Contribuir al benestar i al progrés de l'entorn rural generant noves oportunitats

bonÀrea, un model únic al món d'integració vertical sense intermediaris, ha revolucionat la manera com consumim i produïm aliments mantenint un ferm compromís amb l'entorn rural, la sostenibilitat i la qualitat

BonÀrea compta amb 592 establiments repartits arreu d'Espanya.
21/12/2024
3 min

En el context actual, en què els consumidors valoren cada cop més l'origen, la sostenibilitat i la qualitat dels productes, bonÀrea s'ha consolidat com un referent en el sector agroalimentari. Amb un model d'integració vertical únic al món –que l'empresa ha anat forjant al llarg dels anys– el grup agroalimentari ha aconseguit revolucionar la manera com consumim i produïm aliments, mantenint un ferm compromís amb l'entorn rural, la sostenibilitat i la qualitat. bonÀrea, que compta amb 65 anys de trajectòria, va néixer amb la vocació de crear un futur amb més possibilitats per a la comarca de la Segarra, "un entorn rural en risc de despoblació on molts veïns decidien marxar cap a grans ciutats a causa de la falta d'oportunitats", explica a l'ARA el conseller delegat de bonÀrea, Ramon Alsina.

bonÀrea Agrupa ha teixit una xarxa única de 4.500 agricultors i ramaders, protagonistes de la primera part del cicle productiu.

El viatge de bonÀrea comença l'any 1959 de la mà de Jaume Alsina, fundador i president, amb el propòsit de poder oferir un mitjà que fes possible i dignifiqués la vida als petits pobles de la Segarra. Al llarg d'aquests anys, la companyia ha passat de ser una petita cooperativa a ser una organització que actualment compta amb 592 establiments repartits per Espanya –Catalunya, Aragó, País Valencià, Andorra, Madrid, Navarra, la Rioja i Guadalajara– i un total de 5.880 treballadors (aquest últim any s'han generat 117 nous llocs de treball).

Xifres clau del 2023

Facturació

2.720

milions d'euros

117 llocs de treball

generats el 2024

3.500 treballadors

en punts de venda

Resultat net

81,3

milions d'euros

5.880 treballadors

en tot el grup

Inversió

126

milions d'euros

592 botigues

Xarxa de ramaders

i agricultors

4.500 membres

Inversió acumulada

els últims 5 anys

+600 milions d'euros

Facturació

2.720 milions d'euros

Resultat net

81,3 milions d'euros

Inversió

126 milions d'euros

Inversió acumulada

els últims 5 anys

+600 milions d'euros

117 llocs de treball

generats el 2024

3.500 treballadors

en punts de venda

5.880 treballadors

en tot el grup

592 botigues

Xarxa de ramaders

i agricultors

4.500 membres

Facturació

2.720 milions d'euros

Resultat net

81,3 milions d'euros

Inversió

126 milions d'euros

Inversió acumulada

els últims 5 anys

+600 milions d'euros

117 llocs de treball

generats el 2024

3.500 treballadors

en punts de venda

5.880 treballadors

en tot el grup

592 botigues

Xarxa de ramaders

i agricultors

4.500 membres

Ramon Alsina afirma que el propòsit del grup agroalimentari és clar: "Contribuir al benestar i al progrés de l'entorn rural generant noves oportunitats que siguin sostenibles a llarg termini". Alsina ho resumeix explicant que són fills de la Segarra i que, per això, volen que aquesta terra continuï sent un lloc "ple de vida i de futur, on tothom pugui prosperar i arrelar en aquestes terres".

Directe del Camp, un model únic al món sense intermediaris

El factor clau que diferencia bonÀrea d'altres companyies agroalimentàries és el seu model d'integració vertical sense intermediaris, conegut com a Directe del Camp. La companyia gestiona tot el procés: des de l'alimentació, cura, criança i engreix dels animals, fins a la producció dels aliments, la gestió de la logística i la venda directa al consumidor final. Aquest model únic no només permet una major eficiència en la gestió de recursos i la minimització dels impactes de l'activitat gràcies a una cadena de valor més curta, pròxima i sostenible, sinó que també permet ajustar els costos, oferir als consumidors un producte fresc i de qualitat a un preu accessible, i assegurar una distribució justa i equilibrada dels beneficis entre pagesos, ramaders, treballadors i accionistes.

Alsina detalla que el valor diferencial del grup és que són agricultors, ramaders, fabricants, elaboradors, cuiners i també botiguers. I és així com han aconseguit un model únic. Amb aquests sistema, acreditat per l'Associació Espanyola de Normalització i Certificació (AENOR), "hem aconseguit distribuir directament els nostres productes, sense intermediaris, a través de les nostres pròpies botigues bonÀrea", afirma el conseller delegat del grup.

Una altra de les claus de l'èxit de la companyia "és la capacitat de simplificar", assegura Ramon Alsina. I explica que aquest és un tret arrelat a la gent de la Segarra, on són "experts en fer més emprant els mínims recursos possibles i en fer les coses fàcils i eficients". La filosofia de bonÀrea es basa en "impulsar l'eficiència al llarg de tota la cadena de valor, combinada amb una visió oberta que ens impulsa a innovar, explorant constantment noves maneres de fer", detalla Alsina.

La Closa, l'origen d'un cicle productiu únic

El centre neuràlgic on s'inicia aquest model únic és el Centre Alimentari La Closa. Ubicat a Guissona i amb 220.000 metres quadrats, és el nucli de producció fonamental on es desenvolupa l'activitat transformadora, industrial i logística de bonÀrea, cosa que permet fer arribar els productes alimentaris al consumidor final. L'any 2016, es va finalitzar el projecte d'ampliació del Centre Alimentari, amb una inversió acumulada superior als 200 milions d'euros, que el consolida com un dels centres productius més avançats d'Europa.

Les instal·lacions de La Closa inclouen escorxadors, sales d'especejament i assecadors de pernils amb més de 2 milions d'unitats en procés de curació, entre d'altres.

Xifres rècord en la història de bonÀrea, un reflex del seu compromís

L'any 2023 bonÀrea va assolir una facturació de 2.720 milions d'euros i un resultat net de 81,30 milions d'euros, unes xifres que consoliden el seu lideratge en el sector i que reflecteixen l'eficàcia del model d'integració vertical. El benefici net del grup agroalimentari, els permet autofinançar les constants inversions i apostar per un creixement sostenible. De fet, la seva política de reinversió constant també parla per si sola: la companyia ha invertit 126 milions d'euros en projectes d'expansió i millora, una xifra que s'eleva a 600 milions d'euros en els últims cinc anys.

stats