Barcelona canvia la normativa de mobilitat: què has de saber per evitar sancions?

L'1 de febrer entrarà en vigor la modificació de l'ordenança municipal que regula la mobilitat a la ciutat, amb l'objectiu de promoure desplaçaments més segurs i la bona convivència entre totes les persones que es desplacen a l’espai públic.

L'ordenança municipal que regula la mobilitat a la ciutat promourà desplaçaments més segurs i la bona convivència entre totes les persones que es desplacen a l’espai públic.
Redacció
25/12/2024
4 min

Continuar millorant la convivència entre vianants i vehicles a l'espai públic. Aquest és el principal argument que ha dut l'Ajuntament de Barcelona a revisar la normativa municipal que regula la circulació a la capital catalana. L'última actualització de l'ordenança es va fer el 2017, però aleshores encara no havia esclatat el fenomen dels vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets elèctrics. Per ordenar-lo i millorar la seguretat viària de tota la ciutadania, el febrer del 2023 la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i VehiclesDesprés d’un període d’exposició pública i un espai participatiu, es va acabar aprovant de forma definitiva. Ara ja està a punt per entrar en vigor i ho farà el pròxim 1 de febrer. Però, exactament, quins canvis inclou?

Un dels col·lectius per als quals la modificació té més novetats és per als conductors de vehicles com els patinets elèctrics. Si fins ara no quedava clar què eren els VMP, el nou text els defineix com a vehicles unipersonals. D'aquesta manera, només estarà permès que hi circuli una única persona. Alhora, haurà d'anar equipada amb elements de seguretat obligatoris i imprescindibles: el casc, i el vehicle haurà de disposar de llums davanters i posteriors. L'ordenança actualitzada manté, també, la prohibició de l'ús d'aquest tipus de vehicles a menors de 16 anys i l'obligatorietat de conduir pel carril bici o carrers on el límit màxim de velocitat sigui de 30 quilòmetres per hora o inferior. Ara bé, la modificació sí que aclareix aquestes condicions de circulació amb la incorporació de matisos: prohibeix la circulació pels carrers 50 i defineix la velocitat màxima dels VMP a 25 quilòmetres per hora, que es redueix a 10 als carrils bici en vorera.

Només estarà permès que en els patinets elèctrics circuli una persona.

Les voreres, per als vianants

Amb aquesta modificació, el consistori barceloní busca preservar la vorera per als vianants. Per aquest motiu, el nou text prohibirà circular per la vorera tant a les bicicletes com als VMP. Ara seran un espai exclusiu per a la mobilitat a peu. Tanmateix, la normativa preveu excepcions. Amb l'objectiu de fomentar la protecció de la infància, els menors de 12 anys i els adults que els acompanyin podran circular en bicicleta per les voreres, de la mateixa manera que també ho podran fer els menors de 14 anys en aquells carrers que no disposin de carril bici.

A més, en aquests mateixos carrers sense carril bici, les persones adultes que transportin menors també podran fer ús de la vorera, sempre que utilitzin sistemes homologats, com remolcs o cadiretes adequades al pes del menor. D'altra banda, la normativa estableix que, en situacions d’aglomeració de vianants, tant els ciclistes com els usuaris de VMP hauran de baixar del vehicle per garantir la convivència amb els vianants.

On han d'aparcar les motos?

A Barcelona hi ha més de 270.000 motos censades. Això suposa un 33% del parc de vehicles de la ciutat, segons un estudi del RACC. En la línia de preservar les voreres per als vianants, la modificació de l'ordenança estableix nous criteris per aparcar-les a l'espai públic. El principal és que no podran estacionar a la zona d’influència dels accessos a peu a centres escolars o hospitalaris. Aquesta mesura busca millorar la convivència i donar prioritat als vianants en moments clau com les entrades, sortides i l’estada en aquestes zones sensibles.

La nova ordenança també prohibeix explícitament l’estacionament de motos en espais adjacents als aparcaments de bicicletes, en els guals de vianants, als carrils bici i en situacions que obstrueixin la utilització de contenidors. Amb aquesta regulació, l’Ajuntament vol garantir que les voreres siguin espais segurs i accessibles per als vianants, a banda de promoure una mobilitat més ordenada i sostenible a la ciutat.

Repartidors en bicicleta i VMP

La nova normativa també introdueix condicions específiques per a l’ús de l’espai públic per als cicles i vehicles de mobilitat personal dedicats a la distribució urbana de mercaderies (DUM). Amb aquesta modificació, aquests vehicles podran fer ús dels espais habilitats per a la càrrega i descàrrega en les mateixes condicions que els vehicles a motor. A més, en cas que no existeixi un espai específic, els cicles i VMP que realitzen tasques de distribució podran estacionar a les zones de vorera on es permet l’estacionament de motocicletes.

Finalment, el nou text recull una mesura que reforça la seguretat i funcionalitat de la infraestructura ciclista: es prohibeix de manera explícita que qualsevol vehicle realitzi càrrega i descàrrega en els carrils bici. Aquesta disposició busca garantir la fluïdesa i seguretat dels usuaris d’aquests espais, i evitar interrupcions en la circulació de bicicletes i VMP.

Les principals novetats de la normativa i les sancions per incomplir-la

Patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP)

  • Circulació permesa per carrils bici i carrers amb límit de velocitat de 30 km/h o inferior.
  • Prohibit circular per la vorera. Sanció de 500 €
  • Casc obligatori. Sanció de 100 €
  • Velocitat màxima de 25 km/h. Sanció de fins a 500 €
  • Ús prohibit a menors de 16 anys. Sanció de 200 €
  • Prohibit circular més d'una persona. Sanció de 100 €
  • Prohibit circular per carrers amb límit de velocitat de 50 km/h. Sanció de 500 €
  • Llums davanters i posteriors obligatoris. Sanció de 100 €
  • Velocitat limitada a 10 Km/h. en carrils bici situats a la vorera. Sanció de fins a 500 €
  • Prohibit circular amb taxes d’alcoholèmia superiors a les establertes o havent consumit drogues. Sanció de 500 €
  • Obligació de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants. Sanció de 100 €
  • Prohibit lligar els vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors o qualsevol altre mobiliari urbà. Sanció de 100 €

Bicicletes

Prohibit circular per la vorera. Sanció de 500 €

Excepte:

  • Bicicletes conduïdes per menors de 12 anys acompanyats de persones adultes.
  • Bicicletes conduïdes per menors de 14 anys en carrers sense carril bici.
  • Bicicletes conduïdes per persones adultes que transporten menors d’edat en carrers sense carril bici.
  • Obligació de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants. Sanció de 100 €.
  • Prohibit lligar els vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors o qualsevol altre mobiliari urbà. Sanció de 100 €.

Càrrega i descàrrega

  • Bicicletes i patinets elèctrics per a la distribució de mercaderies poden utilitzar els espais de càrrega i descàrrega.
  • Prohibit estacionar al carril bici i fer-hi operacions de càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle. Sanció de 200 €.

Motos

  • Aparcar preferiblement a la calçada.
  • Prohibit aparcar en voreres d'accés a escoles i hospitals. Sanció de 500 €.
  • Prohibit aparcar en voreres de menys de 3 metres. Sanció de 50 €.
  • Prohibit aparcar en guals de vianants. Sanció de 100 €.
  • Prohibit aparcar obstruint l’ús de contenidors. Sanció de 50 €.
  • Prohibit aparcar en carrils bici. Sanció de 200 €.
  • Prohibit aparcar als espais adjacents a l’estacionament de bicicletes. Sanció de 100 €.
stats