Un Saló ple de sorpreses i d’emocions
L’edició del Centenari de l’Automobile va molt més enllà de les últimes novetats del mercat de cotxes i de la possibilitat de provar-los, o fins i tot comprar-los a preus d’oferta
BarcelonaEls responsables de Fira Barcelona han preparat un conjunt d’activitats complementàries a l’anomenat Motorshow –l’exposició dels models nous, bàsicament– que són un viatge a través del temps. Un recorregut a través de la història que ens transporta al passat, a les primeres edicions d’aquesta mostra, que és l’única de tot l’Estat que compta amb el reconeixement internacional de l’OICA (Organització Internacional de Constructors d’Automòbils) i el suport de les principals associacions del sector, com són Anfac i Aniacam.
Però, com ja vam veure amb les noves iniciatives que es van estrenar a l’edició del 2017, Automobile també fa un salt cap al futur per veure com serà la tecnologia que equiparà els nostres cotxes en un demà no gaire llunyà i que, de fet, ja ha començat, perquè alguns dels models que ja es comercialitzen porten solucions tècniques que fins fa poc ens semblaven d’autèntica ciència ficció. Són tres activitats cadascuna de les quals, per ella mateixa, ja mereix fer aquests dies una visita a Montjuïc.
LES JOIES DEL CENTENARI
El palau número 7, al costat de la Font Màgica, acollirà vint-i-sis vehicles que han estat presents en les diferents dècades que s’ha fet el Saló de Barcelona, models que en el seu moment van provocar la il·lusió dels visitants i que, en alguns casos, potser els van permetre fer realitat alguns dels seus somnis i viure grans experiències.
Fermí Sulé, fundador de l’Antic Car Club de Catalunya i creador de la fira AutoRetro dedicada als cotxes clàssics, i Pablo Gimeno, reputat historiador de l’automòbil, director de la revista Antic Car i membre de diverses associacions dedicades a la història dels cotxes, han sigut els encarregats de fer la selecció dels vehicles que podem veure en aquesta exposició, que ocupa 3.000 metres quadrats.
Segons Enrique Lacalle, president del Saló, “aquesta exposició és una peça fonamental de les activitats del centenari”. “Reunir tots aquests vehicles, molts dels quals autèntiques obres d’art i peces de museu, en un mateix recinte per oferir als visitants un autèntic passeig per la historia del Saló i també de la indústria de l’automoció és, sens dubte, una oportunitat única que reforça Automobile Barcelona com el gran esdeveniment anual per als amants del motor”.
Llista de les joies
- Elizalde T48 - 1918
- David 4 cil. - 1919
- Ford T - 1919
- Rolls Royce Silver Ghost - 1923
- Hispano Suiza H6C - 1924
- Mercedes Benz 500 K - 1936
- Renault Nerva Sport - 1936
- Cord 812 Cabriolet - 1937
- Buick 76C Roadmaster (del film Pearl Harbor) - 1941
- Willys MB - 1943
- Pegaso Z-102 Rabassada - 1950
- Cadillac El Dorado Convertible - 1955
- Aston Martin DB5 (James Bond films) - 1964
- Fervelectric - 1967
- BMW M1 - 1979/1981
- Maserati Mexico - 1971
- Seat 1500 - 1970
- Ferrari Testarrosa - 1987
- Porsche 911 Carrera cabrio - 1986
- SEAT Toledo Olímpic - 1991
- Jaguar XK R - 1996
- BMW Z8 - 1999/2001
- Bentley Continental GT - 2003
- Guzzi 65
- Montesa Impala
- Sherpa 350
CONNECTED STREET
L’èxit de l’experiència del 2017 ha motivat els promotors de la fira a repetir el muntatge del Connected Street: un espai de demostracions on els visitants poden experimentar des de les tecnologies que donen forma als nous models de mobilitat intel·ligent fins a les innovacions més disruptives que transformaran la manera com ens mourem i els mateixos vehicles en un futur no gaire llunyà.
