Cinc anys de l'ARA a les xarxes socials
Els períodes electorals acostumen a ser especialment intensos informativament, però l'activitat registrada dies abans de les eleccions del 27-S va superar els paràmetres habituals.
El diari ARA celebra el seu cinquè aniversari. Cinc anys no és una efemèride fàcil de complir. Des d'El Pati Descobert hi som des del primer dia: ens hi vam integrar mig any després de celebrar el nostre tercer aniversari (el nostre bloc celebra vuit anys el proper mes de març). Ens hem volgut afegir a aquesta efemèride a la nostra manera. En concret, hem volgut focalitzar l'atenció en dues de les eines que el diari ha utilitzat més del principi: el Facebook i el Twitter.
Facebook: Més de 193.000 m'agrada
L'ARA fa cinc anys amb més de 193.000 m'agrada a la seva pàgina del Facebook. Bona part del trànsit informatiu es produeix, avui en dia, a través de tauletes o dispositius mòbils i els usuaris acostumen a accedir les notícies a les xarxes socials. En aquest sentit, el facebook és una de les eines més utilitzades. En el cas de l'ARA, la xifra d'"usuaris" és considerable i, si es compara amb altres mitjans de l'àmbit català de comunicació, molt elevada. Però quina interacció hi ha entre la comunitat internauta i els enllaços que l'equip de l'ARA penja al Facebook?
Per analitzar-ho, hem extret tots els posts publicats des del gener d'enguany. Una primera idea s'erigeix com a clara: l'equip de l'ARA fa un ús intensiu del Facebook. Des de l'1 de gener, han publicat gairebé 10.000 posts. La gran majoria de publicacions són enllaços (el 89,6%). Però també es pengen fotografies (el 4,9%) i vídeos (el 5,52%). El Fb de l'ARA publica entre 900 i 1.000 entrades al mes. El mes més actiu d'enguany ha estat el maig.
Tanmateix, l'element d'anàlisi més rellevant és la interacció que es produeix entre les publicacions que fa l'equip de l'ARA i la comunitat internauta. En essència, els usuaris a qui els agrada la pàgina de l'ARA poden compartir una publicació del diari, prémer el botó m'agrada o fer un comentari. El gràfic següent mostra l'evolució d'aquestes tres accions des del gener del 2015.
Del gràfic se'n desprenen dues idees:
1) Els comentaris són l'acció menys utilitzada. Excepte en alguns mesos, rarament hi ha més de 50 comentaris per publicació al FB. Les comparticions s'ubiquen en segona posició, amb una mitjana de 70 comparticions per publicació. Finalment, l'acció més utilitzada és el m'agrada. De mitjana, una publicació a la pàgina del FB de l'ARA rep més de 200 m'agrada.
2) En general, els períodes electorals generen una hiperactivitat cibernètica destacable. Les setmanes anteriors a les eleccions del 27-S la pàgina del Fb de l'ARA va registrar un trànsit de més del doble que l'habitual. És curiós observar, però, que aquest fenomen sembla que se circumscriu als comicis plebiscitaris del 27-S. Les eleccions municipals de maig sembla que no van produir el mateix efecte.
Quina ha estat la notícia amb més m'agrada?
La publicació penjada al FB de l'ARA que ha rebut més m'agrada no és de temàtica política, sinó gastronòmica. És aquesta: El Celler de Can Roca recupera el títol de millor restaurant del món Va rebre un total de 16,063 m'agrada.
En segona posició se situa la notícia Un equip multidisciplinari del Trueta extirpa amb èxit un tumor al pàncrees en una operació pionera a l'Estat (14,230 m'agrada) i, en tercera, Sis trasplantaments pediàtrics en 24 hores: nou rècord assolit a Barcelona (11,490 m'agrada).
La primera notícia "política" amb més m'agrada es troba en 4a posició i fa referència a les xifres d'audiència del documental Ciutat Morta. Finalment, en 8a posició hi trobem la segona notícia "política", en què s'explicava la presència d'esportistes a la Via Lliure, encapçalada per una fotografia de Gerard Piqué.
I les notícies amb més comentaris?
Aquest cop sí que pertanyen a l'àmbit polític. La publicació més comentada des del gener de l'any 2015 és Francisco no comprarà "cap producte català" com a "càstig" als votants independentistes (4161 comentaris). La segona fa referència a les polèmiques paraules de Boadella: "Hauríem estat molt més feliços sense la llengua catalana" (2202 comentaris). La tercera fa curiosament referència també al cantant d'Alcoi: Francisco compleix la seva amenaça: cancel·la els seus comptes amb "La Caixa, de Catalunya" (1.761 comentaris).
Quines són les publicacions més compartides?
La publicació més compartida des del Fb de l'ARA fa referència a la Via Lliure: 10 fotos imprescindibles de la Via lliure 2015 (3.771 comparticions). La segona es tracta d'un vídeo, realitzat per Antoni Bassas el 18 de setembre ("Votaràs per por, per odi o per esperança?"), amb 3.763 comparticions.
Twitter: Més de 249.000 seguidors
El canal de Twitter del diari ARA té més de 249.000 usuaris. Des de la seva creació, l'ARA ha fet més de 184.000 tuits. Tot plegat sense comptar el fet que el diari disposa d'altres canals temàtics. Aquest cop l'anàlisi l'hem centrada en una mostra aleatòria de 8.000 tuits realitzats des del gener del 2015.
Quin és el tuit amb més favorits?
És un tuit de fa quatre dies, en què Carles Capdevila anunciava que deixava de ser el director del diari (va tenir 238 favorits).
El segon tuit amb més favorits (142) també correspon a Carles Capdevila.
I la piulada amb més retuits?
Es va fer el 14 de novembre. El tuit enllaçava un vídeo en què es veia als assistents a la Sala Bataclan de París fugint de la sala de concerts. Va tenir 351 retuits.
El segon tuit més repiulat publicitava un article de Mònica Planas, escrit també el 14 de novembre. L'article destacava el gran desplegament de qualitat que TV3 va fer arran dels atemptats de París.