'22 dies en 22 peus', el programa educatiu d'èxit que ja acosta l'esport de vela a 4.000 famílies

Més de 60 centres educatius de tot l'Estat participen enguany en el projecte de Barcelona Capital Nàutica i el Museu Marítim de Barcelona, que permet a l'alumnat conèixer de prop esportistes catalans que han travessat l'Atlàntic en solitari i treballar competències STEAM seguint l'aventura en directe.

Un total de 60 centres escolars han participat en la segona edició del programa educatiu "22 dies en 22 peus: aventura en solitari a l'Atlàntic", impulsat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica i el Museu Marítim de Barcelona.
20/11/2023
3 min

El diumenge 12 de novembre Fede Norman va arribar amb el seu petit veler al port de Saint-François, a l'illa de Guadalupe, al Carib. A terra, l'esperava un mar d'aplaudiments. A l'esquena hi deixava una aventura que recordarà tota la vida: haver travessat l'Atlàntic en solitari, a bord d'un veler de tipus mini. Va relligar La Palma de Gran Canària i l'illa francesa d'ultramar tan sols en 15 dies, 4 hores, 58 minuts i 47 segons. El cronòmetre no només li va servir per certificar una proesa personal, sinó que també el va situar a la merescuda quinzena posició de la segona etapa de la Mini Transat, una de les regates transatlàntiques en solitari més mítiques del món, reservada per a velers de només 6,5 metres d'eslora.

En paral·lel, l'alegria es va desfermar entre l'alumnat de sisè de primària del col·legi La Presentació, d'Arenys de Mar. Feia setmanes que els nens i nenes seguien de prop l'aventura del regatista a alta mar. "A través de l'ordinador, anàvem veient en temps real el recorregut que feia i tota la classe l'animava com si fóssim allà, amb ell", explica Neus Comí, tutora de la classe de sisè A de primària en aquest centre educatiu. És un dels 60 centres que participen en la segona edició del programa educatiu 22 dies en 22 peus: aventura en solitari a l'Atlàntic, impulsat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica i el Museu Marítim de Barcelona. La iniciativa proposa a alumnes de primària i secundària fer el seguiment de la cèlebre regata en temps real i els brinda la possibilitat de conèixer i apadrinar un dels regatistes. A Arenys de Mar els va tocar el regatista argentí, que manté una estreta relació amb Catalunya: ha estat un dels esportistes que ha passat pel Base Mini, el centre més important d'entrenament, tecnificació, formació i organització de regates d'embarcacions de Classe Mini 6.50 al mar Mediterrani, ubicat a Barcelona. De fet, tant el guanyador de la regata, Fede Waksman, com el segon classificat, Carlos Manera, també formen part del grup de navegants d'aquest programa educatiu.

La vela, a les escoles

"La Mini Transat és una de les competicions esportives més exigents de tot el món, equiparable al Dakar o a l'ascens a l'Everest", adverteix Mireia Cornudella, responsable de projectes de l'àrea de formació, divulgació i educació de la Fundació Barcelona Capital Nàutica. "L'embarcació és més petita que un Renault Twingo i hi han de viure una vintena de dies", exemplifica. Per això, els regatistes que s'hi enfronten han de treballar un munt d'aspectes diferents: des de la mateixa tècnica de navegació fins a temes psicològics i de superació personal. "Amb les escoles que s'apunten al projecte, aprofitem la regata per tractar de manera global un munt de matèries i competències a classe, sempre vinculades amb el mar", continua Cornudella. Formen l'equip docent i els donen diverses activitats didàctiques perquè puguin seguir la regata a les aules, aplicant-hi un punt de vista educatiu.

El resultat ha estat un projecte d'èxit: ha captat l'atenció de 60 escoles de tot l'Estat –la majoria, a Catalunya– i ha obert el món marítim a més de 4.000 alumnes i les seves famílies. "Aquest és el nostre objectiu principal: acostar el mar a tothom", rebla la responsable. Un dels centres educatius que també hi ha participat és l'Institut Vescomtat de Cabrera, a Hostalric. En aquest cas, l'han seguit l'alumnat de 1r i 2n d'ESO. "Arran de la nova llei d'educació, estàvem buscant idees per treballar a les hores setmanals que hem de dedicar a projectes, vam veure aquest i vam tirar-nos-hi de cap", comenta David Calvet, cap del departament de matemàtiques i coordinador de projectes d'aquest centre. El resultat, diu, ha estat més que positiu. "L'alumnat està motivadíssim: poder seguir la regata en directe els ha enganxat i ha fet que no sigui un programa educatiu descontextualitzat", rebla.

Imatge aèria de la Mini Transat

Un projecte integral

A l'institut d'Hostalric, haver participat al 22 dies en 22 peus els ha permès treballar de forma transversal un munt de coneixements relacionats amb el mar. "A Catalunya el tenim molt a prop, però treballem massa donant-li l'esquena", admet el docent. Per això, el centre s'ha bolcat en esprémer al màxim aquesta oportunitat d'aprenentatge. "Ho hem preparat de manera que gairebé totes les assignatures hi participin", avança. A l'àrea de matemàtiques, treballen les escales i les proporcions. A socials, han fet un mapa mural a escala de la travessa i han après què són les coordenades, els paral·lels i els meridians. També han treballat temes de geografia i esdeveniments històrics, com l'arribada de Colom a Amèrica. "Fins i tot, les colònies de final de curs les dedicarem al tema dels esports aquàtics", diu Calvet. Per a ell, el projecte ha estat un èxit entre l'alumnat, però també entre l'equip docent. "Ens ha permès treballar en xarxa entre diverses assignatures", conclou.

stats