Sens dubte, la conducció autònoma que els visitants podran provar gràcies a pujar a vehicles intel·ligents sense conductor ni volant és l’experiència estrella d’aquest carrer dels somnis fets realitat gràcies a la tecnologia.
La Societat d’Enginyers de l’Automoció (SAE) ha establert, sota l’estàndard SAE J3016, sis nivells de conducció autònoma d’acord amb la capacitat mínima que ha de tenir el vehicle pel que fa a l’automatització de funcions.
En aquesta àrea, situada davant del pavelló Mies van der Rohe, els visitants també poden comprovar el funcionament de les plataformes de connectivitat per a automòbils, que ens permeten estar permanentment connectats.
En aquesta àrea, però només durant el primer cap de setmana de la mostra, es pot veure el vehicle volador Pal-V Liberty, que ja hem tingut ocasió de veure recentment al Saló de Ginebra, entre d’altres.
D’aquest cotxe només en faran 90 unitats, i valdrà mig milió d’euros. Necessita 330 metres per enlairar-se, i 30 per aterrar, i diuen que és capaç de fer volant una distància de 500 km.
La importància del saló per a la indústria de l’automoció a Espanya juntament amb el seu paper com a plataforma d’innovació del sector i aparador internacional per a les marques automobilístiques ha suposat que el Congrés de Diputats hagi declarat la fira esdeveniment d’excepcional interès públic i s’hagi recollit als pressupostos generals de l’Estat 2018. Aquest reconeixement, que va ser sol·licitat pel Saló i l’Anfac, que presideix José Vicente de los Mozos, suposarà beneficis fiscals per a les empreses que col·laboren en la promoció i celebració de l’esdeveniment.
UN ESPECTACLE AUDIOVISUAL
La tercera gran activitat complementària d’Automobile és el xou audiovisual que es pot veure en una instal·lació de més de 1.500 metres quadrats situada al palau número 2.
Aquesta és una experiència interactiva que ens permet capbussar-nos en l’últim segle d’història de l’automòbil, la seva relació amb la ciutat de Barcelona i com serà el futur que ens espera en el terreny de la mobilitat.
L’espectacle dura uns vint minuts i consta de projeccions 3D, hologrames, música i efectes de so embolcallant.
Aquesta experiència sensorial la fan durant els dos caps de setmana que dura l’edició d’aquest any, amb un total de nou sessions per cada jornada.
LA CLAU ES DIU 5G
En l’última edició del Mobile World Congress, i abans en ocasió de l’Smart City, vam tenir l’ocasió de provar les prestacions de la tecnologia 5G aplicades a la mobilitat.
El Saló Automobile, a través del seu Connected Street, ens brindarà una nova oportunitat per comprovar quins són els beneficis que en podem treure d’una manera absolutament pràctica.
Amb la celebració de totes aquestes activitats, Barcelona vol consolidar-se com a capital mundial de la connectivitat. El desenvolupament del 5G obre les portes a un futur molt més segur i ple de possibilitats.
De fet, aquesta és la porta d’entrada obligatòria per a la conducció autònoma, i ho podem comprovar aquests dies a Montjuïc.
Fins a l’arribada del 5G, en la qual la ciutat de Barcelona hi juga un paper fonamental, les diferents generacions d’aquests sistemes de comunicació han crescut en paral·lel a l’evolució de la connectivitat en l’automòbil.
L’arribada del 3G va ser el que va permetre el salt més important, però ara amb el 5G els vint milions de cotxes connectats que hi ha actualment al món passaran a ser en un any més de 220 milions.
Actualment, els cotxes connectats poden utilitzar aplicacions bàsiques de comunicació entre el vehicle i elements externs C-V2X a través de les xarxes 4G i LTE. El 4G actual és prou ràpid per permetre’ns compartir actualitzacions d’estats o demanar un cotxe compartit i contractar un taxi (o un Uber o un Cabify), però encara no ofereix una velocitat de reacció que permeti al cotxe la capacitat d’evitar un accident. El 5G ja ho fa, de manera pràcticament instantània, i per això és tan important. Ho podem veure aquests dies al Connected Street d’Automobile. La revolució ja ha arribat.