La Banca Mòbil de Catalunya ja circula per tota la xarxa viària catalana. El nou servei d’oficines bancàries itinerants, impulsat pel govern de la Generalitat i gestionat per CaixaBank i Caixa Enginyers, ja arriba a 458 municipis de Catalunya que no disposaven de cap sucursal bancària en el seu terme.
Més de 290.000 persones es podran beneficiar d’aquest sistema innovador a Catalunya d’oficines mòbils, equipades amb caixers automàtics i personal qualificat. L’objectiu és doble: garantir l’accés als serveis bancaris a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya i, al mateix temps, combatre l’exclusió financera i frenar el despoblament de les àrees més allunyades dels nuclis urbans.
No disposar de cap sucursal financera al lloc de residència obligava els veïns i veïnes a desplaçar-se fins al poble més pròxim amb oficina bancària o caixer automàtic per fer gestions tan habituals com retirar o ingressar diners. Ara, gràcies a la Banca Mòbil de Catalunya, els clients de qualsevol entitat podran fer tots aquests serveis i d’altres com domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs, consultar moviments i saldo o obtenir extractes de comptes bancaris, sense sortir del seu municipi.
A més, es presta una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.
El servei, un cop al mes com a mínim
Amb aquest sistema, la Generalitat garanteix que els 458 municipis rebran el servei de la Banca Mòbil un cop al mes com a mínim. 289 municipis rebran la visita de la Banca Mòbil cada quinze dies, a través de CaixaBank i Caixa Enginyers, i 169 cada trenta, de la mà de Caixa Bank.
El 80% d’aquestes poblacions no havien tingut mai oficina i la resta l’han perduda. Això vol dir que, per primer cop, els habitants de 8 de cada 10 municipis tindran accés als serveis bancaris sense haver-se de desplaçar a cap localitat veïna.
A la web Bancamobil.gencat.cat els usuaris poden trobar informació detallada de quina entitat portarà el servei al seu municipi, quins dies i quines hores passarà, quant de temps s’hi estarà i quines prestacions ofereix. El projecte compta amb la participació activa dels ajuntaments, que difonen la informació entre els seus veïns i veïnes.
La Banca Mòbil, que es va estrenar el 17 de setembre a Girona, ja s’ha desplegat a totes les comarques de Catalunya, excepte al Barcelonès i a l’Alta Ribagorça, on tots els municipis tenen oficina.
Els municipis que disposen del servei de Banca Mòbil
El nou servei ha despertat l’interès del Banc d’Espanya, que té previst incloure l’ús que els veïns i veïnes d’aquests municipis facin d’aquest servei en els futurs estudis d’avaluació de la inclusió financera en l’àmbit rural.
Des del 2008 a Catalunya han desaparegut gairebé tres de cada quatre oficines bancàries. Segons dades del Banc d’Espanya, fa catorze anys hi havia 8.155 oficines i el 2022 la xifra havia baixat fins a 2.194. Es tracta d’una tendència generalitzada a tot Europa, que en el cas de Catalunya ha estat més intensa.
Usuaris: “Aquest servei ens feia falta”
Rosa Milla i Maria Teresa Comas són veïnes d’Ullà, al Baix Empordà, i estan molt contentes amb el servei. “Això ens feia falta a les persones grans que vivim al poble. És una necessitat”, explica la Rosa. A més, valoren l’assessorament personalitzat que s’ofereix a les oficines mòbils. “Sabent que serà un cop al mes, m’organitzaré per condensar tot el que necessito i demanar-ho aquell dia”, afegeix la Maria Teresa.
En la mateixa línia, el Joan Carles, veí de la Riera de Gaià, al Tarragonès, destaca que “és un servei important sobretot pensant en la gent gran, que té més dificultats per a les gestions telemàtiques”. Per la seva banda, Eloi Coso és veí de la Pobla de Massaluca, a la Terra Alta, i conclou que “està molt bé que pensin en els pobles petits de la comarca”.