiu durant vuit anys seguits.
XIFRES DESTACADES
El compromís de L'Oréal Groupe amb la sostenibilitat a Espanya, en xifres
100% d'electricitat d'origen renovable a les fàbriques, des de 2018.
78% de la flota de vehicles elèctrics o híbrids.
64 tones de CO2 compensades.
100% del paper, cartró i fusta enviats al punts de venda són d'origen sostenible.
97% dels materials dels punts de venda i envasos de plàstic han estat ecodissenyats.
3 de cada 4 envasos de plàstics PET són de fonts reciclables.