Barcelona es prepara per obrir-se al mar amb la 37a Copa Amèrica
La Fundació Barcelona Capital Nàutica, juntament amb tots els seus patrons, aprofitaran l'arribada de la regata més important del món a la ciutat per reconnectar la societat amb l'espai marítim, amb desenes d'accions centrades en la divulgació, la innovació, la sostenibilitat, l'esport i el lleure que han mostrat en el marc del Saló Nàutic.
Sis equips vinguts d'arreu del món. Els seus membres, preparant-ho tot a les bases del Port Vell. Una munió de gent passejant pel village, descobrint-hi els secrets de la competició. Milers de persones a les platges esperant veure salpar les embarcacions. Cada cop queda menys perquè Barcelona doni el tret de sortida a la 37a edició de la Copa Amèrica, la competició més destacada del món de la vela i l'esdeveniment més antic del món, amb 174 anys d'història. Del 22 d'agost al 20 d'octubre del 2024 la cita posarà la capital catalana a l'epicentre mundial de la nàutica. "És una oportunitat única per impulsar i consolidar la posició de Barcelona i Catalunya com una de les capitals de la nàutica a nivell internacional", diu Ignasi Armengol, director general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN).
Per aconseguir-ho fa temps que l'entitat treballa perquè l'esdeveniment esportiu deixi un llegat marítim a la ciutat i al país. "El nostre objectiu és clar: la Copa Amèrica ha de servir per obrir el mar a la ciutadania", sintetitza Armengol. Agafant de referència la transformació que els Jocs Olímpics del 1992 va deixar a Barcelona, es vol que la Copa Amèrica marqui un abans i un després en la relació del territori amb el mar. "Volem fer veure a la ciutadania que els esports nàutics no són elitistes, que el mar és un gran pavelló gratuït i obert a tothom i que s'ha de cuidar des d'un punt de vista ambiental", concreta el director general.
Objectiu: ser un país de vela
Amb la celebració de la Copa Amèrica a l'horitzó, les entitats i els organismes catalans vinculats al mar han teixit una estratègia conjunta. L'objectiu és convertir la cita esportiva en el punt de gir per consolidar Catalunya com un país líder en economia blava, com un destí referent per a competicions marítimes i com un país de vela. "Volem mostrar a la ciutadania que, més enllà d'anar a la platja a prendre el sol, també és molt senzill poder gaudir del mar des d'un punt de vista esportiu", exemplifica Armengol.
La recepta de la FBCN per aconseguir-ho té tres ingredients principals: connexió, inversió i divulgació. D'entrada, la mateixa creació de l'entitat el 2022 ja va ser una declaració d'intencions. "Som una entitat constituïda per diversos organismes públics i privats agrupats per caminar junts cap a l'objectiu d'obrir el mar a tothom", aclareix el director. Sorgida de l'antiga Fundación Navegación Oceánica Barcelona, l'entitat té com a patrons la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, el ministeri de Cultura i Esports del govern d'Espanya, la Diputació de Barcelona, el Port de Barcelona, Fira de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona, Barcelona Turisme i Barcelona Global. "Juntes, treballem per fer realitat el projecte de llegat de la Copa Amèrica al nostre territori", conclou Armengol.
La Fundació té un pressupost propi alimentat pels patrons i els organismes. Més enllà de tenir múscul econòmic, l'entitat teixeix xarxa compartint projectes amb altres entitats catalanes, com la Federació Catalana de Vela i la UPC. També treballa en la divulgació. "Per acostar el mar i la vela a tothom, cal que creem continguts i jornades obertes que ens hi ajudin", apunta.
El mar, espai per a tothom
Tots aquests esforços s'han traduit en desenes d'accions impulsades per l'entitat i pels organismes que en formen part. Per exemple, la FBCN ha preparat una exposició itinerant per difondre la nàutica, la cultura de mar i el llegat blau entre la ciutadania. També ha dissenyat el programa 22 dies en 22 peus, un projecte escolar que permet a l'alumnat fer el seguiment en temps real d'una regata que creua l'Atlàntic en solitari. Alhora, està treballant en la descarbonització de les embarcaions d'esbarjo i en la construcció d'un optimist sostenible, un vaixell de vela infantil fet amb resines sostenibles que s'ha presentat aquest cap de setmana al Saló Nàutic de Barcelona.
Precisament, el Saló Nàutic, que Fira de Barcelona ha acollit aquests darrers dies, ha servit d'avantsala per mostrar les accions que els organismes estan duent a terme. "Hem volgut aprofitar al màxim l’oportunitat que ofereix el saló d’apropar l’activitat del Port de Barcelona als nostres ciutadans", explica el president del Port, Lluís Salvadó. De fet, la Copa Amèrica ha servit per agilitzar la primera fase de transformació que el Port Vell viurà els anys vinents, amb una inversió de més de 120 milions d'euros: des de la creació d'un bus nàutic fins a la remodelació del Maremàgnum, de l'Aquàrium, del World Trade Center i del Club Natació Barcelona.
Amb la competició a l'horitzó, Luis Conde, president del saló, destaca com la cita firal també és un actor clau del full de ruta. "Som dinamitzadors de la indústria, impulsors de la innovació i de la sostenibilitat, i serem un punt de connexió entre la ciutat i la competició de vela més gran del món", ha deixat clar.