Serveis de qualitat per a tothom sense importar el codi postal

La Diputació de Barcelona fa arribar prestacions de qualitat a través d’unitats mòbils a tota la ciutadania de la província amb l’objectiu de reduir les desigualtats socials i territorials

El bibliobús de la Diputació de Barcelona als peus del Pedraforca.
Redacció
23/11/2024
8 min
Ves al vídeo

La província de Barcelona és un territori ampli, densament poblat i molt divers. Està formada per grans ciutats, com l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Terrassa o Sabadell, i també per molts municipis rurals i petits, com Gisclareny, Fígols o Sant Jaume de Frontanyà. Aquesta realitat diversa i complexa és un gran repte per garantir serveis bàsics i nous drets de ciutadania a tota la població, i la Diputació de Barcelona ho fa possible a través de diferents serveis mòbils.

Alguns d’aquests serveis tenen ja una llarga història i són molt coneguts pels habitants de molts pobles i ciutats, com els bibliobusos –en marxa des de fa més de 65 anys–, les unitats mòbils d’informació al consumidor (UMIC) –des del 1996– i la teleassistència –des del 2005–. D’altres són recents i aporten solucions a problemàtiques noves, com és el cas del servei de caixer mòbil.

Unitats mòbils del Servei Local de Teleassistència, un servei que funciona les 24 hores i els 365 dies l’any.

Teleassistència: seguretat, tranquil·litat i companyia

L’atenció a les persones grans és un dels grans reptes de la nostra societat. Cada vegada es gaudeix de més temps de vida i s’ha de poder fer amb tranquil·litat, seguretat i qualitat. La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments de la província, ofereix des del 2005 el Servei Local de Teleassistència (SLT), un servei d’atenció domiciliària que garanteix seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, a persones en situació de risc per raons d’edat avançada, de solitud, de fragilitat, de salut, de discapacitat o de dependència, i que, quan ho necessiten, s’apropa a casa seva.

Les persones usuàries del servei disposen d’un penjoll amb un botó vermell, un dispositiu senzill que els permet demanar ajuda ràpidament davant d’un imprevist que els passi a casa seva. El centre d’atenció rep una trucada tan bon punt es prem el botó i, segons la valoració que fa, envia una de les 42 unitats mòbils de teleassistència, deriva a emergències o simplement atén la consulta. Actualment aquest és el servei amb major cobertura a la província: gairebé el 14% de la població més gran de 65 anys i més del 36% dels de 80 anys o més en gaudeixen.

Els usuaris del Servei Local de Teleassistència tenen un dispositiu que poden fer servir en cas d’emergència.

Fins al setembre d’aquest any el servei va rebre 1.443.063 trucades i es van atendre 615.897 avisos. Aquest servei ofereix, a més, companyia a persones que pateixen soledat no desitjada, i cada dia atén una mitjana de 50 persones que premen el dispositiu només per xerrar una estona. En l’àmbit preventiu, el servei dona consells sobre seguretat, salut i benestar social a través de trucades, tallers, xerrades i díptics informatius.

Complementàriament, aquest servei ofereix la instal·lació gratuïta de dispositius de seguretat per prevenir riscos a la llar i per saber sobre la salut de la persona usuària, com ara detectors de foc o de fum, de caigudes o de presència, entre d’altres. També compta amb protocols específics per a la detecció de maltractaments, de conductes suïcides, de caigudes recurrents o d’un possible deteriorament cognitiu.

Els tècnics del Servei Local de Teleassistència atenen ràpidament els avisos rebuts.

En aquests moments el servei està en procés de digitalització amb l’objectiu d’avançar cap una teleassistència que sigui capaç de predir necessitats i situacions de risc. També s’està fent la instal·lació de sensors en habitatges de persones grans usuàries del servei, perquè ajudin a detectar canvis en els seus hàbits com a conseqüència del seu deteriorament cognitiu o per problemes d’empitjorament de salut.

El caixer mòbil arriba als municipis de fins a 5.000 habitants que no disposen de serveis bancaris.

Servei de caixer mòbil

La Diputació de Barcelona va posar en marxa el passat mes d’abril el servei de caixer mòbil per a aquelles persones que viuen en municipis de fins a 5.000 habitants on no hi ha ni oficina bancària ni caixer automàtic. Des d’aleshores, 96 municipis i 58.000 persones poden treure diners en efectiu amb qualsevol targeta de dèbit, de crèdit o de prepagament, amb independència de l’entitat en la qual tinguin el seu compte bancari, a través d’aquest caixer mòbil que arriba periòdicament a la seva localitat.

El caixer està instal·lat dins d’un vehicle i dona servei a diferents municipis de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Bages, el Baix Llobregat, el Berguedà, el Garraf, el Lluçanès, el Maresme, el Moianès, Osona, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental. A través de rutes programades, el caixer mòbil recorre aquestes poblacions amb la freqüència d’una vegada al mes en els municipis de menys de 1.000 habitants, i de dues vegades al mes en els de més de 1.000 habitants, i s’està uns 20 minuts aproximadament aturat en el punt concertat per oferir el servei.

El caixer mòbil està homologat i compta amb les mesures de seguretat necessàries.

Els 96 ajuntaments beneficiats per aquest nou servei han participat de manera activa en la seva posada en marxa i n’han decidit la ubicació més adequada, atenent les necessitats dels veïns i veïnes del poble. Cada municipi està informat del dia i l’hora d’arribada del caixer mòbil, i disposa d’un lloc web de consulta accessible des del web de l’ajuntament, així com d’una adreça de correu electrònic i un telèfon de contacte per a qualsevol incidència que es produeixi.

