Els autobusos catalans centenaris s'acosten a la pròxima parada: un futur descarbonitzat
Companyies històriques del país com Moventis, DIREXIS TGO o Teisa, que superen els cent anys de vida, avancen de forma decidida cap a una mobilitat descarbonitzada, col·lectiva, compartida i connectada. D'on ve cadascuna i com s'està adaptant a l'escenari d'emergència climàtica?
El dimecres 18 de gener del 1922, Joaquín Vilá i Bruno Blanes van sortir cofois del despatx del notari barceloní Antonio Par. Acabaven de signar la fundació de Transports Generals d'Olesa. Al cap de pocs mesos, els seus vehicles començaven a connectar Olesa de Montserrat (Baix Llobregat), amb el prestigiós Balneari de la Puda de Montserrat i l'estació de Renfe del municipi, dos punts molt allunyats del nucli urbà. Avui, 102 anys després, l'empresa continua ben viva. Ho fa sota el nom de DIREXIS TGO i és una de les empreses de la marca DIREXIS, un dels principals grups de mobilitat de Catalunya. El 2022, DIREXIS TGO va celebrar el seu centenari amb una flota de més de 70 vehicles, 120 professionals i més de 180.000 serveis regulars cada any en 24 línies que connecten una vintena llarga de municipis del Vallès Occidental, el Bages, el Baix Llobregat, l'Anoia i el Barcelonès.
"Cent anys després de la seva fundació, l'empresa continua oferint un servei eficient, segur i de qualitat que s'està adaptant a bon ritme a la descarbonització de la mobilitat", expressava durant l'acte institucional de celebració del centenari el 2022 Albert Castellanos, aleshores secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya. Castellanos es referia als esforços de la companyia d'Olesa per aconseguir una flota totalment descarbonitzada el 2028. Per ara, ja ha incorporat diversos vehicles totalment elèctrics a les línies que opera. "Ho fem per seguir millorant la qualitat del servei, però també pensant en la salut del planeta i en el benefici que en trauran les generacions futures", explica Carme Pros, CEO de DIREXIS TGO, al llibre del centenari editat per Edicions Paper d'Estrassa.
Ara bé, a banda de sostenible, la mobilitat del futur serà també intel·ligent, connectada i digitalitzada. Així ho remarca l'Estratègia nacional de descarbonització de la mobilitat, el document que fixa les accions que ha de seguir el sector per avançar cap a un futur més verd. En aquest sentit, TGO DX compta amb un departament dedicat a detectar i aplicar als seus serveis les tecnologies disruptives que apareixen al món de la mobilitat. L'empresa ha estat una de les pioneres a oferir el transport a demanda, un tipus de línies d'autobús que tenen un recorregut i uns horaris establerts, però que només es presten si algun usuari ho sol·licita a través del web o de l'aplicació de la companyia. Per fer-ho possible, el grup ha desenvolupat una tecnologia pròpia, que comercialitza a tercers amb el nom de bus4.me i que ha rebut reconeixements com la millor iniciativa en mobilitat sostenible als premis Mobilicat 2022.
Teisa, una companyia visionària
De companyies centenàries com la d'Olesa de Montserrat n'hi ha poques a Catalunya, però totes remen a l'una cap a la mobilitat sostenible. Una història similar és la de l'empresa Teisa, nascuda a Banyoles el 1920. Aquell any, cinc famílies del Pla de l'Estany van unir esforços per millorar la mobilitat a la zona. Ho van fer, però, d'una manera poc convencional. Alguns dels fundadors tenien centrals hidroelèctriques al riu Fluvià i veien com, cada nit, les centrals generaven més energia de la que es gastava. Per posar-hi remei, van obrir la cartera i van comprar dos òmnibus elèctrics a Anglaterra. El 13 de març de 1920 ja rodaven per Banyoles, equipats amb unes bateries que es carregaven cada nit amb l'energia de les centrals hidroelèctriques. D'aquí en va sortir el primer servei de bus elèctric de Catalunya. Avui, l'empresa continua en marxa: opera al voltant de seixanta línies de transport regular i factura uns 30 milions d'euros.
Malgrat tenir més de cent anys de vida, l'empresa no ha perdut l'esperit visionari i innovador que va impregnar-ne la fundació. Actualment, forma part d'un projecte per posar en marxa el primer autocar interurbà propulsat per hidrogen verd i fabricat a Catalunya, que també impulsen les catalanes Beulas i QEV Technologies. Es preveu que el projecte finalitzi a principis del 2025. Té un pressupost de 2,6 milions d'euros, cofinançats gràcies als fons europeus Next Generation. L'autobús que en sortirà s'espera que tingui una autonomia d'entre 500 i 700 quilòmetres.
Un altre referent: Moventis
Si hi ha una altra empresa catalana del sector de la mobilitat que també es caracteritza per l'esperit emprenedor és Moventis. El 1923, Miquel Martí Adell va posar els fonaments de l'empresa amb un sol autobús urbà a Sabadell. Des d'aleshores, la companyia ha passat de generació en generació amb èxit. Avui, Moventis és la divisió del grup Moventia especialitzada en la mobilitat col·lectiva de persones: des de serveis d'autobús urbà, interurbà i discrecional fins a serveis de bicicleta pública. Cada any mou més de 252 milions de passatgers, té una flota de més de 2.500 autocars, 41 tramvies, 40.000 bicicletes i 43 centres de treball. És un dels colossos de la mobilitat a Catalunya, però també en l'àmbit nacional i internacional. Quin és el secret per haver arribat, l'any passat, als cent anys de vida?
"Considerem que la innovació és un element transversal i intrínsec en la nostra organització, clau per aconseguir l’èxit", asseguren des de la companyia. "Apliquem cada dia les últimes solucions digitals i tecnològiques que contribueixin a garantir la seguretat dels nostres treballadors i usuaris, oferir una experiència de viatge senzilla, àgil i còmoda i automatitzar i millorar tots els processos interns de l’empresa", completen. En aquest sentit, Moventis pretén que tots els seus vehicles siguin de zero emissions l'any 2035. De moment, l’empresa ha invertit 120 milions d’euros només entre 2020 i 2023 per aconseguir aquest objectiu.
"Des de la nostra empresa, hem posat en marxa un ambiciós pla per reduir la nostra petjada de carboni", explica Moventis. El full de ruta es basa en tres línies de treball. En primer lloc, descarbonitzar la flota. "Estem renovant progressivament les nostres flotes amb models híbrids, elèctrics i de gas", assegura. En segon lloc, gestionar de forma eficient l'energia. "Hem instal·lat més de 1.300 plaques solars, totes les nostres instal·lacions estan equipades amb il·luminació LED de baix consum i actualment l’ús de tota l’energia dels nostres centres prové íntegrament de fonts renovables", concreta l'empresa. Finalment, hi ha incorporar el biometà per aconseguir avançar en l'economia circular. "Som una empresa pionera en l’adquisició de certificats de biometà i estem plenament compromesos en accelerar la seva implementació en l’àmbit de la mobilitat", conclou.