Disseny i menjar van de bracet
L’Escola Superior de Disseny Elisava de Barcelona crea un nou àmbit d’estudi anomenat Design for Food, que inclou diversos postgraus i reflexiona sobre els conceptes de disseny i gastronomia
D’entre la gran varietat d’ofertes d’estudis que ofereix Elisava, l’Escola Superior de Disseny de Barcelona, per al curs que ve, destaca un títol: Design for Food. Es tracta d’un nou àmbit pel qual aposta aquest centre, que de moment inclou dos postgraus i un curs d’especialització. Les tres formacions tenen en comú que estan enfocades al disseny d’objectes i espais relacionats amb el menjar, tant directament com indirectament.
No només es tracta d’un nou àmbit a Elisava, sinó que també és únic en l’àmbit estatal, encara que a altres països d’Europa, com Itàlia i Anglaterra, i del món, com els Estats Units, ja s’hi està treballant.
Un dels professors destacats en aquest àmbit és l’arquitecte i dissenyador Juli Capella, que assegura que no és casualitat que una universitat de Barcelona sigui pionera en aquesta àrea. “Catalunya ha sigut capdavantera en aquest tipus de disseny. Ferran Adrià ha sigut el primer cuiner que ha contractat un dissenyador de producte. El primer que en comptes de fer servir un plat com a tots els restaurants utilitzava una closca d’eriçó o una lleixa de pedra com a contenidor. Estem vivint una revolució gastronòmica i això és prou motiu per fer aquesta reflexió i per crear aquest nou àmbit a la universitat”, assegura Juli Capella. “Quan Ferran Adrià va tancar El Bulli, va obrir El Bulli Foundation, amb la qual es dedica a investigar, i un dels treballs de recerca que du a terme el fa amb Elisava, la qual cosa també ha influït en la creació d’aquest nou camp”, afegeix.
Design for Food
Segons Capella, l’experiència del menjar té molt a veure amb el món del disseny. “Me’n vaig adonar als anys vuitanta, quan vaig crear un monogràfic de disseny relacionat amb la gastronomia que es deia Food Design”, diu el dissenyador. “Potser sembla exagerat, però considero que al llarg de la història la gastronomia ha sigut mediatitzada pels dissenyadors. Si no fos per ells no es podria cuinar”, assegura. I no només a la cuina trobem empremtes de disseny, sinó també a la taula i al mercat. “A casa obres la nevera, que l’ha fet un dissenyador, o agafes una paella o un colador. A la taula fas servir una forquilla, una cullera, beus vi amb una copa, etc. Als restaurants està tot mil·limètricament dissenyat: les cadires, la barra, la carta... I als supermercats hi ha brics, llaunes i molts altres productes que prèviament han sigut dissenyats”, explica Capella.
Així doncs, l’objectiu d’aquest nou àmbit, Design for Food, és fixar-se en el ritual del menjar i veure on intervenen els dissenyadors i on es poden especialitzar i millorar. “Una cadira d’un restaurant ha de ser diferent que un banc del carrer o una cadira per una sala d’espera. Igual que la llum que s’ha d’utilitzar en un restaurant, ja que ha de revifar els colors del menjar i no pot enfocar mai la cara dels clients, per exemple. O una taula de restaurant, quan la dissenyes has de pensar que hi càpiguen els plats, que estigui a una bona alçada i que depèn on col·loquis les potes es podran asseure dues, tres o quatre persones”, diu Capella.
Un dels dos postgraus oferts dins d’aquest nou àmbit s’anomena disseny de bars i restaurants i tracta precisament aquest tipus de disseny. L’altre postgrau, disseny d’interiors per a hotels i new hostelling, com diu el mateix nom, se centra en el disseny d’hotels i espais turístics i gastronòmics. Finalment, Design for Food també inclou un curs d’especialització que sens dubte és el que crida més l’atenció: tapes.
En Juli Capella té una especial relació amb aquest curs, ja que ha sorgit a partir d’una exposició itinerant que està realitzant el dissenyador i que ja ha passat per Tòquio, Miami, Washington i Mèxic, entre altres llocs. “No es tracta d’un curs per aprendre a fer tapes. És una manera de reivindicar un menjar. La tapa és un concepte molt interessant en el disseny de la cuina perquè es tracta de petites mesures, representa la creativitat a la cuina, les tapes són representatives. En el curs reflexionarem sobre la tapa com a menjar i com a suport”, explica Capella. “Hi ha una frase que va dir Ferran Adrià que m’ha quedat gravada i que me la prenc com un leitmotiven els cursos: «Cuinar és dissenyar el plat»”, conclou.