CAT Serveis03/09/2018

La Generalitat encén l’alarma per l’augment d’un 42% dels morts en accidents de trànsit

Interior destaca la velocitat, l'alcohol, les drogues i les distraccions com els principals causants d'accidents mortals

El Departament d’Interior de la Generalitat centrarà els seus esforços els pròxims mesos a continuar aplicant mesures de contenció -controls, radars, campanyes, etc.- per reconduir l’alarmant repuntament de la sinistralitat que s’està registrant a les carreteres catalanes. Amb tot, Interior també apel·la a la responsabilitat dels conductors durant l’estiu, període en què es registra una elevada mobilitat, atès que el comportament dels usuaris és determinant per aconseguir reduir aquests nivells de sinistralitat viària a Catalunya.

“Emergència viària”

El Departament que encapçala el conseller Miquel Buch considera que ens trobem en una situació “d’emergència viària”. Durant el primer semestre del 2018 s’ha registrat un increment del 42% dels morts i del 30% dels accidents mortals a Catalunya respecte al mateix període de l’any passat. En xifres absolutes, a Catalunya hi ha hagut 92 persones mortes en 78 accidents mortals els sis primers mesos d’aquest any. Durant el primer semestre del 2017, hi va haver 65 víctimes mortals en 60 accidents viaris.

Cargando
No hay anuncios

Segons les dades recollides pel Servei Català de Trànsit (SCT) i els Mossos d’Esquadra, els principals causants de la sinistralitat són tres: l’excés de velocitat -un factor que ha crescut un 11% respecte a l’any passat-, el consum d’alcohol i drogues -que ha crescut un 12%- i les distraccions al volant, com ara l’ús del telèfon mòbil, un factor que, si bé no ha crescut respecte al 2017, és el més destacat en tots els accidents de l’any passat. És per tot això que des del departament d’Interior es fa una crida a la responsabilitat dels conductors. “Llegir un whatsapp quan estàs conduint pot significar que continuïs viu o no”, va explicar el conseller Buch durant la presentació de les dades de sinistralitat corresponents al primer semestre de l’any.

Dies festius

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la temporalitat, l’increment de la sinistralitat mortal s’ha produït, bàsicament, en dies festius, mentre que en dies feiners l’increment moderat és atribuïble a l’increment de la mobilitat que hi ha hagut gràcies a la recuperació econòmica. Durant els dies festius, s’ha doblat la mortalitat respecte al 2017: s’ha passat de 21 persones mortes l’any 2017 a 40 víctimes mortals el 2018.

Amb relació a les demarcacions, Tarragona ha registrat un fort increment de la mortalitat (+130%), seguida de Barcelona (+43%) i Girona (+36%), mentre que Lleida és l’única demarcació que registra un descens (-12%).

Cargando
No hay anuncios

Finalment, les dades del primer semestre del 2018 sobre els col·lectius vulnerables -motos, ciclistes i vianants- no presenten canvis significatius. Van morir 21 motoristes (20 al mateix període el 2017), cap ciclista (6 el 2017) i el nombre de vianants morts ha augmentat un 200%, però perquè les xifres absolutes són baixes: de 2 el 2017 a 6 el 2018.

Extensió del pla de contenció

Cargando
No hay anuncios

L’any 2017 es va tancar amb un increment del 12% de persones mortes en accidents de trànsit. Tanmateix, les alarmes van saltar durant el primer trimestre del 2018, quan les víctimes mortals a les carreteres catalanes van augmentar un 72% respecte al mateix període del 2017. Arran d’aquest fet, el SCT, juntament amb la divisió de trànsit dels Mossos d’Esquadra van dissenyar un pla de contenció que es va començar a aplicar per Setmana Santa. Els Mossos van intensificar els controls en 103 trams concrets considerats punts negres i això va permetre reduir la sinistralitat un 17%.

Les dades, però, continuen sent dolentes. I és per això que es mantindrà el mateix pla operatiu des de l’estiu fins al mes d’octubre, quan se’n farà un balanç. A més, es posaran en marxa tres nous radars de tram (que se sumen als 27 que ja existeixen): dos a la A-2, entre Jorba i Argençola, i un a l’AP-7, entre Santa Perpètua de la Mogoda i Mollet del Vallès. Així mateix, es potenciarà la separació de les carreteres de doble sentit en vies com la C-55 o la C-16.