Un vehicle adaptat, amb mesures de seguretat i connectivitat i amb panells solars per ser respectuós amb el medi ambient, visita els municipis regularment per oferir el servei. El caixer mòbil està homologat i compta amb el personal necessari: un tècnic atén de manera personalitzada les persones usuàries si els cal ajuda. El caixer mòbil permet treure diners en efectiu amb targeta i amb el telèfon mòbil, consultar els últims moviments, consultar el saldo, canviar el PIN, recarregar una targeta de prepagament, pagar tributs de l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) i domiciliar-los, a banda d’oferir informació dels serveis que presta la corporació. Per treure efectiu del caixer mòbil, les persones usuàries han de pagar una comissió d’1,35 €, mentre que la resta dels serveis esmentats són gratuïts.

El bibliobús Serra de Rubió és un dels nous vehicles lleugers.

Bibliobús, un servei per acostar la cultura a tothom

La Diputació de Barcelona ofereix el servei de biblioteca pública al 98% de la població de la província. Per fer-ho compta amb una xarxa amb 235 biblioteques públiques molt ben valorades, i amb 12 bibliobusos que arriben a 138 pobles i atenen a més de 169.000 habitants. Al març del 2023 es van incorporar nous vehicles més lleugers que han permès cobrir la totalitat de les comarques del Bages, el Berguedà i l’Anoia, aconseguint arribar a municipis de menys de 300 habitants on abans no s’hi prestava el servei, gràcies al fet que tenen una major flexibilitat i millor mobilitat. Durant el primer trimestre del 2025 està previst posar en funcionament un nou bibliobús lleuger que cobrirà tots els municipis d’Osona i part dels del Lluçanès.

Els bibliobusos poden oferir molts i diversos serveis perquè formen part de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) de la Diputació de Barcelona. Posen a l’abast dels veïns i veïnes dels municipis documents de tota mena: llibres, audiovisuals, revistes, diaris, etc. I permeten l’accés al catàleg Aladí, amb gairebé 900.000 títols diferents i més d’11 milions de documents, que es poden sol·licitar, si cal, a través del préstec interbibliotecari.

Activitat “Vet aquí un saxo” organitzada pel bibliobús La Mola, a Sant Llorenç Savall.

Tots els bibliobusos treballen en xarxa, estan integrats dins d’una zona bibliotecària i reben el suport d’una biblioteca central. L’equip dels bibliobusos compta amb una trentena de professionals i està format per tècnics auxiliars conductors de bibliobús i bibliotecàries, que garanteixen l’atenció acurada i professional del servei. A més, tenen un paper actiu en la dinamització cultural del territori, amb la programació d’activitats diverses per fomentar la lectura entre el públic infantil i l’adult.

Els 12 bibliobusos de la XBM tenen nom de muntanya: Cavall Bernat, El Castellot, Guilleries, La Mola, Montau, Montnegre, Montserrat, Pedraforca, Puigdon, Serra de Rubió, Serra del Cadí i Tagamanent.

Els vehicles que formen part de la xarxa de bibliobusos han evolucionat molt des del primer que es va posar oficialment en marxa l’any 1973, el bibliobús Pedraforca. Actualment cal destacar que els nous bibliobusos estan dissenyats per ser més inclusius: estan equipats amb plataformes elevadores per facilitar l’accés a les persones amb mobilitat reduïda i disposen de bucles inductius per millorar l’escolta de les persones amb dificultats auditives. A més, els seu interior ara és més acollidor, fet que afavoreix un ambient agradable per a la descoberta de noves lectures; i també disposen de més espai per a l’exposició de llibres i revistes. Cal destacar les seves pantalles informatives, que permeten a les persones usuàries informar-se de les darreres novetats que es van incorporant a la col·lecció de la XBM, així com de les activitats que es realitzen en el seu entorn més proper.

Les UMIC ofereixen a la ciutadania informació sobre drets en matèria de consum.

Informació sobre drets en matèria de consum, a la porta de casa

Un altre servei que proporciona la Diputació de Barcelona són les unitats mòbils d’informació al consumidor –les UMIC–, que viatgen per tota la província visitant els municipis de menys de 20.000 habitants per garantir que fins i tot a les localitats més petites i allunyades les persones puguin accedir als serveis d’informació al consumidor.

Les UMIC permeten a la ciutadania conèixer i exercir, des de la proximitat, els seus drets com a persones consumidores. També faciliten material informatiu i consells efectius sobre alguns dels temes més consultats, per exemple, com estalviar en les factures d’aigua, de gas o d’electricitat, o les clàusules en contractes hipotecaris o amb empreses de telefonia mòbil. El seu equip tècnic dona resposta a les consultes i a les reclamacions, gratuïtament i de manera directa a qui hi acudeix de manera presencial. Atén també de manera ràpida i eficient les consultes que són trameses telemàticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada en cadascun dels més de 200 ajuntaments barcelonins adherits a aquest servei.

Aquests quatre serveis –teleassistència, caixer mòbil, bibliobús i unitats mòbils d’informació al consumidor– són exemples del model actual de cooperació de la Diputació de Barcelona amb els municipis de la província, que posa en el centre les necessitats de la ciutadania, l’equilibri territorial i la lluita contra les desigualtats.

Trobareu tota la informació a www.diba.cat/web/ens-movem-per-tu

stats