Barcelona, punt de connexió entre l'Àsia i Amèrica
Desenvolupar el 'hub' ha de permetre que l’aeroport aprofiti l’oportunitat única que té per consolidar-se com a nexe entre tots dos continents
L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat està registrant enguany unes xifres de rècord que l’apropen als límits de la seva capacitat operativa. Durant els tres primers trimestres del 2024, l’aeroport ha registrat gairebé 42 milions de passatgers, un augment de l’11,5% respecte a les dades registrades entre el gener i el setembre del 2023. D’aquesta xifra, un total de més de 31 milions corresponen a passatgers internacionals, un sector que ha experimentat un increment encara més elevat, i que ha arribat fins a un 14%.
Barcelona destaca entre els aeroports europeus per la seva gran quantitat de connexions amb ciutats del continent. L’any 2023, des de l’aeroport es podia volar a 149 destinacions d’Europa, cosa que el posiciona també com un dels aeroports més escollits per fer-hi connexions. Un 9% dels passatgers de l’aeroport l’utilitzen per enllaçar amb vols cap a destinacions on no poden volar directament; molts d’ells ho fan per viatjar a alguna de les destinacions intercontinentals amb què està connectada Barcelona.
Aquest 2024 l’aeroport ha tingut vols directes a 54 destinacions intercontinentals. Des de Barcelona es pot volar a 22 ciutats d’Amèrica i 7 de l'Àsia, fet que també suposa un rècord històric i la consolidació de les rutes amb aquests mercats després del període de recuperació d’activitat posterior al tancament dels països provocat per la pandèmia.
L’Aeroport ha rebut de nou els vols a les ciutats d’Àsia Pacífic amb que estava connectada, i, fins i tot, ha sumat noves rutes a Seül, operada per T’Way Air, i a la ciutat xinesa de Shenzhen, el centre de la indústria tecnològica a la Xina, on han nascut grans empreses com Huawei o BYD. També les aerolínies americanes estan anunciant un augment de la connectivitat amb el nord del continent per al 2025. Delta, per exemple, ha posat a la venda una nova ruta fins a Boston, i United augmentarà les freqüències amb San Francisco.
Els límits, però, de la capacitat actual apropen el risc d’estancament de la connectivitat de la ciutat, que es perdin possibles noves rutes o fins i tot se’n cancel·lin per problemes d’operativitat.
Desenvolupar el hub contribuiria a fer possible que es consolidessin les rutes directes que connecten el teixit econòmic català amb els mercats d’Amèrica –especialment a la costa est de tot el continent– i a l'Àsia Pacífic.
A més, no només permetria establir noves connexions amb altres destinacions importants d’aquestes zones –en comptes que les aerolínies ho facin a altres aeroports que estan creixent de manera decidida–, sinó que també facilitaria l’increment de la connectivitat amb mercats emergents en què ara només es pot arribar fent escala a través d’altres ciutats com Amsterdam, Londres, Frankfurt, París o Madrid.
Barcelona està en un moment de transformació decisiu per al seu futur, un futur que depèn del fet d'acabar de consolidar els vincles necessaris per ser una cruïlla important entre les regions capdavanteres mundials. Ser-ne el centre és l’impuls que pot resultar determinant.