Antonio J. Domínguez: “Hem demostrat que una bicicleta de càrrega pot substituir les furgonetes amb una eficiència superior”
El Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental, coorganitzat amb la Fundació Antigues Caixes Catalanes, distingeix Cargobici per fomentar la mobilitat sostenible. En parlem amb el CEO i fundador de l'empresa, Antonio J. Domínguez.
Oferiu solucions logístiques per afrontar l’última milla a les ciutats. En què consisteixen?
— La nostra solució passa per ser una xarxa de microhubs connectats tecnològicament, que tenen un radi d’acció màxim d’un quilòmetre, i que estan operats amb bicicletes de càrrega que transporten càrregues despaletitzades de fins a 300 quilograms. Permeten realitzar el servei tradicional cross-docking, per a paqueteries i missatgeries, i el fullfillment, destinat sobretot al sector HORECA, en què s’hi emmagatzemen les referències de major rotació de venda perquè passin de ser lliuraments de periodicitat setmanal o quinzenal a diària. Cal evolucionar d’un model d’urgència a un de conveniència, que racionalitzi i faci sostenible la logística a nivell ambiental, social i econòmic.
Aquestes bicicletes s’han convertit en tendència a l’alça, sobretot amb la pandèmia. Ho heu detectat així?
— L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha convocat subvencions per comprar bicicletes de càrrega però no crec que se n’hagin venut més de cinc o sis. Nosaltres hem demostrat que una bicicleta de càrrega pot substituir les furgonetes amb una eficiència superior, gràcies al sistema de microhubs. La resta d’empreses el descobriran quan els ajuntaments es prenguin seriosament les zones de baixes emissions.
Amb aquest servei, com en surt reforçat el comerç local?
— El comerç local es troba en una disjuntiva: digitalitzar-se o morir. Hi ha petits comerços que fan enviaments gràcies a aplicacions de missatgeria instantània però hi ha opcions alternatives al parany que els plantegen les missatgeries digitals, que es queden amb el seu know how fins que descobreixen els nínxols de mercat rendibles i els munten un dark business amb la base de dades de clients obtinguda. Nosaltres tenim opcions per al comerç tradicional agrupat en Eixos Comercials i Mercats perquè prestin serveis a domicili a preus justos i sense vendre l’ànima al diable.
Cal investigar més en sostenibilitat mediambiental?
— Sempre cal estudiar per innovar però ja està bé d’estudis que no porten enlloc. Ha arribat l’hora de l’acció, tant per part de l’administració, parant atenció a altres sectors a més del del lobi automobilístic, com dels ciutadans, amb un canvi d’hàbits per arribar a una societat més justa sense situacions de neoesclavisme. Creiem que el nostre model de microhubs permetrà fer una transició de la logística cap al segle XXI.
Què us ha suposat aquest guardó a la innovació en sostenibilitat mediambiental?
— Estem molt contents perquè dona visibilitat al nostre missatge en aquells espais que, en general, té majoritàriament ocupat el lobi automobilístic. Que una petita i modesta start up com nosaltres ocupi aquesta dimensió mediàtica és una cosa que només podia succeir de la mà de BBVA, que no sols ens reforça l’autoestima, sinó que ens convida a créixer.
Cap on va el futur de Cargobici?
— Volem expandir les nostres àrees d’influència per prestar una cobertura més global a Barcelona, però hi ha vida més enllà de la gran ciutat. Hi podem aportar no només vehicles com les cargobikes i un nou mètode de funcionament, sinó també el sistema de Bussines Inteligence amb intel·ligència artificial i big data en què estem treballant.