Catalunya, societat digital
Els catalans usem cada cop més les tecnologies de la informació i la comunicació per a la feina i per al lleure
BarcelonaUsant les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) podem fer tràmits amb l'administració, demanar hora al metge sense haver d'anar al centre d'atenció primària, planificar les nostres vacances online, pagar tributs gràcies a les diverses aplicacions bancàries, informar de problemes viaris o de transport a través de les xarxes socials, estar informats al minut de les notícies, xatejar, fer cursos, veure els nostres programes de televisió preferits des del mòbil o tablet, fer esport amb el nostre calçat esportiu connectat amb l'smartphone de manera que ens indiqui –per exemple– el nostre rendiment cardíac, buscar feina a través de les xarxes socials, compartir arxius i grups de treball al núvol... Són tantes les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació! Els catalans en traiem força profit, tot i que encara en podem treure més, no només com a usuaris sinó també com a generadors de continguts. "Cal que les tecnologies de la informació i la comunicació esdevinguin un element de desenvolupament personal, de millora de la nostra qualitat de vida i d'integració i cohesió social, mai un motiu d'exclusió", afirma el director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat, Carles Flamerich.
Aquestes pàgines tenen el propòsit d'apropar encara més als ciutadans aquesta eina fonamental que són les TIC. Hi parlem de l'ACTIC, certificat que valora la nostra competència digital, del congrés mundial de telèfons mòbils, que tindrà lloc a la ciutat de Barcelona del 27 de febrer a l'1 de març, i dels efectes positius que tindrà el fet que Barcelona sigui la capital mundial del mòbil des del 2013 al 2018. També hi incloem una sèrie de consells per protegir i fer servir el mòbil de manera segura, i dades que il·lustren l'ús creixent de les TIC entre els catalans, tant a la feina com a casa; finalment, tres persones ens expliquen quina és la seva relació –intensa– amb les TIC.
En un context econòmic desfavorable com l'actual, en què l'ocupació és la principal preocupació de la societat, les TIC són un repte, i alhora, una gran oportunitat. Una societat que avança, imparable, cap a nous models de negoci i noves maneres de treballar necessita nous perfils professionals, però també una adaptació dels ja existents que passa, irremeiablement, per l'adopció i aprofitament de les TIC per part de tothom. Per tot això, l'eix vertebrador dels projectes i programes impulsats des de la Generalitat en l'àmbit ciutadà de les TIC és la formació.
El director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat recorda algunes de les accions que la Generalitat du a terme amb aquest propòsit: "L'impuls i gestió d'una xarxa de Punts TIC o telecentres repartits per tot el territori, on es desenvolupen projectes i estratègies transversals per fomentar l'ocupabilitat i la inserció sociolaboral dels col·lectius més febles i vulnerables; la formació de professionals capaços de dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar accions de dinamització que donin resposta a les necessitats amb què les organitzacions es troben davant de la societat de la informació i la comunicació; la implementació de l'ACTIC, i el desenvolupament de programes interdepartamentals d'impuls de les TIC adreçats a col·lectius i sectors específics de la societat (comunitat educativa, gent gran, emprenedors...). Si a aquestes polítiques hi afegim totes aquelles enfocades a fomentar l'ús intensiu de les TIC al sector empresarial i a l'administració, que també incideixen en la ciutadania com a receptora de serveis i prestacions avançades, podem dir que Catalunya camina a bon pas cap a una societat digital de tothom i per a tothom".