Cinc professions que (potser) no saps que són importants quan agafes un vol

Des de coordinar la tripulació i revisar l'embarcament de maletes fins a comprovar el bon estat de l'avió o optimitzar les rutes de vol per reduir l’impacte mediambiental. Et descobrim cinc perfils professionals clau –i poc coneguts– que fan possible el teu vol

Laura González Huguet és enginyera d'estructures i s'encarrega de la seguretat de les naus
28/06/2023
4 min

Facturar les maletes, embarcar a l'avió, volar, recollir l'equipatge i gaudir del destí. Cada cop que un passatger agafa un avió, al seu voltant s'activa un complex engranatge, amb desenes de perfils professionals diferents. Alguns, com la tripulació o els pilots, són els més coneguts, però darrere de cada trajecte s'hi amaguen perfils professionals clau que molta gent desconeix.

Si aquest estiu Vueling operarà 278 rutes en més de 30 països, en cada operació hi haurà personal que treballarà en contacte amb l'aeronau, però també perfils que ho faran a distància. Concretament, la companyia aèria del grup IAG compta amb una seu central a Viladecans des d'on es gestionen, de mitjana, uns 700 vols diaris. Hi fan tasques molt diverses: hi ha el centre d'operacions, però també el departament de digitalització, el de formació i el d'innovació. Et descobrim cinc professionals que hi treballen.

1.

Sonia Aldabert

Coordinadora de tripulació ('crew control coordinator')

Sonia Aldabert, coordinadora de tripulació de Vueling.

"En una jornada tranquil·la, podem gestionar més de 600 vols –xifra Sonia Aldabert–. Això suposa que, cada dia, el nostre departament ha de supervisar els trajectes d’aproximadament 1.500 membres de la tripulació, entre auxiliars de vol i pilots. Per distribuir-los, tenim en compte el compliment dels convenis laborals i dels aspectes legals que garanteixen la seguretat del vol, així com les qualificacions que han de tenir els comandants per poder pilotar cada tipus d'aeronau", exemplifica.

Planifiquen les tripulacions amb quatre dies d'antelació, però hi ha situacions inesperades que cal resoldre amb celeritat. "A vegades, si algú al vol té un problema inesperat o es troba malament, per exemple, la tripulació no pot enllaçar amb el següent", diu. Sovint, fer encaixar totes les peces és tot un repte. "Cada dia és diferent i m'encanta", acaba.

2.

Jorge Torres

Cap d'escala de Barcelona ('deputy Barcelona station')

Jorge Torres és cap d'escala de Barcelona.

Agafar un avió no implica tan sols volar: cal fer el check-in, facturar les maletes, dirigir-se a la porta d'embarcament, recollir l'equipatge... De tot plegat, se n'encarreguen els serveis de terra. Jorge Torres és el responsable de supervisar que tots aquests processos es realitzen mantenint els estàndards de qualitat, seguretat, sostenibilitat i eficiència que marca Vueling.

"Quan no es parla de la nostra feina, és senyal que l'hem fet bé", apunta el cap d'escala de Vueling a Barcelona. Revisa els informes de les incidències i traça estratègies per evitar que es tornin a repetir, però també afronta contratemps. "Hi ha situacions inesperades que poden passar cada dia, com per exemple que un passatger es trobi malament i calgui avisar els serveis mèdics. Una situació com aquesta pot afectar el procés de facturació o d'embarcament. Per això, hem de ser capaços d’adaptar-nos als imprevistos cada dia", exemplifica.

3.

Laura González Huguet

Enginyera d'estructures ('aircraft structures engineer')

Laura González Huguet és enginyera d'estructures.

La seguretat és un dels factors més importants al sector. "Des del departament d'estructures ens encarreguem de garantir que la nostra flota pugui volar sense problemes", sintetitza Laura González, enginyera d'estructures de Vueling. Durant la seva jornada laboral, rep informes dels danys que poden haver rebut les estructures de les aeronaus, els analitza i en gestiona la reparació. "Ens podem trobar un cop al fuselatge per l'impacte d'un ocell", exemplifica. També s'assegura que tots els aparells passin les inspeccions i manteniments.

González va entrar a treballar a Vueling per un conveni de pràctiques amb la UPC. "Valoro molt que Vueling aposti pel talent jove, per formar-lo i per donar-li les primeres oportunitats laborals", destaca.

4.

Antonio Martínez

Despatxador de vols ('flight dispatcher')

Antonio Martínez és despatxador de vols.

El cel és ple d'autopistes aèries. "Tots els avions circulen per unes aerovies, que tenen el trànsit regulat", explica Antonio Martínez. És despatxador de vols a Vueling. "M'encarrego de traçar els plans de vol de cada trajecte, és a dir, de generar totes les dades que es necessiten perquè el vol sigui un èxit", resumeix. El pla de vol s'entrega als pilots i conté un munt de paràmetres, com l'aerovia per la qual volaran o els aeroports alternatius on aterrar per males condicions meteorològiques. "El pla de vol es planifica 10 hores abans i se'n fa el càlcul final quan falten 3 hores per a l'enlairament", concreta.

5.

Santiago Lopezbarrena

Responsable de sostenibilitat ('sustainability manager')

Santiago Lopezbarrena, responsable de sostenibilitat de Vueling.

Com a part del grup IAG, Vueling té el compromís d'assolir les zero emissions netes de diòxid de carboni el 2050. Aquest és el principal objectiu amb el qual treballa Santiago Lopezbarrena, responsable de sostenibilitat de l'aerolínia. "D'entrada, subministrem combustible sostenible als avions, que ens permet reduir un 80% de les emissions respecte al combustible tradicional –explica–. De fet, som l'única companyia que en subministra diàriament a Barcelona", diu.

Vueling treballa també en altres línies d’acció per reduir les emissions optimitzant les trajectòries i els moviments dels avions. Finalment, també aposta per una flota eficient, amb aparells que amb els seus motors de nova generació "permeten reduir el consum de combustible en un 20%, i així reduir també les emissions", xifra.

Un avió de Vueling enlairant-se al Prat.
stats