Brussel·les torna a prioritzar el corredor mediterrani
La Comissió Europea vota a favor del finançament d'aquesta infraestructura i deixa fora la reivindicació de la ministra Pastor d'incloure-hi el corredor central
ValènciaEl ple del Comitè de les Regions ha aprovat aquesta tarda a Brussel·les la inclusió del corredor mediterrani a la Xarxa de Transports Europea que prioritza la construcció d'aquesta infraestructura. Els vots favorables de 342 dels 344 components de la cambra permeten ratificar el dictamen que preveu el finançament de part de la seva construcció gràcies als fons europeus que s'hi destinaran en el període 2014-2020. La xarxa de transports també inclou el corredor Atlàntic, però no el central –que passaria per Madrid–. Aquesta va ser l'excusa de la ministra Ana Pastor per justificar el seu vot en contra el passat mes d'abril en seu parlamentària europea.
El president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, ha participat en el ple celebrat aquesta tarda com a ponent designat pel grup parlamentari popular europeu. En la seva intervenció ha destacat el treball de tota la societat valenciana, que ha fet un front comú a favor del corredor mediterrani. Per Fabra, aquesta ha estat la clau perquè la comissió europea "hagi sabut veure la necessitat de prioritzar la seva execució, perquè és una infraestructura altament productiva, sobretot en uns moments molt complicats a nivell econòmic". El president valencià ha volgut recordar també als representants dels territoris dels estats membres de la UE que aquesta infraestructura no només és positiva per al País Valencià, sinó "també ho és per a Espanya i per a Europa", per la qual cosa la seva execució abans de 2020 –el termini marcat per als eixos prioritaris– "és un clam social" i el seu finançament "una aposta per al futur de tota Europa".
Precisament el seu finançament és un punt que avui no s'ha debatut en el plenari, atès que serà aquesta tardor quan el Parlament Europeu –que és qui té potestat en matèria pressupostària– hagi d'aprovar definitivament la Xarxa de Transports Europea que preveu la inclusió del corredor mediterrani. En aquest moment serà quan es coneixerà quina partida dels 31.700 milions d'euros pressupostats correspondrà a la infraestructura que travessarà Catalunya i el País Valencià i arribarà fins a Algesires. Tanmateix, la Comissió Europea vol que totes les infraestructures incloses a la xarxa bàsica estiguin completades el 2030 i proposa pagar entre el 20 i el 40% dels projectes.
Fabra "ha fet el 'paripé'"
Per la seva banda, el portaveu parlamentari del PSPV, Antonio Torres, ha criticat la presència de Fabra a Brussel·les perquè considera que és a Rajoy a qui ha d'exigir el corredor mediterrani. Segons Torres, Fabra "ha fet el 'paripé'", perquè "el que hauria d'haver fet en el seu moment, al mes de març, era exigir al president del PP, Mariano Rajoy, un pronunciament favorable al corredor mediterrani" que no s'ha produït.
El socialista ha recordat que el que avui ha votat Fabra de manera favorable "és el mateix que la ministra Pastor va rebutjar". El vot de la titular de Foment és, per Torres, una mostra que "Rajoy, en qüestions polítiques i territorials, defensa els interessos de Castella-la Manxa, Aragó i Madrid, mentre deixa penjats els valencians amb la submissió total i absoluta de Fabra".