Anem al dentista més per salut que per estètica
La higiene bucal és el principal motiu de les visites, seguida de les revisions i dels empastaments.
Més de la meitat de les persones que han anat almenys un cop al dentista l’últim any (58%) diuen que hi van per salut, mentre que només el 6% prioritzen l’estètica, cosa que no vol dir que no es valori, perquè més d’un terç (36%) responen que salut i estètica els empenyen igualment a visitar una clínica dental. La higiene bucal i les revisions són, amb diferència, els principals motius de les visites. Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi realitzat per Instituts Odontològics (IO), en el qual la firma de clíniques dentals, amb més de 30 anys de servei i arrelada al país amb 28 clíniques a tot Catalunya, fa una radiografia del sector.
La freqüència més habitual de visita al dentista entre els enquestats és de dos cops a l’any (31%), seguida d’un cop l’any (23%), un cop o dos al mes (22%) i d’un cop cada dos o tres mesos (18%). En canvi, la setmanal (2%) i la d’un cop cada 2 o més anys (4%) són les menys seguides. Per edat, els més grans de 61 anys són els pacients més freqüents i quasi un terç (29%) van a una clínica un o dos cops al mes. Per la seva banda, les persones dins la franja d’edat 36-50 són les que més responen (28%) que hi van un cop l’any.
En general, predomina el pensament que s’ha d’anar al dentista amb certa recurrència i no només quan es té algun problema bucodental. Una clara majoria (73%) creu que la freqüència amb la qual s’hi hauria d’anar és d’un o dos cops a l’any, mentre que el 22% defensa que la visita hauria de ser cada dos o tres mesos i un minoritari 2% considera que hauria de ser només quan sorgeix un problema. A grans trets, anem al dentista amb freqüències similars a les que creiem que són correctes. A més, el 40% declara ser proactiu en qüestions de salut bucodental, davant el 24% que afirma no parar-hi gaire atenció.
El més realitzat en les visites al dentista són les higienes bucals. Quasi totes les persones consultades (83%) se n’han fet una en els últims 2 anys. Les higienes van seguides de les revisions (62%), dels empastaments (37%), de l’extracció de peces dentals (25%) i dels implants (21%). D’altra banda, l’ortodòncia invisible (5%) s’imposa per un marge de dos punts a l’ortodòncia amb brackets (3%).
Quan es pregunta per la sensació en una visita al dentista, s’imposa tenir sempre un sentiment positiu (41%) sobre el negatiu (22%), a més de considerar que la salut bucodental influeix en el benestar personal, tal com defensa Instituts Odontològics, autora de l’estudi i que acompanya els seus pacients durant totes les etapes de la cura de la boca, des de la prevenció fins al seguiment. D’altra banda, la majoria de les persones consultades (54%) confien tant en professionals amb molts anys d’experiència com en joves qualificats en les últimes tècniques de salut bucodental, tot i que el 33% al·lega buscar només dentistes experimentats.
A més, la meitat dels enquestats estan oberts a una combinació de tractaments innovadors i tradicionals, mentre que un terç (33%) prefereix els avantatges dels més innovadors i que incorporen l’última tecnologia. Entre pacients d’Instituts Odontològics, s’imposen per un punt els qui prefereixen les últimes tècniques que els ofereix el seu centre, com el nou escàner intraoral amb el qual IO dissenya pròtesis dentals i aparells d’ortodòncia a mida d’una manera més ràpida i còmoda per al pacient.
Finalment, la fidelitat de les persones consultades amb el seu dentista és d’una mitjana de 5 anys. Els pacients de professionals particulars són els més fidels (7 anys) i també estan per sobre de la mitjana els pacients d’Instituts Odontològics (6 anys). Per la seva banda, els qui hi van a través d’asseguradores o confien en cadenes de clíniques se situen exactament a la mitjana (5 anys).
Més info en aquest enllaç.