Contingut patrocinat

Com cuidar la imatge a internet? Així treballen els 'guardians' de la reputació digital

La companyia catalana 202 Digital Reputation ofereix serveis com l'escolta social o 'social listening' i cada cop té més demanda d'empreses que busquen prevenir crisis reputacionals en el món digital

Redacció
3 min
Carlota Gatius i Ruben Gálvez, cofundadors de 202 Digital Reputation.

Saber què es diu d'una marca a internet, classificar cada missatge segons el sentiment que desprèn i treballar per corregir els continguts negatius o falsos que corren per la xarxa. Aquests són tres dels serveis clau que ofereix l'empresa catalana 202 Digital Reputation amb l'objectiu de cultivar la identitat digital òptima dels seus clients. Amb més de 10 anys d'experiència en gestió de crisis i solució de problemes reputacionals en línia, és la primera consultora integral especialitzada en la prevenció i la gestió de la reputació digital. Forma part d'un sector que va a l'alça: cada vegada hi ha més empreses interessades en cuidar la imatge digital, de la mateixa manera com ho fan al món físic.

"La inversió de les companyies en elaborar estratègies per gestionar la seva presència digital està creixent considerablement", corrobora Carlota Gatius, cofundadora de 202 Digital Reputation. El catalitzador ha estat triple. "Tenen la necessitat de ser més transparents, són conscients de la rapidesa amb què es difon la informació a les xarxes socials i volen estar preparats per poder gestionar les crisis en temps real", afegeix Ruben Gálvez, l'altre cofundador de la companyia. Tots dos es van conèixer cursant un màster sobre l’entorn digital. "Vam idear el projecte junts, amb la intenció d'enfocar-lo a la prevenció del risc reputacional", concreta Gatius.

Des de mitjans de 2021, ajuden tota mena de companyies –i persones– a millorar la seva identitat digital, dissenyant estratègies preventives i emprenent accions reactives. "Al principi ens vam enfocar només a gestionar-los els continguts negatius i a oferir-los el servei de social listening o escolta digital –saber què diuen d'ells al món digital–, però a mesura que els clients descobrien el potencial del sector vam ampliar la cartera de serveis", expliquen entre els dos. Actualment també ofereixen serveis de regulació digital, com l'eliminació de dades personals d'internet o de l'ús indegut d'una marca a l'entorn digital.

Usuari consultant a l'ordinador.

A més, poden gestionar l'eliminació de ressenyes que incompleixen les polítiques de les plataformes d'opinions, analitzar quin tipus de valoracions s'hi estan publicant i treballar per millorar-hi la identitat. L'equip multidisciplinari de 202 Digital Reputation també és expert en propietat intel·lectual, en gestió de crisis a les xarxes socials i en impartir formació sobre prevenció de la reputació digital.

Objectiu: cultivar la reputació

El modus operandi de 202 Digital Reputation per treballar amb la reputació digital dels seus clients comença entenent bé les necessitats que tenen i els objectius que volen aconseguir. "En funció d'això, dissenyem una estratègia personalitzada per a cadascun", explica Gálvez. Un dels serveis que té més sortida és el de social listening. És el procés mitjançant el qual es monitoritzen totes les mencions i converses que parlen de l'empresa o de la persona a internet: des de xarxes socials, blogs i fòrums fins als mitjans de comunicació. L'objectiu és obtenir informació sobre una marca, la indústria a la qual pertany i la imatge que hi projecta. "Permet a les empreses entendre millor les opinions i els sentiments dels consumidors, mesurar accions de comunicació, detectar possibles crisis, identificar tendències, conèixer la seva rellevància mediàtica i gestionar la reputació en temps real", especifica Gatius.

L'interès per tenir una bona reputació digital és comú en tots els sectors, però pren força en àrees com la tecnologia, la salut, l'hostaleria i els serveis financers. "És un servei aplicable a qualsevol tipus d'empresa i, fins i tot, a persones físiques que tenen certa marca personal", explica Gálvez. El futur del sector de la reputació en línia s'entreveu prometedor i en constant creixement. De moment, la reputació ja s'ha convertit en l'actiu intangible de més valor per a les empreses, i amenaces com la desinformació han entrat en el top 10 de perills empresarials, segons un estudi de Zurich.

Cinc consells dels experts per ser ben vist a les xarxes

  1. Fer un monitoratge constant. Per a l'empresa 202 Digital Reputation, conèixer a temps real les mencions i converses sobre les empreses és essencial per entendre millor els usuaris, detectar punts de millora i identificar crisis potencials.
  2. Generar contingut d'interès. Els experts recomanen publicar informació rellevant i autèntica, un fet que ajudarà a crear una identitat digital.
  3. Respondre i interactuar. Concretament, amb els públics d'interès: respondre ràpidament demostra compromís amb els clients i amb el servei.
  4. Dissenyar un pla de crisi. Assegura una resposta ràpida i coordinada. És un pas bàsic per dur a terme una òptima gestió de les turbulències.
  5. Ser transparents i honestos. És essencial per mantenir la confiança i la credibilitat, tant en la marca com en el discurs.

stats